دو سال قبل و در اوج مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1، ناگهان عراق با یورش تروریست‌هایی مواجه شد که مشخص بود با حمایت خارجی، می‌خواهند استقلال این کشور را به خطر بیندازند.
کد خبر: ۹۶۸۸۴۹
توطئه صهیونیستی، سعودی و آمریکایی برای سقوط عراق

به گزارش جام جم، هرچند با کمک ایران، این توطئه به جایی نرسید، اما هنوز هم عراق با بحران تروریستی در کشور خود دست و پنجه نرم می‌کند.

احمد دستمالچی، سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با جام سیاست در این باره از نقش عربستان و کردها در سقوط موصل و چشم‌انداز عملیات آزادسازی این شهر استراتژیک می‌گوید.

به‌عنوان سوال اول، می‌خواهم بدانم از نظر شما، چرا داعش در عراق شکل گرفت و به اقدامات نظامی خشونت‌بار دست زد؟

در رابطه با سقوط موصل و آغاز حرکت تکفیری‌ها در عراق عوامل مختلفی وجود دارد، اما آنچه مهم‌تر از مسائل دیگر است توطئه صهیونیستی، سعودی، آمریکایی در یک مثلثی که از قبل برای سقوط کامل عراق تشکیل شده بود است، این‌که تمام قسمت‌ها حتی بخش‌هایی که شیعه‌نشین بودند به دست تکفیری‌ها بیفتد و در مجموع اوضاع عراق از لحاظ سیاسی دگرگون شود. این توطئه‌ای بود که از عوامل داخلی چه در مجلس و چه در دستگاه‌های امنیتی و نظامی عراق صورت می‌‌گرفت و سرخط آن خارج از عراق و عربستان بود. به نظر می‌رسد اصل طرح این بود که به طور کامل عراق سقوط کند و این چیزی بود که مدنظرشان بود و تا حدودی موفق شدند به دلیل این که تا 40 کیلومتری کربلا رسیدند و تقریبا بغداد در آستانه سقوط و به گونه‌ای بود که عراق به طور کامل در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته بود، اما با اقدام بموقع و بسیار هوشیارانه‌ای که مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله سیستانی انجام داد به اضافه کمک‌های مستشاری ایران، اوضاع دگرگون شد.

با این همه، شاهد سقوط شهرهای مهمی چون رمادی و موصل بودیم. در سقوط موصل کشورهای عربی منطقه ازجمله عربستان چه نقشی داشتند؟

عربستان از روز اول که در سوریه کلید بحران را به همراه قطر و متاسفانه با همراهی ترکیه زد، نقشه‌اش این بود که سوریه سقوط کند، چون سوریه حامی اصلی و گلوگاه مقاومت حزب‌الله در لبنان بود. این کشور می‌خواست مقاومت در محاصره برود و بعد در یک حمله از سوریه و از آن طرف رژیم صهیونیستی جریان مقاومت را از بین برده و نابود کنند. البته تمهیداتی هم داخل لبنان چیده بودند که داخل لبنان را به اغتشاش بکشانند و کلا برنامه مقاومت را برچینند و دلیل اصلی این کار هم این بود. بعد از شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه علیه حزب‌الله، در جنگ 22 روزه و 55 روزه علیه حماس در غزه شکست‌های بسیار مفتضحانه‌ای خورد که تئوری امنیتی اسرائیلی فروریخت. اسرائیل تمام هم و غم و هزینه‌های بسیار سنگین تبلیغاتی، سیاسی و نظامی خود را گذاشته بود بر این‌که این تئوری امنیتی اسرائیل شکست‌ناپذیر است، اما به راحتی فروریخت. حتی پهبادهای مقاومت در حساس‌ترین مراکز رژیم صهیونیستی عکس گرفتند و سالم برگشتند یا با ساده‌ترین موشک‌ها که می‌گفتند گنبد آهنین حتی یک پشه هم نمی‌تواند بدون دید این گنبد عبور کند موشک‌های کاتیوشا که ساده‌ترین موشک‌های امروزه هستند از این گنبد عبور می‌کردند و در نقاطی که از قبل مشخص می‌شد فرو می‌آمدند و به هر حال اسرائیل شکست سنگینی خورد و از تبعات این شکست بسیار در رنج بود و می‌خواست به گونه‌ای آن را جبران کند و در اثر جنگ می‌خواست این افتضاح را برطرف کند که نشد. آنها توطئه کردند که باید مقاومت محاصره شود و از سوریه بحران کلید خورد و حتی آقای اردوغان می‌گفت که در دو هفته بعد از شروع ما در مسجد جامع دمشق نماز جمعه برگزار می‌کنیم. حتی به دروازه‌های دمشق هم رسیدند اما نتوانستد کاری بکنند به همین دلیل جهت کار را به سمت عراق آوردند تا در سوریه راحت‌تر باشند یا یک پیروزی به دست آورند. در گام‌های اولیه چنین اتفاقی افتاد و چنین محاسبه‌ای با خیانت‌هایی که صورت گرفت درست از آب درآمد، اما عربستان باز نتوانست در عراق به دلیل حضور سنگین مردم براثر فتوایی که حضرت آیت‌الله سیستانی و خروش‌های مردمی کاری انجام دهد.

در مورد دلایل سقوط موصل، از نقش کردها نیز سخن به میان می‌آید. کردها چه نقشی در این اتفاق داشتند؟

با وجود این که توطئه ذکر شده را عربستان‌آغاز کرده بود ازجمله وعده‌هایی که به کردستان و بارزانی‌ داده شده بود که با آزادسازی موصل، در اختیار کردها قرار خواهد گرفت با این وعده و فریبی که انجام دادند متاسفانه بارزانی فریب خورد و مشاهده کردیم که حتی اربیل خودش هم در معرض سقوط قرار گرفت و با عجله از ایران کمک خواست که حاج قاسم سلیمانی به کمک آنها شتافت و اجازه سقوط اربیل را نداد. این فریبی بود که عربستان برای اینها به اجرا گذاشت و بارزانی هم نتیجه تلخ آن را چشید.

از نظر شما دلایل ساماندهی نیروهای تکفیری وابسته به آل‌سعود در منطقه چیست؟

به دنبال پیروزی‌های مقاومت در منطقه وشکست‌های سنگین رژیم صهیونیستی و به دنبال آن فروپاشی امنیت رژیم صهیونیستی، می‌خواستند طعم تلخ شکست را با ایجاد بدل در برابر نیروهای مقاومت توسط تروریست‌های تکفیری جبران کنند که یک نیروی مسلحی باشد که بتواند کارهای مقاومت را خنثی کند و نبرد را از مرزهای رژیم صهیونیستی به داخل جهان اسلام راه بیندازند و زیرساخت‌های اساسی جهان اسلام را نابود کنند که متاسفانه تاحدودی موفق شدند ولی در نهایت نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که اگر می‌خواستند حزب‌الله در لبنان یا مقاومت حماس تضعیف یا محاصره شود امروز باز این جهت به سمت خودشان برگشت، مقاومت در جنوب لبنان در یک نوار کوچکی از لحاظ جغرافیایی وجود داشت و حماس در یک نوار کوچکی در غزه، اما امروز با توجه به حضور سنگینی که حزب‌الله در سوریه پیدا کرد و نبردهای قابل توجهی علیه تروریست‌های تکفیری انجام داد نه‌تنها گستره جغرافیایی آن اضافه شد بلکه تجربیات ذی‌قیمتی پیدا کرد و در حال حاضر تروریست‌ها را در حلب در چند محله محاصره کرده یعنی تمام تروریست‌های تکفیری که در سوریه بودند تا دروازه‌های دمشق، امروزه در چند محله حلب روزهای پایانی عمرشان را می‌گذرانند و نقشه‌ای که درصدد پیاده‌سازی آن علیه حزب‌الله بودند در مورد خودشان پیش آمد.

چشم‌اندازتان از عملیات آزادسازی موصل چیست و ضرورت حضور نیروهای عراقی بدون دخالت کشورهای دیگر چقدر احساس می‌شود؟

طبیعی است که موصل یک شهر عراقی است و باید به دست خود عراقی‌ها بدون دخالت خارجی آزاد شود، اما چیزی که مطرح است شیطنت‌هایی است که ترکیه با ادعاهای تاریخی مبنی بر متعلق بودن موصل به ترکیه یا بهانه این‌که دولت کردی تشکیل نشود در حال مداخله کردن در موصل است و می‌خواهد به نحوی حضورش را در عراق برای امتیازگیری‌های آینده تثبیت کند، اما چیزی که کاملا مشخص است و در حال حاضر هم در صحنه اجرا می‌شود حضور مستقیم نیروهای عراقی در موصل برای آزادسازی آن با کمک حشدالشعبی است. همان طور که می‌دانید حشدالشعبی ترکیبی از نیروهای سنی و شیعی است و تقریبا بیش از 30 هزار نیروی سنی داخل حشدالشعبی هستند و لذا هیچ گونه بهانه‌ای برای هیچ جهتی نیست که بگویند ترکیب جمعیتی در حال به‌هم خوردن است. ایران در موصل حضور مستشاری داشته و تجربیات خودش را در اختیار عراقی‌ها می‌گذارد.

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
-
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
دنیا دنیای كفر است به نظر من دو كشور تمام نجاسات امریكای شغال رو اداره میكنند یكی رزیم اسرائیل تفاله و یكی رزیم عربستان است كه سعودیها تمام شرابكده ها و مكانهای جنسی رو در امریكا اداره میكنن و هر كثافت كاری رو به نام امریكا و به كام خودش انجام میده /// پس امریكا رو نابود كنیم تا تفاله ها هم از بین برن

نیازمندی ها