قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن از قیمت سرسام‌آور کاغذ به عنوان مهم‌ترین مشکل در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم نام برد و افزود: این موضوع سبب افزایش بهای هدیه قرآن و کاهش قدرت خرید مردم شده است.
کد خبر: ۹۷۳۰۵۶
قیمت نجومی کاغذ؛ مهم‌ترین مشکل چاپ قرآن

به گزارش جام جم آنلاین، سیدعلی سرابی، به ایکنا گفت: مهم‌ترین مشکلی که هم‌اکنون در حوزه چاپ، نشر و توزیع قرآن کریم وجود دارد، بحث قیمت‌های سرسام‌آور کاغذ است که به صورت جدی قیمت تمام‌شده قرآن و کتاب را افزایش داده، به طوری که تا دو برابر نسبت به ۵ سال گذشته رشد داشته است و سبب‌شده تا قدرت خرید مردم پایین بیاید.

وی در پاسخ به اینکه چرا ناشران اقدام به دریافت مجوز جدید برای چاپ قرآن نمی‌کنند، گفت: یکی از دلایلی که ناشران برای دریافت مجوز جدید اقدام نمی‌کنند و تقاضای تجدید چاپ کاهش پیدا کرده، آن است که وقتی ناشر اقدام به چاپ قرآن یا کتب دیگر می‌کند و می‌بیند که بازار نداشته و تضمینی برای فروش آن وجود ندارد، سرمایه‌گذاری در این حوزه را کمتر می‌کند.

سرابی همچنین یادآور شد: آمار فروش نمایشگاه‌های کتاب در سال‌های اخیر شاهد بر این مدعاست که میزان خرید نسبت به سال‌های گذشته نه‌تنها متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است، بلکه از نظر فنی نسبت به سال‌های پیشین دچار افت هم شده و با کاهش شمار مشتریان برای خرید کتاب و قرآن مواجه بوده‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: اینکه برخی از ناشران در این عرصه تخلف می‌کنند از معضلات حوزه چاپ و نشر قرآن است. بر این اساس برخی ناشران با مجوزهایی که پیش از این دریافت کرده‌اند،‌ قرآن را به چاپ می‌رسانند که این موضوع تخلف به شمار می‌آید،‌ اما این موضوع نمی‌تواند تداوم چندانی پیدا کند و ممکن است که تا یک یا دو چاپ از مجوزهای قبلی استفاده شود،‌ ولی اگر ناشر بخواهد بیش از این میزان از مجوز قبلی استفاده کند،‌ موضوع مشخص می‌شود و با آن برخورد صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها