راهپیمایی اربعین حسینی چند سالی است که به محلی برای نمایش حضور میلیونی و مشتاق عاشقان امام سوم شیعیان تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۶۹۷۴۷
در نزدیکی اربعین...

در این جریان عظیم، پرشور و باشکوه نه تنها می‌توان در هر لحظه به تماشای هزاران هزار انسان واله و شیدا و عاشقی نشست که برای رساندن خود به یار سر از پانشناخته و هر کدام به نحوی؛ برخی با یک پا و عصایی در دست، برخی روی ویلچر، برخی با پشت خمیده برخی نوزاد در بغل و ... سختی یک پیاده‌روی طولانی را به جان خریده‌اند، بلکه اتحاد و همدلی و همکاری بین دستگاهی برای خدمات‌دهی به این کاروان عشق را هم می‌توان یکجا مشاهده کرد؛ همکاری و همدلی و وفاقی که در روزهای عادی سال کمتر می‌توان نظیرش را در کشورمان و هر جای دیگری مشاهده کرد.

عابربانک‌هایی که کم نمی‌آورند

یکی از صدها مورد خدمات‌رسانی به اجتماع بزرگ اربعین فعالیت خودپردازهای چند بانک از جمله بانک شهر و سینا به زائران در مرزها و همچنین کشور عراق است به طوری که یکی از بانک‌ها به ارسال 5 دستگاه سیار به مرزها و 25 دستگاه خودپرداز به کشور عراق به منظور پرداخت دینار به زائران اقدام کرده که 15 دستگاه به صورت دیواری و 10 دستگاه به صورت سالنی به کشور عراق ارسال شده است تا زائران ایرانی بتوانند با آسودگی خیال پول مورد نیازشان را از این دستگاه‌ها دریافت کنند. جالب این‌که سیستم پرداخت خودپردازها (به منظور تبدیل ریال به دینار) ابتدا در تهران تغییر و زیرساخت‌های لازم آن آماده و سپس همراه 30 نیروی متخصص به عراق ارسال شده‌اند.

همدلی شیعه و سنی زیر پرچم عشق

یکی از جلوه‌های زیبای اربعین حسینی گردهم آمدن همه مذاهب و فرقه‌ها زیر یک پرچم است پرچم عاشقی و آزادگی اباعبدالله؛ که شیعه و سنی و حتی گاه مسلمان و مسیحی هم نمی‌شناسد. عزیمت دسته‌ها و کاروان‌های اهل سنت از استان‌های مختلف کشورمان از جمله گلستان و سیستان و بلوچستان گواه این ادعاست. اعزام این هموطنان آزاده در استان‌هایی همچون گلستان حتی با آیین بدرقه هم همراه شده است. کاروان علما و روحانیون اهل سنت گلستان برای نخستین‌بار در این راهپیمایی عظیم میلیونی حضور پیدا کرده و برخی از آنها حتی هدایایی با خود برای مولایشان می‌برند مثلا یکی از روحانیون اهل سنت که گفته سال‌ها منتظر این سفر زیارتی بوده یک قالیچه نفیس ترکمنی را برای اهدا به حرم امام حسین(ع) همراه دارد.

هنرمندان و قهرمانان المپیکی ایران راهی کربلا شدند

شاید دوست داشته باشید بدانید که چه کسانی به راهپیمایی اربعین می‌روند. باید عرض کنیم غیر از تمام آن چند میلیون نفر ناشناسی که همه‌شان به نوعی چهره هستند ( البته بیشتر در آسمان تا زمین) چهره‌ها و سرشناس‌های زمینی مثل سیاستمداران، هنرمندان، بازیگران و ورزشکاران هم اربعینی می‌شوند. خیلی‌هایشان را نمی‌شناسیم بتدریج که عکس‌هایشان درآمد متوجه می‌شویم اما تا همین جا خبرها حاکی است که ورزشکاران المپیکی کشورمان همچون بهداد سلیمی، قاسم رضایی، کمیل قاسمی و محمدرضا براری برای شرکت در مراسم اربعین راهی کربلا شدند.

بهرام عظیمی، کارگردان هم اعلام کرد بیش از 40 نفر از هنرمندان سینما و تلویزیون به جمع راهپیمایان اربعین پیوسته‌اند.

نصب بالن اینترنت

یکی دیگر از خدمات قابل توجه ایجاد چتر وای‌فای در پایانه مرزی مهران برای ارائه خدمات اینترنتی به مشترکان اپراتورهای تلفن همراه از طریق استقرار بالن استراتسفر در آسمان است. این بالن که برای اولین بار در خاورمیانه از روز سه‌شنبه به هوا رفته توسط کارشناسان پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طراحی و ساخته شده است. این بالن که در شعاع 300 متری از فضای جو پایانه مرزی مهران قرار گرفته اینترنت با کیفیت مناسب به اپراتورهای تلفن همراه را پوشش می‌دهد و زائران می‌توانند به‌راحتی و بدون مشکل از این امکان بهره‌مند شوند.

امکان تدفین زائران فوتی در قبرستان وادی السلام

آنها که دلشان آن‌قدر هوایی و بی‌قرار کربلا شده که بی خیال خانه و کاشانه و خانواده پا در مسیر سخت این سفر گذاشته‌اند حتما بدشان نمی‌آید و حتی شاید سعادتی بدانند که اگر عمرشان در این سفر به پایان رسید در همان سرزمین عشق به آرامش ابدی برسند.

این امکان هم حتی برای زائران فراهم شده و حجت‌الاسلام نجف نجفی نماینده بعثه رهبر معظم انقلاب در عراق گفته است که اگر زائری در ایام اربعین در عراق از دنیا برود و خانواده‌اش رضایت داشته باشد امکان دفن وی در قبرستان وادی‌السلام وجود دارد. وادی‌السلام در نجف اشرف قرار دارد و آرمیدن در آن آرزوی بسیاری از مسلمانان است.

برپایی طولانی‌ترین سفره جهان

یکی از جلوه‌های زیبا، دوست داشتنی و باشکوه پیاده‌روی اربعین خدمات مکانی،رفاهی و خوراکی است که در وجب به وجب مسیر به زائران ارائه می‌شود.

پیشترها موکب‌های عراقی این وظیفه شیرین را به عهده داشتند و چند سالی است که موکب‌های بی‌شماری هم از مناطق مختلف ایران در طول مسیر استقرار یافته و اجازه نمی‌دهند ملت پیاده حتی یک لحظه مشکلی برای خوردن و نوشیدن داشته باشد.

قدم به قدم موکب‌ها و خدمتگزارانی برای ماساژ دادن پا و کمر زائران یا تعارف کردن سینی چای و غذا ایستاده‌اند.

در این میان رکوردهایی هم ثبت و ضبط می‌شود که از آن جمله می‌توان به برپایی طولانی‌ترین سفره غذا در جهان به طول 15 کیلومتر موسوم به «سفره السبطین» در شهر سوق الشیوخ برای پذیرایی از زائران پیاده کربلا اشاره کرد.

شبیه این سفره در مورد اسکان هم اقداماتی انجام و پروژه بزرگ اسکان دائمی زائران اربعین در نجف اشرف توسط شهرداری مشهد احداث شده است.

بازتاب پیاده‌روی اربعین در غرب

عظمت و شکوه راهپیمایی اربعین حتی از چشم مردم کشورهای غربی و پیروان دیگر ادیان هم پنهان نمانده است.

طوری که یک نشریه آمریکایی در مطلبی با اشاره به این عظمت و شکوه می‌نویسد: اگر می‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش‌ها و الگوهاست و اگر خواستی داعش را بشناسی باز هم به اربعین برو و دشمنان داعش را بشناس البته این مطلب که در نشریه آمریکایی هافینگتون به چاپ رسید مربوط به سال 2014 است، اما امسال هم یک تیم هالیوودی برای ساخت فیلمی درباره اربعین راهی عراق شده‌اند؛ گرچه این تیم هالیوودی ضد مسلمانان فعالیت می‌کند و فیلم اربعین را هم لابد می‌خواهد علیه این حرکت عظیم و مسلمانان بسازد؛ اما حضور تیمی از بزرگ‌ترین سینمای جهان خود نشان از عظمت شکوه و تاثیرگذاری غیرقابل انکار این حرکت عقیدتی مردمی است.

دلنوشته‌هایتان را آسمانی کنید

صحنه‌های زیبایی را می‌توان در مسیر این راهپیمایی عارفانه عاشقانه مشاهده کرد؛ از جمله امکانی که در مرز مهران برای زائران فراهم شده تا در مرز مهران با ثبت دلنوشته‌هایی ارادت خود را به اباعبدالله‌الحسین(ع) نشان داده و عطر غوغای آسمانی درونشان را در فضا منتشر کنند. تماشای صحنه این عشق بازی‌ها که بیشتر توسط جوانان رقم خورده و به تصویر کشیده می‌شود زیبا و ماندگار خواهد بود.

ازدحام جمعیت در مرز مهران

با این‌که امسال برای اولین بار ستاد ملی اربعین در کشور تشکیل شد تا همه چیز برنامه‌ریزی شده باشد و تمام امکانات و خدمات مورد نیاز جمعیت میلیونی اربعین پیش‌بینی و تهیه شود، اما افزایش جمعیت زائران پیاده امسال هم بیش از سال‌های پیش مسئولان را غافلگیر کرد به طوری که باز امکاناتی که چند برابر سال پیش تدارک دیده شده بود، هم کم آورد.

از آن جمله می‌توان به بسته شدن مرز مهران یک هفته پیش از روز اربعین اشاره کرد که ازدحام پیش‌بینی نشده و غیرقابل تصور جمعیت در این مرز عامل آن اعلام شد حتی افزایش ظرفیت چندین برابری پارکینگ‌هایی که مسئولان از ماه‌ها پیش به آن می‌بالیدند نیز افاقه نکرد و ورود ماشین‌ها به درون‌ شهر مهران نیز ممنوع اعلام شد.

حضور جمعیت میلیونی حتی 8 روز مانده به کنگره بزرگ اربعین در مرز مهران موجب قطع آب سرویس‌های بهداشتی شد. جمعیت میلیونی عاشق دوباره همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخت.

فاطمه مرادزاده - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها