نرخ ارز دوباره در بازار بالا رفت و این موضوع از چند جهت قابل تحلیل بوده که عوامل درونی و بیرونی در آن دخیل است.
کد خبر: ۹۷۳۳۳۲
افزایش نرخ ارز ناشی از تحولات درونی و بیرونی

در نگاه اول می‌توان بودجه سال جاری را مورد بررسی قرار داد ؛ مشخص است که دولت درآمدهای لازم را برای تحقق وعده‌های خود در اختیار ندارد.

ضمن این‌که دولت، سیاست تک‌ نرخی شدن ارز را چند بار اعلام کرده و ترجیح می‌دهد اگر قرار است ارز، تک‌نرخی شود در رقمی باشد که خود نیز از فروش ارزهای نفتی منتفع شود.

از سوی دیگر می‌توان گفت فشارهای تورمی در سال‌های اخیر باعث رشد قیمت دلار نیز شده است. نرخ رشد اقتصادی منفی، رشد حجم نقدینگی در طول سال‌های اخیر و رکود حاکم در بخش‌هایی مانند تولید و مسکن باعث شده تا بازار سوداگری ارز، رونق بگیرد.

اکنون نقدینگی بیش از هزار میلیارد تومان است و این حجم باعث شده تا تقاضا وارد بازارهایی شود که نسبت دلالی به آن داده می‌شود البته کاهش قیمت نفت نیز که بخش زیادی از ارز کشور را تامین می‌کند از جمله عوامل افزایش قیمت دلار می‌تواند باشد.

این موضوع باعث شده بانک مرکزی نتواند مانند گذشته کنترلی در بازار داشته باشد. در گذشته، دولت نظارت بسیار زیادی روی نرخ ارز داشت و نمی‌گذاشت قیمت آن افزایش یابد، اما اکنون این کنترل از دست دولت خارج شده است.

در بخش خارجی نیز انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و احتمال سیاست‌های ارزی وی در پایین آوردن نرخ بهره در آمریکا همه سرمایه‌داران را نسبت به تبدیل سرمایه به دلار ترغیب کرده تا بتوانند از این موضوع نفع ببرند البته هنوز مواضع سیاسی و اقتصادی ترامپ برای آمریکا مشخص نیست و برخی بر این باورند که نرخ برابری دلار در مقابل ارزهای دیگر افزایش خواهد داشت و به همین منظور تقاضا در بازار زیاد شده است.

دکتر محمدرضا رنجبر‌فلاح - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
الف مرندی
-
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
۰
۰
كسی به فكر مردم بیچاره نیست همه چیز گرون میشه یروز برق یه روز دلار ، نزدیك عید خوب مردم رو بیچاره كردید....

نیازمندی ها