بشار اسد در گفتگو با روزنامه پولیتیکا:

خانواده اردوغان از فروش نفت سوریه توسط داعش سود می‌برند

گروه‌های تروریستی چند سالی است در خاورمیانه حضور پررنگی دارند و هر چند مدت یکبار از یک گروهک تروریستی با تفکرات خاص رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۹۶۸۸۶۱
صرف هزینه‌های میلیاردی برای مقابله با اسلام

بیشتر گروهک‌های تروریستی از وضعیت مالی خوبی برخوردارند و به همین دلیل می‌توانند با پشتیبانی مالی قوی که دارند کار خود را پیش ببرند، اما پرسش اصلی اینجاست که این گروهک‌های تروریستی چگونه درآمد خود را به دست می‌آورند؟ اگر کشوری از سوی جهان تحریم و با گسترش آن مقابله شود امکان رشد را نخواهد داشت، اما خرید و فروش اسلحه، قاچاق انسان، فروش مواد مخدر، نفت و کالاهای دیگر درآمدهای برخی گروه‌های تروریستی را تشکیل می‌دهد.

مسلما کشورهایی در جهان هستند که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند در غیر این صورت این گروه‌ها نمی‌توانند علاوه بر جنایات انسانی و فجایعی که بار می‌آورند فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند.

دکتر عباسعلی ابونوری، کارشناس اقتصادی در این باره به جام سیاست می‌گوید: «کشورهای غربی اسلام هراس از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و آنها را به اسلام نسبت می‌دهند تا چهره این دین را تخریب کنند و هزینه‌هایی که در این زمینه متحمل می‌شوند بسیار زیاد بوده است.» گفت‌وگوی ما را با این اقتصاددان بخوانید.

آیا پیشینه‌ای از تشکیل گروه‌های تروریستی دارید؟ از چه زمانی این گروه‌ها شروع به رشد کردند؟

در یک دوره‌ای طرح‌های انقلابی و انقلابیگری بعد از جنگ جهانی دوم قوت گرفت و مردم با مطالعاتی که داشتند دیگر زیر بار زور و ظلم نمی‌رفتند. این اتفاق باعث شد کشورهای ابر قدرت به فکر بیفتند که از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و بتوانند هدف خود را در خاورمیانه پیاده کنند. بعضی از کشورهایی که زیر سلطه استعماری کشورهای ابر قدرت تحت عنوان کشورهای اقماری رفتند شروع به تدوین شرایطی کردند که بتوانند دیدگاه‌های استقلال‌طلبی خود را اجرا کنند. این دیدگاه بیشتر در جامعه سوسیالیستی وجود داشت و زمینه دیدگاه‌های انقلابیگری رشد کرد. در همین حال اساس دیدگاه‌های استقلال‌طلبانه برخی کشورها به سمت انقلاب اقتصادی تغییر یافت و افزایش درآمدهای نفتی و درآمدهایی از این قبیل را در برنامه گذاشتند.

دلایل تشکیل گروه‌های تروریستی چه بود؛ تنها مقابله با انقلاب واقعی کشورها یا توجیهات اقتصادی؟

کشورهای غربی و سرمایه‌دار زمانی که مشاهده کردند منابع انرژی در برخی مناطق وجود دارد شروع به سرمایه‌گذاری برای تشکیل گروه‌های تروریستی کردند. برهمین اساس روابط قانونی یا تروریستی غیرقانونی به وجود آمد و جالب این‌که منکر این موضوع شدند. کشورهای غربی از زمینه انقلابیگری کشورها برای فعالیت‌های تروریستی خود استفاده کردند و دیدگاه‌های استقلال‌طلبانه را به وجود آوردند. گروه‌های تروریستی بیشتر از سوی کشورهای سرمایه‌دار شکل می‌گیرد. عملا برای این‌که مردم کشور خودشان را متقاعد کنند ما باید از تروریسم در امان باشیم دیدگاه‌های مخالفت با افرادی را که انقلاب‌های واقعی ایجاد می‌کردند گسترش دادند، اما در پشت پرده از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کردند و در ظاهر با این موضوع مخالفت‌هایی داشتند.

چرا بیشتر گروه‌های تروریستی در منطقه آسیای غربی تشکیل می‌شود؟

به دلیل این‌که 60 درصد مسلمانان جهان در این منطقه قرار دارند. کارشناسان آمریکایی قبلا به دولت این کشور هشدار داده بودند که اسلام در حال گسترش است و اعتقاد داشتند ما باید به قرن تمدن مذاهب برویم. آنها می‌دانستند اصل تمدن‌ها به اصل مذاهب تبدیل خواهد شد و جهان اسلام رشد خواهد کرد. کشورهای حامی تروریسم هزینه‌های زیادی را هم متحمل شدند، اما همچنان برای این ‌که ثابت کنند اشتباه نکردند به کار خود ادامه می‌دهند. همه این اتفاقات به منظور جلوگیری از گسترش اسلام صورت می‌گیرد و گفته‌های من برای این نیست که من خودم یک مسلمانم. بسیاری از کارشناسان آمریکایی و انگلیسی هم این موضوع را مطرح می‌کنند.

درآمد گروه‌های تروریستی از کجا تامین می‌شود که تا این حد اقدام به جذب نیرو و خرید تجهیزات پیشرفته می‌کنند؟

همان طور که اشاره کردم کشورهای سرمایه‌دار غربی پدر گروه‌های تروریستی هستند و آنها را حمایت می‌کنند. ممکن است برخی گروهک‌ها اقدام به فروش مواد مخدر کنند که باز هم از طریق واسطه این کشورها خریداری و به کشورهای دیگر توزیع می‌شود. از سوی دیگر داعش اکنون فروش نفت را دارد که ترکیه خریدار نفتی است که داعش در عراق تصاحب کرده است یا قاچاق اسلحه و فروش تجهیزات نظامی و همچنین قاچاق انسان ازجمله اقداماتی است که این گروه‌های تروریستی انجام می‌دهند و کشورهای دیگر برای این‌که آنها را سرپا نگه دارند پشتیبانی‌های لازم در قالب خرید نفت یا خرید مواد مخدر و... می‌کنند. طالبان که متولی آن عربستان بود بعد از صرف هزینه‌های زیاد به بهانه گسترش اسلام سنت پیامبر وارد کشورهای دیگر شد و نتیجه آن 11 سپتامبری بود که جهان را تکان داد. گروه‌های تروریستی بعد از مدتی که قوت گرفتند به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه می‌دهند. عربستان بعد از این‌که نتوانست هزینه‌های میلیارد دلاری این گروه تروریستی را تامین کند آن را رها کرد و باعث شد امنیت جهان به خطر بیفتد.

فعالیت‌های اقتصادی گروه‌های تروریستی چه هزینه‌هایی را به جهان تحمیل می‌کند؟

این گونه فعالیت‌ها قطعا دارای ایرادات و مشکلاتی است. رکود‌های جهانی، کاهش درآمد کشورهای حامی تروریسم و کاهش امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در جهان از جمله تهدیدات اقتصادی است که جهان را تهدید می‌کند و بیشترین آسیب را هم کشورهایی می‌بینند که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

به نظر شما دلایل گسترش گروه‌های تروریستی چیست؟

ضرب‌المثلی در این زمینه وجود دارد؛ تفرقه بینداز و حکومت کن. کشورهای غربی بر این باورند که می‌توانند با تفرقه در جهان بر آنها حکومت کنند، اما کشورهای اسلامی بیدار هستند و افراد و کارشناس خبره دست این کشورها را خوانده‌اند. داعش که ممکن است در آینده نامش تغییر کند، با حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل تشکل می‌شود و به آنها تجهیزات پیشرفته نظامی برای مقابله با گسترش اسلام هدیه داده می‌شود. ضمن این‌که علاوه بر سرمایه‌های کلانی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد فعالیت‌های اقتصادی تروریست‌ها را به رسمیت می‌شناسند و از آنها در بخش‌های مختلف حمایت می‌کنند. داعش اکنون تغییر رویه داده و هدف کشورهای غربی و این گروه تروریستی تنها باقی‌ماندن آشوب در منطقه است. داعش از بین برود یک گروه دیگر رونمایی می‌شود به این دلیل که داعش را به وجود آوردند که اسلام جان نگیرد.

آشوب اقتصادی و امنیتی تا چه زمانی در خاورمیانه وجود خواهد داشت؟

حدود 50 تا 60 سال دیگر. کشورهای غربی می‌خواهند به مردم خودشان بگویند اسلام است که همواره خطا می‌کند و دنیا را به آشوب می‌کشد. این مساله اگر وجود نداشته باشد اسلامگرایی به سرعت رشد می‌کند و کشورهای مسیحی سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند تا جلوی گسترش آن را بگیرند و برای رسیدن به این هدف نیز تمام کشورها حمایت می‌کنند. مشخص است توان این کار زمانی از آنها گرفته می‌شود و فقط گسترش اسلام به تاخیر می‌افتد، اما بالاخره اسلام در همه کشورها ریشه خواهد کرد و کشورهای غربی نیز چاره‌ای جز پذیرش این موضوع نخواهند داشت.

گفت‌وگو : محمدحسین علی‌اکبری

ضمیمه جام سیاست - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها