به‌طور کلی، یکی از وظیفه‌های اصلی بانک در اقتصاد کشورها این است که مثل سیستم خون‌رسانی بدن، باید منابع مورد نیاز تولید و همچنین، حیات را در بخش‌های مختلف آن کشور توزیع کند بنابراین لازم است، منابع مالی بانک‌ها که حکم همان خون بدن را دارد، از طریق رگ‌ها به بخش‌های مورد نیاز منتقل و به کار گرفته شود.
کد خبر: ۹۶۹۲۴۱
عوامل اصلی انحراف منابع بانکی از تولید

اکنون یکی از معضل‌های اقتصادی در کشورمان، انحراف این منابع از بخش صنعت به دیگر بخش‌های غیرمولد است، تا جایی که بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان، در حال حاضر امکان تأمین منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق سیستم‌های بانکی ندارند.

در نگاه اول، این مشکلات ریشه در اقتصاد کشورمان دارند تا جایی که می‌بینیم، این نقیصه سرمایه‌های موجود و در عین حال، منابع مالی در اختیار بانک‌ها را از تولید دور و در بخش‌های غیرمولد دیگر انباشته می‌کنند، چون مشکلات اقتصادی بالا در ایران، نرخ بازده سرمایه‌گذاری‌های مختلف را بشدت دستخوش تغییرات معنادار کرده است؛ مثلا در بخش صنعت، تقریبا 6 درصد و در تجارت 300 یا 400 درصد سودآوری تجربه می‌شود یا در بخش مسکن قبل از رکود فعلی نیز چنین بود بنابراین، هرکس به هر طریقی که می‌توانست به این وام‌ها و اعتبارات بانکی دست پیدا کند، آنها را به دست می‌گرفت و آن منابع مالی را در بخش‌های دارای مزیت سودآوری سرمایه‌گذاری می‌کرد تا به این ترتیب مسیر اصلی منابع مالی نادیده گرفته شود و آنجایی که اقتصاد برای رشد اقتصادی اصولی و تولیدنیاز داشت، خبری از منابع نبود حتی اگر صنایعی دسترسی به این منابع داشتند، به جای سرمایه‌گذاری در خود صنعت، این منابع را بیشتر به سمت فعالیت‌های‌ تجاری سوق می‌دادند.

اما این پایان کار نیست، چون با توجه به همان نابسامانی‌های اقتصادی و سودآوری غیرمنطقی در برخی بخش‌های صنعتی، بیشتر بانک‌ها منابع در اختیارشان را به خود یا مدیران ارشد سیستم بانکی وام می‌دادند تا این افراد بتوانند با استفاده از رانت‌های اطلاعاتی و همچنین امتیازاتی که در اختیار داشتند، به عنوان یک مشتری خوش‌حساب اقساط خود را به بانک بپردازند که این شیوه هم منابع بانکی را به جای صنعت در اختیار افرادی خاص قرار داد.

با توجه به تمام مواردی که مطرح شد، تنها راهکار هدفمند شدن منابع مالی سیستم بانکی کشورمان این است که ابتدا ساختار اقتصاد را در کشورمان اصلاح کنیم و پس از آن انتظار داشته باشیم، بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نظام بانکی ما بتواند وظایف خود را بخوبی انجام دهد. وام‌دهی بانک‌ها به خودشان کاملاً طبیعی است و در دنیا سابقه دارد.

یکی از مسائلی که در بانکداری تدریس می‌شود، این است که بانک‌ها سعی می‌کنند، منابع خودشان را در اختیار سرمایه‌گذاران بانکی و مدیران بانکی قرار دهند. به دلیل پایین بودن نرخ سود بانکی، برخی بانک‌ها می‌توانند بازپرداخت داشته باشند و در واقع، وام‌ها و اعتبارات منحرف می‌شود و به مناطق مورد نیاز ارسال نمی‌شود.

دکتر جمشید پژویان - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمود
-
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
۰
۰
متاسفانه مسئولان راس بانكی ذاتا خواستاراصلاح نظام بانكی نیستند وهرجاكه نظارت شدید نباشد آنكاردیگر می كنند!وقتی قلب درست كارنكنه ووقتی هم رگهاموانع زیادی برسرراه دارن چه خونی به صنعت و اقتصادپایدار میرسه كه ادامه حیات بده!چشمهاروبایدشست! وبایدبرای اشتغال بیشتروتولیدبهتروباكیفیت تر به صنایع مادرواقتصادپایدار وفادار باشیم!و بانكهاوظیفه ای جر این ندارند كه البته به اصلی ترین وظیفه خود كوچكترین توجهی ندارند و كسی هم جلودارشون نیست!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها