پروژه ترمیم دیواره گنبد بارگاه علوی با نصب آخرین خشت طلاکاری شده توسط تولیت آستان مقدس امام علی(ع) به پایان رسید و در آستانه رونمایی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۷۳۰۴۸
تازه ترین تصاویر از طلاکاری گنبد بارگاه مطهر علوی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان علوی، «سید نزار حبل المتین»، با حضور در محل پروژه ترمیم دیواره گنبد بارگاه علوی آخرین خشت طلاکاری شده گنبد را نصب کرد.

سید حبل المتین در این باره گفت: دیروز آخرین روز پروژه ترمیم دیواره گنبد مطهر بود و آخرین خشت طلاکاری شده را بر گنبد مطهر نصب کردیم.

وی افزود: این پروژه در ماه نخست سال میلادی جاری آغاز شد و دیروز با نصب آخرین خشت در آستانه رونمایی قرار گرفت.

سید حبل المتین در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران این پروژه گفت: روند ترمیم و طلاکاری مجدد خشت‌های قدیم طبق شیوه‌های علمی و پیشرفته بوده و از مؤسسه «کوثر» وابسته به ستاد بازسازی عتبات عالیات در جمهوری اسلامی ایران که به‌عنوان بانی و مجری این پروژه بود، کمال تشکر را داریم.

تولیت آستان مقدس علوی ابراز امیدواری کرد که سایر مراحل آماده‌سازی دیواره گنبد از قبیل غبارروبی و باز کردن داربست طی روزهای آتی به پایان برسد تا مکان جهت برگزاری مراسم رونمایی در روز ۱۷ ربیع‌الاول آماده گردد.

در ادامه، سید منتظر الاعرجی، مسئول ناظر بر پروژه ترمیم گنبد مطهر، اظهار کرد: پروژه ترمیم دیواره گنبد مطهر یکی از بزرگترین و مهم‌ترین پروژه‌های آستان علوی طی یک سال گذشته بود و در آن ۱۰۵ کیلوگرم طلای ۲۴ عیار به کار رفته و در هر خشت ۱۵ الی ۲۰ گرم طلا استفاده شده است.

وی افزود: تعداد دورهای قطر گنبد ۷۶ حلقه بوده و مراحل پروژه به چهار بخش تقسیم شد: در مرحله نخست خشت از دیواری گنبد جدا می‌شود و گچ و رسوبات قدیمی از پشت آن زدوده می‌شود و لبه‌های آسیب دیده خشت ترمیم می‌شود. در مرحله دوم خشت با مواد شوینده ویژه‌ای شستشو می‌شود و در مرحله سوم به شیوه الکتریکی و توسط کارشناسان با تجربه طلاکاری می‌شود و با این شیوه طلا از مقاومت بیشتری در برابر گرما و سرما برخوردار خواهد بود. مرحله چهارم و پایانی نیز مرحله نصب خشت بود که با دقت انجام شد.

الاعرجی در پایان گفت: طلاکاری دیواره گنبد شامل ۹۲۱۷ خشت است و در این بخش جهت حفاظت از جنبه تاریخی گنبد مطهر در خشت‌های قدیم تغییری ایجاد نشد و تنها مجددا طلاکاری شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها