رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور به هزینه‌های جاری اختصاص داده می‌شود که این نشان دهنده عدم چابک سازی دولت است.
کد خبر: ۹۶۸۵۸۷
۹۰ درصد بودجه کشور به هزینه‌های جاری اختصاص می یابد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز (دوشنبه، ۲۴ آبان ماه) در مراسم تقدیر از پیشکسوتان اقتصادی کشور که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد، با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده براساس تفحص مجلس مشکلاتی برای بخش تولید ایجاد کرده است، افزود: اصل دریافت مالیات بر ارزش افزوده مشکلی ندارد اما باید سیستم‌های دریافت مالیات مکانیزه شود و از مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه خواسته شده که سیستم ساماندهی کنونی دریافت مالیات بر ارزش افزوده تغییر کند و اصل مالیات بر ارزش افزوده صحیح بوده اما اجرای آن باید تغییر کند.

وی ادامه داد: اگر طرح و ایده‌ای در خصوص اجرای صحیح مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارائه شود تا از این طریق دریافت مالیات بر ارزش افزوده به ریل اصلی بازگردانده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی به درستی اجرا نشده است، یادآور شد: فلسفه اجرای خصوصی سازی و قانون مجلس در این خصوص ۸ هدف را دنبال می‌کرد اما گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام که اخیرا ارائه شده و گزارش خوبی بوده است نشان داد که در بیشتر آن‌ها توفیقی وجود نداشته است.

وی با اشاره به اهداف اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: توسعه کارآفرینی، چابک سازی دولت، کاهش بار دولت از جمله اهداف اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی بوده است اما در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور به هزینه‌های جاری اختصاص داده می‌شود که این نشان دهنده عدم چابک سازی دولت است.

لاریجانی ادامه داد: قانون اصل ۴۴ و خصوصی سازی صحیح بوده اما در مقام اجرا به درستی عمل نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور اجرا می‌شود اما همیشه عقلانی نبودن برنامه‌های توسعه معضلی برای اجرای این برنامه‌ها بوده است و اگر تقرب به حل مشکلات عقلانی نباشد مشکلات بیشتری در کشور اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه جوهره انسان عقلانیت بوده و حتما باید به رشد عقلانی جامعه کمک شود، عنوان کرد: اگر عقلانیت در جامعه رشد کند، توسعه در ریل خود قرار می‌گیرد و حتما در سیاست، اقتصاد و اجتماع باید به عقلانیت توجه شود و همچنین به هر اندازه که توجه به عقلانیت بیشتر شود رشد جامعه بیشتر خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه در زمان شکوفایی جامعه اسلامی به ۳ رکن تقویت علم، عبادت و عدالت توجه ویژه‌ای شده است، افزود: در جامعه‌ای که می‌خواهد رشد کند تقرب به موضوعات باید عالمانه باشد و از ازدیاد ثروت برای اهداف مهم‌تری استفاده شود.

وی با تاکید بر تقویت روحیه کارآفرینی در بین جوانان ادامه داد: کشور از برخی مسائل رنج می‌برد که برخی ناشی از سوءمدیریت بوده و از این جهت باید با نگاه عالمانه به ریل صحیح بازگردانده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها