رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برف و یخبندان هفته گذشته 6 هزار میلیارد ریال به مزارع کشاورزی و محصول مرکبات و درختان باغداران استان خسارت زد.
کد خبر: ۹۷۲۸۵۱
خسارت 6هزارمیلیاردریالی باغداران مازندران

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، دلاور حیدرپور افزود: با وقوع برف و یخبندان حدود 250 تا 300 هزار تن پرتقال و سردرختی باغداران استان از بین رفت.

وی ادامه داد: در مجموع حدود 25 درصد از محصول پرتقال باغداران خسارت دید که باید برای جبران آن مدیریت بحران اقدام اساسی انجام دهد.

حیدرپور اضافه کرد: همچنین 15 درصد از سرشاخه درختان پرتقال باغداران مازندران نیز براثر فشار ناشی از برف و یخبندان شکست.

نابودی 90 هزار تن کیوی

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت که برف و یخبندان حدود 90 هزار تن محصول کیوی این استان را نیز از بین برد.

وی ارزش ریالی خسارت به محصول و باغ های کیوی استان را حدود یک هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

حیدرپور گفت : اگر بتوانیم با واحدهای فراوری میوه و کنسانتره هماهنگی کنیم، بخشی از میوه های خسارت دیده قابل استفاده است و می توانند از باغداران خریداری کنند، ولی خسارت بخش دیگر باید جبران شود.

وی افزود: همچنین هماهنگی با میادین میوه و تره بار استان های کشور انجام شده است تا بتوانیم با عرضه مستقیم مرکبات سالم در بازار، از کاهش قیمت جلوگیری کنیم.

توصیه به باغداران

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران با توجه به وضعیت جوی مناسب در روزهای آینده به باغداران توصیه کرد تا از تعجیل در برداشت برای ثبات در بازار میوه جلوگیری کنند.

حیدرپور گفت: اگر باغداران تعجیل در برداشت میوه داشته باشند، قطعا با سرریز شدن بازار، قیمت ها کاهش خواهد یافت که در این صورت زیان باغداران مضاعف می شود ضمن این که در چنین شرایطی احتمال سودجویی دلالان نیز وجود دارد.

مازندران بیش از 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که پیش بینی شده بود امسال بیش از 2 و نیم میلیون تن محصول از آنها برداشت شود.

باغداران مازندرانی حدود نیمی از نیاز مرکبات کشور را تامین می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها