یک برنامه ساز تلویزیونی معتقد است کالای دانش بنیان شاید برای مردم واژه سنگینی باشد بنابراین رسانه ها باید ترجمه ای ساده تر از این واژه را به مردم ارائه دهند.
کد خبر: ۹۷۲۵۳۱
رسانه‌ها ترجمه درست کالای دانش‌بنیان را ارائه دهند

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره «ایران ساخت»، سیاوش صفاریان پور مجری و برنامه ساز تلویزیونی درباره رویکرد جشنواره «ایران ساخت» و تاثیر آن در جامعه اظهار کرد: یکی از اهداف این جشنواره چگونگی معرفی کالای دانش بنیان ایرانی است اما در بحث اینکه چگونه می توان با نگاه هنری کالای دانش بنیان را معرفی و حمایت کرد، باید گفت؛ یکی از دلایل مغفول ماندن این موضوع در نزد مردم، عدم شناخت است.

وی افزود: معرفی کالای دانش بنیان ایرانی همیشه به شکل تبلیغ دیده شده و شناخت درست و واقعی از آن ارائه نشده است. در حالی که مخاطب هنوز کالای دانش بنیان ایرانی را نمی شناسد، چگونه می تواند برای حمایت از آن اقدام کند؟

این برنامه ساز تلویزیونی با تاکید بر آگاه سازی جامعه نسبت به مختصات اقتصاد دانش بنیان و محصولات مرتبط با آن گفت: باید واژه کالای دانش بنیان ایرانی را به شکل قابل فهم تری برای مردم توضیح داد. به نظرم کلمه دانش بنیان ایرانی به درستی در جامعه معنا نشده است، در حالی که مفهوم ساده ای دارد.

مجری برنامه «چرخ» در شبکه چهار، درباره نقش رسانه ها در زمینه آگاه سازی حوزه اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: اینکه همه چیز را بر عهده رسانه بگذاریم و بگوییم باید تبلیغ کند، کم لطفی است و اینکه رسانه هم بگوید، من پول زیادی می گیرم تا فلان کالا را تبلیغ کنم، هم درست نیست. راه درستش این است که به رسانه هزینه معقولی بابت تبلیغات پرداخت شود اما این همه موضوع نیست. در این راستا یک چرخه باید شکل بگیرد و عمل کند. اگر هر فردی اعم از هنرمند، مغازه دار و‌ هر کسی که کالایی را عرضه می کند، بداند این کالا چقدر برای جامعه مورد نیاز است و‌آن کالا را بشناسد، آن وقت در چرخه اقتصادی اتفاقات خوبی می افتد. اکنون مردم خودشان را در مورد واژه «دانش بنیان» دور می بینند، چون کلمه سنگینی است در حالی که هر کسی می تواند، اهمیت کالایی که به صورت دانش بنیان در داخل کشور تولید شده است را درک کند.

وی افزود: در حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی تبلیغات بسیار مهم است اما به شکل درست. یعنی تبلیغ به دست یک بنگاه تبلیغاتی سپرده شود که به تولیدکننده مشاوره بدهد. در این راستا بخش خصوصی عملکرد موفقی دارد و بهتر است در بخش دولتی نیز به این موضوع توجه بیشتری شود.

صفاریان پور در ادامه درباره عملکرد و‌نقش فضای مجازی در این راستا گفت: فضای مجازی هم بخشی است که آن بنگاه تبلیغاتی باید درباره اش نظر بدهد و به تولیدکننده بگوید، چه زمانی فرصت مناسب برای استفاده از این فضاست. فکر می کنم جشنواره «ایران ساخت» با برگزاری و تداوم کارش، می تواند این فضا و فرصت مناسب را در فضای مجازی ایجاد و فرهنگسازی کند.

جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، 10 آذرماه 1395 است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها