تا یک دهه پیش کسانی که سراغ محصولات کیا موتورز می‌رفتند عمدتا به دنبال خودروهایی ارزان قیمت بودند که از کیفیت ساخت متوسطی برخوردار باشد. این اتومبیل ها به هیچ وجه از طراحی شاخص و هیجان رانندگی بالایی بهره مند نبودند.
کد خبر: ۹۷۱۱۴۵
پیتر شرایر ، شخصی که کیا اعتبارش را مدیون اوست

به گزارش جام جم آنلاین از اخبار خودرو ، اما از یک دهه قبل بی شک خودروساز کره ای را باید یکی از موفق ترین برندهای تجاری جهان دانست. به لطف محصولات شناخته شده ای مانند توسان، سورنتو، اسپورتیج، اپتیما و … فروش کیا از ۱٫۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۶ به نزدیک ۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان رسیده است که بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه آن شامل بازار رقابتی آمریکا می‌باشد.

یکی از کسانی که بی شک نقش تعیین کننده ای در این روند رو به رشد داشته پیتر شرایر مدیر طراحی کیا موتورز است که پیش از این در فولکس واگن و آئودی سابقه فعالیت داشت.

شرایر با عرضه کانسپت هایی در کلاس جهانی توانست شخصیت خاصی به طرح های کیا داده و با ابداع جلوپنجره پوزه ببری، محصولات این شرکت را دارای هویتی خاص نماید.

کیا موتورز با استخدام شرایر وی را دارای نقش محوری در سازمان شرکت کرد. او نه تنها در طراحی محصولات کیا آزادی عمل کامل داشت بلکه با داشتن روابط موثر با بزرگان صنعت خودرو توانست نام کیا را بین بزرگترین خودروسازان جهان مطرح کند.

وی که به دو زبان انگلیسی و آلمانی تسلط کامل دارد رابطه خوبی با مطبوعات دارد و ظرفیت رسانه های عمومی را نیز در جهت شکوفایی شرکت متبوعش بکار گرفته است.

پس از یک دهه اکنون شرایر توانسته اعتبار جهانی بالایی برای کیا به ارمغان آورده و این زیرمجموعه هیوندای با فروش ۳ میلیون دستگاه به تنهایی جزو ده خودروساز پرفروش جهان قرار دارد. البته این موفقیت مدیون چیزی بیشتری طراحی قوی محصولات بوده و مستلزم اشتراک منابع، قطعات فنی و شبکه فروش با شرکتی مثل هیوندای می‌باشد. اما چیزی که در نگاه اول مشتری را جلب می‌کند طراحی خودرو است و شرایر بیشترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کند.

وی هنوز اولین دیدار خود با چانگ ایو سان، مدیرعامل کیا موتورز طی یک صبحانه کاری و بازدید از مرکز طراحی نامیانگ در جنوب سئول را به خوبی به یاد دارد که چانگ در آن ضمن تاکید بر نقش مهم طراحی محصولات از شرایط خواسته بود در زمینه طراحی در کیا یک دگرگونی مثبت ایجاد کند.

موفقیت شرایر به عنوان رییس طراحی کیا موجب شد تا در سال ۲۰۱۳ وی مسئولیت طراحی هیوندای را نیز برعهده گرفت و اولین فرد خارجی در هیئت مدیره گروه خودروسازی هیوندای شود.

وی در خصوص سبک طراحی دو برند کره ای می‌گوید: «هردو سبک های مختلف از یک مسیر واحد هستند. ما در فلسفه طراحی خود از طبیعت بیشترین الهام را گرفته ایم ولی تلاش کردیم تا تمایز ما با سایر رقبا ایجاد شود.»

شرایر زمانی که در فولکس واگن و آئودی بودن نیز نقشی کلیدی بر عهده داشت و باید همان شرایط را در خودروسازی کره نیز پیاده می‌کرد. وی طراح فولکس بیتل نسل جدید، نسل چهارم و پنجم گلف و فولکس پاسات بود که هرکدام موفقیت های تجاری بزرگی به دنبال داشتند.

وی با طراحی آئودی TT، و مدل های A2، A3، A4، A6 و A8 نقطه عطفی در این شرکت ایجاد کرد؛ بطوری که فردیناند پیچ، رییس گروه فولکس در سال ۲۰۱۲ گفته بود ما نباید به شرایر اجازه می‌دادیم فولکس را ترک کند.

شرایر در خصوص جلوپنجره ویژه کیا گفته است: «برای یک طراح ایجاد یک امضا و ویژگی خاص در طراحی هایش یکی از اهداف اصلی است و اکنون جلوپنجره پوزه ببری تبدیل به هویت محصولات کیا موتورز شده و در همه جا قابل تشخیص است. پیش از این کیا یک نام تجاری خنثی بود که محصولاتش ویژگی خاصی نداشت.»

وی ادامه می‌دهد: « زمانی که وارد کیا شدم تصمیم داشتم تغییراتی در آن ایجاد کنم اما چنین تفاوت و جایگاهی را در رویا هم نمی‌دیدم. من روش طراحی یک اتومبیل موفق را می‌دانستم اما شرایط دیگر و اقبال عمومی نیز باید همراه آن باشد.»

علاوه بر جلوپنجره پوزه ببری، برخی محصولات کیا ویژگی های خاص خود را نیز دارند. مانند ستون عقب اپتیما یا نوار کرومی پایین پنجره عقب نسل قبلی اسپورتیج. شرایر در این خصوص توضیح داده که ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در آینده هر محصول کیا ویژگی طراحی خاص خود را داشته باشد هرچند این کار بسیار دشوار است.

شرایر در پاسخ به این سوال که آیا شما اتومبیل خودتان را طراحی خواهید کرد پاسخ می‌دهد: «من تمام خودروهایی که طراحی کرده ام را اتومبیل های خودم می‌دانم و اینکار را با علاقه انجام می‌دهم. من از بالا و پایین کردن خطوط بدنه لذت می‌برم و همین وسواسم در کار موجب موفقیت کیا شده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
T
-
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
خبر بسیار جالبی بود. لطفا یه مصاحبه هم با طراح تیبا انجام بدین تا توضیحاتی راجع به شاهكار خودش ارایه بده! تا ما با رمز و راز این طراحی منحصربفرد آشنا بشیم
.
فرقون ثاظی جادح مخثوث
-
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
طراح ساینا خارجی تره !! با اون مصاحبه كنید !!
سانك یانگ تیوولی
-
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
توسان مال كیا نیست !!!!! هیوندای توسان !!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها