گزارش جام‌جم از طرح یک فوریتی مجلس برای ابقای کارت سوخت

حفظ سامانه ضد قاچاق در دقیقه 90

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین :

تصویب نهایی ابقای کارت سوخت در مجلس بعید است!/ کارت سوخت گازوئیل باقی می ماند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس باقی ماندن کارت سوخت را با توجه به از بین رفتن شرایطی که منجر به ایجاد آن شده بود غیر منطقی دانست .
کد خبر: ۹۶۹۶۹۶
تصویب نهایی ابقای کارت سوخت در مجلس بعید است!/  کارت سوخت گازوئیل باقی می ماند

اسدلله قره‌ خانی الوستانی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین ،در پاسخ به این پرسش که چرا نظر نمایندگان که در اصلاحیه قانون بودجه حذف کارت سوخت بود حال درطرح یک فوریتی به ابقاء آن رای داده اندگفت:طرح یک فوریتی ابقاء کارت سوخت رای ضعیفی آورده وبا توجه به اینکه قبلا هم در مجلس در اصلاحیه قانون بودجه مصوب کرده بودند که کارت سوخت حذف شود و به دولت هم برای اجرا ابلاغ شده است واز طرف دیگر جامعه نیز پذیرش حذف کارت سوخت را دارد بعید می دانم با این رای ضعیفی که طرح یک فوریتی آن آورده ابقاءآ کارت سوخت رای بیاورد .

وی درباره زمان بررسی این طرح یک فوریتی گفت: طرح یک فوریت ابقاء کارت سوخت بررسی اش در مجلس حدود یک ماهی طول می کشد تا کار کارشناسی روی آن انجام شود و نمایندگان نظراتشان را ارئه دهند و سپس از ناحیه کمیسیون تخصصی به مجلس ارائه می شود.

قره خانی خاطر نشان کرد :عده ای از نمایندگان از همان اول هم نظرشان باقی ماندن کارت سوخت بود و همین الان هم چنین نظری دارند اما در نهایت مجلس تصمیم گیری خواهد کرد که کارت سوخت باقی بماند یا خیر و از آنجائیکه طرح یک فوریتی ابقاء کارت سوخت آرای ضعیفی داشت بعید می دانم که رای بیاورد.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا دلایلی که برای حذف کارت سوخت از سوی وزارت نفت اعلام می شود منطقی است گفت : ادله ای را که وزارت نفت برای حذف کارت سوخت ارائه می دهد هم علمی است هم منطقی .فلسفه ایجاد کارت سوخت درآن مقطع به چند دلیل بود یک اینکه کشور در تحریم بود و فکر می کردیم نتوانیم به اندازه مصرف و تقاضا بنزین ارائه دهیم ،بنابراین باید مدیریت می کردیم که با تنش ها ی اجتماعی مواجه نشویم ، اما حالا تحریم ها برداشته شده و تولید داخلی بنزین هم افزایش یافته است ، دلیل دیگر که باید کارت سوخت حذف شود این است که قیمت بنزین تک نرخی شده است و اگر در گذشته با توجه به چند نرخی لازم بود که مکانیزمی برای ممیزی وجود داشته باشد دیگر لازم نیست، سومین دلیلی که کارت سوخت تعریف شده بود وجود سهمیه بندی بود اما هم اینک دیگر سهمیه بندی بنزین هم نداریم دلیل چهارم که نیازی به ابقاء کارت سوخت نیست نزدیک شدن قیمت بنزین به فوب خلیج فارس است در سالهای گذشته پایین بودن قیمت بنزین باعث شده بود که به دلیل اختلاف قیمت با کشورهای همجوار بنزین سر مرزها قاچاق می شد اما دیگر این اختلاف قیمت وجود ندارد.

مصرف بنزین در نقاط مرزی منفی 3 درصد

وی درباره میزان مصرف سوخت در کشور نیز گفت : آمارها نشان می دهد در هشت ماه گذشته از لحاظ افزایش تعداد خودور 8 درصد رشد داشتیم اما از نظرمصرف بنزین 4 درصد رشد داشتیم که این موضوع نشان می دهد مردم خودشان مصرف سوخت را مدیریت می کنند ونیازی به اعمال نظر مدیریتی نیست، نکته جالب تر این است که مصرف سوخت و توزیع بنزین درنقاط مرزی به ویژه در کردستان منفی 3 درصد است بنابراین اگر بنزین قاچاق می شد چرا در این نقاط مصرف سوخت منفی شده است این نشان می دهد که دیگر قاچاق بنزین توجیه ندارد .

قره خانی ادامه داد : بالغ بر یکسال است که بر اساس گزارشهای میدانی مردم از کارت ها ی سوختشان استفاده نمی کنند واز کارت جایگاهداران استفاده می کنند . درواقع با حذف سهمیه بندی و تک نرخی شدن بنزین عملا این کارت کاربردی ندارد و فقط به عنوان یک سوئیچ ازآن استفاده می شود . استفاده از کارت سوخت فقط یک مرحله به مرحله سوخت گیری اضافه می کند و مردم رامورد آزار و اذیت قرار می دهد و به نظر می رسد مردم هم ازتصمیم حذف کارت سوخت ناراضی نیستند، بنابراین چرا مجلس کاری را انجام دهد که فلسفه وجودی کارتها منتفی شده است و خواستگاه اجتماعی هم ندارد .

وی افزود : البته کارت سوخت گازوئیل باقی خواهد ماند چرا که به دلیل اختلاف قیمت با کشورهای همجوار قاچاق آن همچنان وجود دارد کارت سوخت گازوئیل براساس پیمایش و سهمیه بندی تعریف شده است .

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی کسانی که بحث آمار گیری را مطرح می کنند این آمار از شرکت پالایش و پخش که تنها مدیریت کننده و توزیع کننده بنزین در کشور است قابل دریافت است چون تنها یک شرکت است که این آمار را ارائه می دهد ، همچنین زیرساخت های هوشمندی که برای کارت سوخت در جایگاهها ایجاد شده است از بین نمی رود و فقط استفاده از کارت سوخت حذف می شود .

قره خانی درباره افزایش تولید بنزین در کشورنیز گفت : روزانه 60 میلیون لیتر بنزین در کشورتولید وبرای جبران کمبود روزانه حدود 11 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود.

وی افزود با تامین بنزین از چند پالایشگاه به ویژه ستاره خلیج فارس که اکتان بنزین آن بالای 90 است تاپایان سال 15 میلیون و 800 هزار لیتربه ظرفیت تولید بنزین اضافه خواهد شد که 5 میلیون لیتر نیز صادرات بنزین خواهیم داشت.

سیما رادمنش - جا م جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها