عضو هیات انتخاب بخش داستانی رویش عنوان کرد:

تقلید، از آفت‌های فراگیر سینمای دینی است

کارگردان فیلم‌های سینمای ترنج، عصر روز دهم و سفر به هیدالو گفت: در مورد ژانرهای مختلف من معتقدم ژانر دینی در همه افق‌های سینمایی متصور است و می‌شود فیلم کمدی یا وسترن ساخت که محتوای دینی هم داشته باشد.
کد خبر: ۹۶۸۹۱۴
راعی: در هر ژانر سینمایی امکان تولید فیلم دینی وجود دارد

به گزارش جام جم آنلاین، مجتبی راعی در گفتگو با ستاد خبری دهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» گفت: برای تولید فیلم دینی باید روی مفاهیم به‌صورت جدی کار کرد تا جنبه نظری این نوع فیلم‌ها تقویت شود. فیلم‌سازی دینی هر روز در جامعه ما با گزاره‌هایی که امام خمینی (ره) بیان کردند سخت‌تر می‌شود. به‌عنوان‌مثال هرساله آثاری ساخته می‌شود و به معصومان (ع) فقط به‌عنوان حلال مشکلات مادی و شفادهنده امراض جسمی توجه می‌شود درحالی‌که هدف بالاتری در دین و آفرینش وجود دارد.

کارگردان فیلم‌های سینمای ترنج، عصر روز دهم و سفر به هیدالو در مورد ژانرهای سینمایی و ارتباطشان با مقوله سینمای دینی گفت: در مورد ژانرهای مختلف من معتقدم در هر ژانر سینمایی میتواند فیلمی با محتوای دینی تولید کرد. ِژانر دینی در همه افق‌های سینمایی متصور است. می‌شود فیلم کمدی یا وسترن ساخت که محتوای دینی هم داشته باشد.

راعی با اشاره به جریان کلیشه‌سازی در سینما گفت: کلیشه‌ها هرچه بیشتر تکرار شوند، چیزی بیشتر از آنچه تماشاگر از قبل می‌دانسته به او عرضه نخواهند کرد و هرچه بیشتر از عناصر ظاهری دین که خالی از روح دین است استفاده شود، نتیجه نهایی بیشتر به سمت کلیشه‌ای شدن خواهد رفت.در این حالت تماشاگر حق دارد بگوید من چنین چیزی را نمی‌خواهم.

وی با اشاره به لزوم نیت دینی در ساخت آثار مذهبی عنوان کرد: کارگردانی که موضوع در حال ساخت (در اینجا دینی) را قبول ندارد و به خاطر پول یا رزومه کار می‌کند، جنس تقلبی خواهد ساخت! چراکه اعتقاد به دین ندارند. ایده‌آل آن است که خود کارگردان، آن‌قدر با موضوعی که می‌خواهد بسازد نزدیک باشد که سوژه با روح او درهم‌آمیخته شود. چنین کارگردانی فیلم واقعی دینی می‌تواند بسازد.

این منتقد هنری در پایان این گفتگو به تبین معیار هنر در کشور پرداخت و افزود: حضرت امام (ره) زمانی درباره فیلم دینی و اصولا هنر فرمودند، هنر واقعی هنری است که در بطن خود اعمال زالوصفتانی را که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند را به تصویر بکشد و در برابر آن‌ها بایستد. بر این اساس تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران شرق و غرب و در رأس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد. فیلم دینی باید به معضلات کور دینی بپردازد.

شایان ذکر است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش، 27 الی 30 دی ماه در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا دهم آذر مهلت ثبت نام دارند. دسترسی به فرم فراخوان در وب سایت جشنواره به نشانی: www.ruyeshfestival.ir امکان پذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها