همچنان‌که پیش‌بینی می‌شد آمریکایی‌ها در روند اجرایی شدن برجام به طرق مختلف، به سنگ‌اندازی و بداخلاقی و خلاف آنچه تعهد کرده بودند روی آوردند.
کد خبر: ۹۷۱۹۹۹
آمریکایی‌ها به عواقب نقض برجام بیندیشند

اقدام اخیر مجلس نمایندگان که رای به تمدید تحریم‌های ایران برای مدت 10 سال داد از نمونه‌های بارز نقض برجام و پیمان‌شکنی‌های آمریکا در طول یک سال گذشته است.

از قضای روزگار، این قانون که اکنون مجلس نمایندگان به آن رای مثبت داد 20سال قبل با پیشنهاد آقای داماتو از حزب جمهوری‌خواه و توسط آقای کلینتون، که یک دموکرات بود تصویب شد. مصوبه مجلس نمایندگان باید به تصویب سنا و سپس به امضای رئیس‌جمهور،‌ آقای اوباما برسد.

آنچه دیروز رهبر معظم انقلاب در این خصوص بیان داشتند هشداری روشن به دولتمردان آمریکایی برای توقف این رویه ناسالم است که از برجام به عنوان وسیله‌ای بازدارنده و حربه‌ای تهدیدآمیز علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

در این قانون به روشنی قید شده که شرکت‌ها و کشورهایی که بیش از 40 میلیون دلار در صنایع نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند مشمول تحریم آمریکا خواهند شد.

قانونی که به روشنی مانع همکاری جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و شرکت‌ها و در مخالفت صریح با تجارت آزاد بین‌المللی است.

در حالی که آمریکا در جریان مذاکرات مربوط به برجام و نهایتا در توافقنامه، متعهد شده بود که نه تنها عملی بازدارنده برای همکاری‌های بین‌المللی ایران انجام نخواهد داد، بلکه در جهت تشویق و تسهیل این قبیل مناسبات، اقدام خواهد کرد.

از آنجا که کاخ سفید در آستانه جابجایی روسای جمهوری آمریکاست شاید دولتمردان آمریکایی با سوءاستفاده از این وضعیت و با توجه به این‌که اکثریت سنا و مجلس نمایندگان در اختیار یک حزب قرار گرفته است در صدد آن باشند تا فشارهای خود را به جمهوری اسلامی ایران تشدید کنند.

هشدار رهبر معظم انقلاب در خصوص واکنش جدی ایران به نقض برجام باید مورد توجه مسئولان آمریکایی باشد و پیش از آن‌که زحمات و تلاش‌های چندساله را با خطر جدی مواجه کنند، به عواقب کارشکنی و نقض مکرر برجام بیندیشند.

دکتر حمیدرضا آصفی - سخنگوی پیشین وزارت خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها