سازه‌های بسیاری در سطح شهرها وجود دارند که امروزه دیگر کاربریشان را از دست داده‌اند و خالی و بی‌استفاده به حال خود رها شده‌‌اند. این اماکن که به فضاهای مُرده مشهورند چهره شهر و پیرامونش را زشت و غمگین کرده‌اند.
کد خبر: ۹۷۱۶۱۴
تبدیل فضاهای مرده به مراکز اقامتی

به گزارش جام جم آنلاین سازه‌های بسیاری در سطح شهرها وجود دارند که امروزه دیگر کاربریشان را از دست داده‌اند و خالی و بی‌استفاده به حال خود رها شده‌‌اند. این اماکن که به فضاهای مُرده مشهورند چهره شهر و پیرامونش را زشت و غمگین کرده‌اند. شاید در نگاه نخست از نظر بسیاری تنها چاره چنین اماکنی تخریب آنها و ساخت یک سازه جدید باشد. اما پرسش اینجاست که اگر این راهکار مناسب است پس چرا این تعداد فضای مرده در شهر وجود دارد؟
بسیاری از این سازه‌های به حال خود رها شده متراژ بالایی دارند و روزگاری شکوه و بروبیایی داشته‌اند اما به دلایلی چون ورشکستگی صاحبانشان، رکود اقتصادی، تغییر سیاست‌های داخلی سازمان‌‌ها و بسیاری دلایل دیگر آرام آرام از میدان به در شده‌اند و از روزگار رونقشان تنها سازه‌ای خالی و نیمه مخروبه باقی مانده است. صاحبان خصوصی چنین املاکی همه چیز را به حالت تعلیق درآورده‌‌اند؛ نه توان مالی برای تخریب و ساخت بنایی جدید را دارند نه حاضر به فروش یا گرفتن شریک هستند. نتیجه به حال خود رها شدن چنین اماکنی است. سازه‌های دولتی و یا شرکت‌های خصوصی نیز درگیر مسائلی چون رای اکثریت هستند و تامین بودجه و مسائلی اینچنینی و باز هم نتیجه به حال خود رها شدن ساختمان‌های بسیاری در همه نقاط شهری و پیرامون آنهاست.
تبدیل فضاهای مرده به مراکز اقامتی می‌تواند راهکار مناسبی برای چنین سازه‌های رها شده‌ای باشد که وضعیتی برنده – برنده ایجاد خواهد کرد. از یک سو با تغییر کاربری ساختمان‌های بی‌استفاده و تبدیلشان به مراکز اقامتی دیگر نیازی به تخریب کامل سازه و صرف هزینه‌های سرسام‌آور ساختمانی وجود ندارد و مالکان خصوصی به راحتی با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر می‌توانند نه تنها ساختمانشان را رونق بخشند بلکه به شیوه‌ای نوین از آن کسب درآمد کنند. از سویی دیگر تبدیل ساختمان‌هایی که زمانی کاربری دیگری داشتند به هتل و اقامتگاه جنبه تازگی و نوآوری در صنعت هتلداری کشور به وجود می‌آورد که خود قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری را پیدا می‌کند.
در حال حاضر بسیاری از هتل‌های عجیب و متفاوت در دنیا در اثر همین تغییر کاربری ساختمان‌های متروکه به وجود آمده‌اند هتل‌هایی که زمانی زندان، کارخانه، فرودگاه و غیره بوده‌اند امروزه از جمله هتل‌های جالبی هستند که بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف جهان به قصد اقامت در آنها به مقصدی سفر می‌کنند. این قابلیتی است که در ایران هنوز به آن پرداخته نشده است.

آیسا اسدی
کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها