به همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین،کارگاه یک روزه رایگان «چگونه از کودک آزاری پیشگیری کنیم» در فرهنگسرای شهید رجایی قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۰۲۷۲
کارگاه پیشگیری از کودک‌آزاری در قزوین

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، رضا رسولی، کارشناس اورژانس ۱۲۳ در کارگاه «چگونه از کودک آزاری پیشگیری کنیم» گفت: تجربه های کودکان از مسائل مختلف اطراف خود، نگرش آنها نسبت به بسیاری از مسائل را شکل داده است.

وی افزود: کودک در بسیاری موارد، فارغ از آنچه تلاش شده است به صورت آگاهانه به وی آموخته شود، به ناخودآگاه خود که مبتنی بر تجربیات گوناگون است، رجوع کرده و آنچه را که در این دایره، دیده است، بازتولید می کند.

رسولی اضافه کرد: از این رو جامعه پذیری کودک مرزهایی فراتر از آموزش و تربیت آگاهانه داشته و رفتارهای ناخودآگاه ما تأثیرگذاری بیشتری در آن خواهد داشت.

وی به شیوه های گوناگون کودک آزاری پرداخت و گفت: تحقیر، توهین و ناسزا گفتن به کودک، مسخره کردن کودک، مواجه کردن کودک با تصاویر، مطالب با رفتارهای جنسی، بی توجهی به کودک و کتک زدن یا آسیب رساندن به کودک از جمله موارد کودک آزاری است.

رسولی فریب دادن و گول زدن کودک، عدم توجه به تغذیه و نظافت لباس های کودک، استفاده از کودک به عنوان خدمتکار، کوش نکردن به صحبت های کودک، عدم ابراز محبت به کودک، محروم کردن کودک از بازی و تفریح، تمسخر و تنبیه کودک در مدرسه، بی توجهی به سلامت جسمانی کودک، بی توجهی به آموزش کودک و تنها گذاشتن کودک بدون حضور یک بزرگسال را از دیگر موارد کودک آزاری برشمرد.

وی افزود: بی توجهی شاید شایع ترین نوع کودک آزاری باشد. والدینی که کودک شان را نادیده می گیرند، از متهمان اصلی آزار کودکان هستند. آزاری که اغلب دیده نمی شود و کسی به خاطرش مجازات نمی شود.

رسولی اظهار کرد: تحقیر کردن، فحش دادن، مقایسه کردن و کسی را به رخ کشیدن، تمسخر، مقابل دیگران از بدی های کودک حرف زدن و ... همگی حس حقارت را به کودک القا می کنند.

به گفته وی شناخت کودکان و نیازهای آنان سبب می شود که رفتار بهتری با آن‌ها داشته باشیم، برای این کار می توانیم از روش های مختلف مانند خواندن کتاب های مناسب، شرکت در کلاس های آموزشی، مشورت کرن با افراد آگاه و … استفا ه کنیم.

رسولی افزود: کودک آزاری مانند هر رفتار دیگری علتی دارد، سعی کنیم علت آن را پیدا کنیم و با برطرف کردن آن، کودک آزاری را کاهش دهیم، ممکن است برخی از مشکلات را نتوانیم از بین ببریم، در آن صورت پذیرش آن بهتر از آزار دادن کودکان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی تهرانی
-
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
۰
۰
باسلام:دراین زمینه میتوان از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی وعلوم اجتماعی بهره فراوان برد.بسیاری از مدیران مخصوصا در مقطع ابتدایی وراهنمایی باید لیسانسه های روانشناسی باشند تا با بهره گیری از علوم خودشان در این زمینه به كودكان ونوجوانان وحتی دبیرستان كمك كنند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها