سرپرست پایگاه تخت جمشید از لایروبی آبراهه های این مجموعه جهانی و همچنین ایجاد مرکز پایش گلسنگ خبر داد.
کد خبر: ۹۷۲۵۲۵
لایروبی آبراهه‌های تخت جمشید

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، مسعود رضایی منفرد در خصوص لایروبی آبراهه های تخت جمشید گفت: با کشف آبراهه‌های تخت جمشید که در بخش خزانه با شیب بالای ۳۰ درجه قرار دارد، آب‌های سطح بنای خزانه به بیرون از محوطه هدایت می شود.

وی با اشاره به اینکه با کاوش‌های صورت گرفته و بازگشایی آبراهه‌ها، مشکل آبگرفتگی این مجموعه به طور کامل برطرف شد، افزود: یکی از مهم‌ترین کاخهای این مجموعه کاخ آپادانا است که این کاخ مسقف بوده و بارندگی مشکلی برای آن به وجود نمی‌آورد.

سرپرست پایگاه تخت جمشید یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اجرا شده تا کنون در تخت جمشید را، پروژه دفع آبهای سطحی تخت جمشید خواند و افزود: احیای کانال‌های زیرزمینی بر اساس مجوزهای باستان‌شناسی، علاوه بر دستیابی به پلان اصلی نظام آبراهه‌های تخت جمشید در زمان هخامنشیان، رویکردی حفاظتی را برای مجموعه تخت جمشید نیز به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام آبراهه های دو مجموعه تخت جمشید و نقش رستم لایروبی شده، افزود: در این راستا آمادگی کامل وجود دارد که این دو بنا هیچ گونه آبگرفتگی را نداشته باشد.

چاپ ۵۰هزار بروشور دوزبانه معرفی تخت جمشید

رضایی منفرد در بخش دیگری از سخنان خود از چاپ ۵۰هزار بروشور دوزبانه معرفی تخت جمشید خبرداد و افزود: با توجه به استقبال زیاد گردشگر از اماکن تاریخی تخت جمشید، نقش رستم، موزه تخت جمشید، شهر استخر و نقش رجب برشور دو زبانه معرفی این محوطه های تاریخی چاپ شده است.

سرپرست پایگاه تخت جمشید ادامه داد: این برشورها که دو زبانه است بین گردشگران ایرانی و خارجی به منظور شناسایی بیشتر بناهای تاریخی هخامنشیان توزیع می شود.

راه اندازی مرکز پایش گلسنگ

وی در ادامه سخنان خود از راه اندازی مرکز پایش گلسنگ در تخت جمشید خبرداد و اظهار کرد: این مرکز به منظور پایش، تهیه اطلس گلسنگ شناسی و ... به زودی در این مجموعه راه اندازی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها