آیا ترامپ با جمهوری خواهان سنتی همسویی دارد؟

سیاست خارجی ترامپ گرفتار در پارادوکس با جمهوری خواهان

در پی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌ جمهور جدید آمریکا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درگفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد برجام توافقی دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست و ترامپ نمی‌تواند آن را لغو کند.
کد خبر: ۹۷۱۶۰۴
سیاست خارجی ترامپ گرفتار در پارادوکس با جمهوری خواهان

به گزارش جام جم آنلاین، «فدریکا موگرینی» با اشاره بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران یک توافق دوجانبه میان آمریکا و ایران نیست، بلکه توافقی چندجانبه است، افزود:«من همچنان به عنوان رئیس کمیسیون مشترک موظفم درباره پایبندی تمام طرف‌های این توافق تضمین دهم».

وی در ادامه تاکید کرد: توافق هسته‌ای در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل انجام شده و یک مساله دوجانبه یا ملی نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پیش از این در رقابت‌های انتخاباتی‌اش، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را توافقی بد دانسته و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، را به دلیل این توافق به شدت مورد انتقاد قرار ‌داده بود.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، نیز پس از انتخاب ترامپ گفته که انتظار دارد دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

اولاند: ترامپ توافق هسته‌ای را پاره نخواهد کرد

رییس‌جمهور فرانسه با دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک گفت که بر این باور است دونالد ترامپ توافق هسته‌ای را پاره نخواهد کرد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه چندی پیش با بیان این‌ که بعید است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را پاره کند، گفت: این توافق به ما امنیت می‌دهد. آیا ممکن است آمریکا با دونالد ترامپ این توافق را به چالش بکشد، من فکر نمی‌کنم.

اولاند که با شبکه ۲۴ تلویزیون فرانسه صحبت می‌کرد، افزود: نبود این توافق، تبعاتی جدی به همراه خواهد داشت. به نفع همه است که توافق با ایران، همچنان مورد تأیید، راستی‌آزمایی و ازریابی باشد.

وی همچنین گفت: یک واقعیت اساسی وجود دارد و این توافق به ما تضمین می‌دهد نبود یک توافق خیلی جدی است.

اما پیرامون مواضع تند دولاند ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا درباره سیاستهای اعلامی وی و موضوع برجام، جام جم آنلاین با یک کارشناس مسایل بین‎الملل به گفت‎وگو پرداخت که در ادامه به آن می پردازیم.

پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 ایالات متحده برآیندی از شناخت واقعیت‎های جامعه آمریکا و درک صحیح وی از ساختار سیاسی - اجتماعی نامطلوب حاکم بر این کشور ارزیابی می‎شود.

این را محمد باقر بهرامی، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل بین‎الملل گفت و در ادامه با اشاره بر بحران اقتصادی آمریکا، معضل بیکاری و مشکلات موجود در چرخه اقتصادی ایالات متحده را معلولی بر علت توجه شهروندان آمریکایی به ترامپ دانست و افزود: جنبش وال استریت (جنبش رفع نابرابری اقتصادی) بعنوان یک عامل درونی، پرده از واقعیتهای پنهان جامعه آمریکا برداشت.

سیاست خارجی ترامپ گرفتار در پارادوکس با جمهوری خواهان

وی با نگاهی بر مواضع حزب جمهوری خواه و شخص ترامپ ؛ سیاست خارجی جمهورخواهان را خشن و سخت افزاری توصیف کرد و گفت: ترامپ درصدد ترمیم ساختارهای داخلی آمریکا بوده و در تلاش است کشور را از افول امپراتوری چند ده ساله خود نجات دهد، در جایی که همتایان وی درصدد مقابله به مثل با کشورهایی همچون ایران - روسیه و... هستند.

بهرامی بر این باور است که؛ ترامپ نمی‎تواند همزمان هم به موضوعات داخلی بپردازد و هم با دنیای خارج در جنگ باشد و این در حالی است ایجاد تصادم نظامی از اصول حیاتی جمهوری خواهان تلقی می‎گردد و مهمترین بُعد آن مقابله با توافق هسته‎ای ایران است.

وی احتمال نادیده گرفتن برجام از سوی دونالد ترامپ را امری دشوار ارزیابی کرد و گفت: لازمه آن هماهنگی و اجماع سازی کلی آمریکا با اروپا و طرفهای مذاکره کننده است که این نیازمند صرف هزینه و انرژی فراوان از سوی جمهوری خواهان خواهد بود.

آزمونی بزرگ پیش روی اتحادیه اروپا

این استاد دانشگاه معتقد است: امروز مقامات اروپایی در موضوع برجام و سیاست‎های اعلامی کاخ سفید ترامپ؛ در یک برابر یک آزمون بزرگ قرار گرفته‎اند. باید دید آیا توان حفظ اتحاد خود در برابر زیاده خواهی‎های ایالات متحده را دارند یا خیر؟

دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره بر برخی اظهارات ترامپ در حوزه داخلی که گفته بود «اگر وارد کاخ سفید شوم سیفون را خواهم کشید» گفت: چنانچه ترامپ دست به هر تغییری در میدان داخلی آمریکا بزند دخلی به فضای بیرونی آمریکا ندارد، اما اگر بخواهد در خارج از مرزهای کشورش دست به چنین اقداماتی بزند، حتما با واکنش نظام بین‎الملل مواجه خواهد شد.

در برجام شکنی آمریکا، اروپا مقصر است!

بهرامی در واکنش به اظهار نظر مسئول سیاست خارجی اروپا که گفته آمریکا نمی‎تواند برجام را نقض کند، با طرح یک سوال ابراز داشت: آیا تا به حال اتحادیه اروپا در برابر بد عهدی طرف آمریکایی در اجرای برجام اقدام مثبتی انجام داده است؟ مسلما خیر. از این جهت پیغام شفاهی اتحادیه اروپا متضمن عملیاتی شدن کامل برجام نیست و باید در اقدام این موضوع ثابت شود که تاکنون چنین موضوعی از سوس دول غربی به غایت دیده نشده است.

تهران باز هم سر میز مذاکره؟!

بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا تهران طبق گفته ترامپ حاضر به پذیرش بازنگری در برجام و ادامه مذاکرات در این مورد است، گفت: در مورد سیاستهای آمریکا نباید چندان عجله کرد و در آینده باید دید رفتار حاکمان این کشور چگونه خواهد بود. بنده تصور می‎کنم، بسیاری از سیاستهای اعلامی میلیاردر نیویورکی در کلام باقی مانده و بدلیل متضاد بودن با منافع ملی کشورش تعدیل گردد.

وی تصریح کرد: رفتار مقامات کاخ سفید نه تنها در خصوص برجام بلکه کنش آنها در رابطه با انقلاب اسلامی بسیار مهم است. لذا پس از آشکار شدن این موضوعات؛ دستگاه دیپلماسی ما باید متناسب با آن رفتار تصمیم‎گیری کند.

بوی انفعال به مشام می‎رسد

بهرامی یادآور شد: هر جا جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه با آمریکا برخورد کرده آنها عقب نشینی کرده‎اند، اما اگر بخواهیم منفعل عمل کنیم قطعا ضرر خواهیم کرد.

وی با تأکید بر توجه هر چه بیشتر فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع برجام اضافه کرد: برخی از آقایان در مواجهه با نقض برجام آمریکاییها از موضع ضعف وارد شده و متاسفانه گاها بوی انفعال به مشام می‎رسد.

بهرامی در پایان گفت: باید در برابر زیاده خواهی آمریکا در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری قدرتمند و با صلابت برخورد کرد که چنانچه رییس جمهور آمریکا به زعم خود برجام را پاره کرد بتوانیم با تمام قوا به نقطه اول فعالیتهای صلح آمیز هسته‎ای خود باز گردیم.

گزارش: محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها