کارشناسان در گفت و گو با جام جم آنلاین پاسخ دادند

چرا کتاب نمی خوانیم؟ / چرا چرخ صنعت نشر نمی چرخد؟

فکر می کنید مهمترین مانع کتابخوانی در میان افراد جامعه ما چیست و از طرفی ناشران و تولیدکنندگان کتاب اولین دغدغه شان در این روزها که هفته کتاب را پشت سر می گذاریم چه مسائلی است؟
کد خبر: ۹۶۸۴۹۸
چرا کتاب نمی خوانیم؟ / چرا چرخ صنعت نشر نمی چرخد؟

به گزارش جام جم آنلاین،‌برای پاسخ به این دو پرسش به سراغ دو نفر از چهره های شناخته شده صنعت نشر و اهالی قلم رفته ایم.

2 مساله مهم اقتصاد نشر

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان که سال ها خاک کاغذ خورده است در پاسخ به این پرسش ما ترجیح داد نگاه اقتصادی به صنعت نشر داشته باشد، او از دو زاویه به این موضوع نگاه کرد و به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: من دو مساله را در این رابطه عنوان می کنم نخست نگاهی ملی و داخلی و دیگری جهانی.

او توضیح داد: نگاه داخلی معطوف به اقتصاد نشر ناظر بر رویکرد یارانه ای دولت است، ما از یک سالی به بعد تصمیم گرفتیم که جامعه هدف مان در یارانه را مصرف کننده در نظر بگیریم، این روزها آمار و ارقام نشان می دهد که انتشار کتاب به پایین ترین میزان خود رسیده است و حمایت های صورت گرفته شکل مناسب و تاثیرگذاری نداشته است به نظر من دولت باید یارانه و بودجه حمایتی خود را در مسیر کسانی قرار دهد که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، تجربه این چند سال گواهی می کند که اختصاص این یارانه و در اختیار خریدار قرار دادن آن معضلات حوزه نشر را افزایش داده است.

آموزگار در ادامه نگاه دوم که رویکردی جهانی و بین المللی دارد را طرح کرد و گفت: ما این همه تاکید داریم که فرهنگ ما در بیرون از این جغرافیا مشتری دارد اما در مقام عمل به دلیل برخی مسائل از جمله نپذیرفتن کپی رایت واقعا مشکل داریم، پیشنهاد و دغدغه دیگر این روزهای من این است که اولا بدانیم که ما حدود 45 سال پیش یک قانون در مورد رعایت کپی رایت در کشورمان تصویب کرده‌ا‌یم اما این قانون چندان جامع نیست و بنظرم با تجربه ای که در چندین نمایشگاه جهانی کتاب به دست آورده ام در شرایط فعلی بهترین راه حل برای تعامل با ناشران معتبر تبادل رایت است، تا بدون پرداخت مستقیم پول، کتاب‌های یکدیگر را ترجمه و منتشر کنیم و هم در گسترش فرهنگ خودمان نقش داشته باشیم و هم به اقتصاد نشر کمک شود.

کتابخوانی گرفتار هدف گذاری های سودمند

اما دکتر محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و نویسنده چندین کتاب درسی مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس ایران ابتدای صحبت های به یک آزمون اشاره می کند به نام آزمون «مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز)» به گفته سنگری این موضوع آزمون پرلز توانایی درک مطلب دانش‌آموزان از خواندن را نشان می دهد.

این نویسنده و پژوهشگر به جام جم آنلاین گفت: پرلز نشان می دهد بچه‌هایی که کتاب‌های غیردرسی می‌خوانند موفق‌تر هستند در واقع خواندن کلیشه‌ای و تکراری، خواندن مفید نخواهد بود و امروزه مهمترین مساله ما در کتابخوانی داشتن نگاه ابزاری به کتاب است یعنی کتاب را فقط در شرایطی می خوانیم که بخواهیم امتحانی بدهیم، آزمونی را پشت سر بگذاریم، مدرکی را بگیریم، مسابقه ای را ببریم و ... من بر این باورم که باید مطالعه را باید از هدف‌گذاری‌های سودمند بیرونی خارج کنیم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: خواندن اجباری تعمق و یادگیری و اصالت ندارد ، خواندن فقط باید برای خواندن باشد. خانواده‌ها باید همراه و پا به پای بچه‌ها کتاب بخوانند تا در ذهن کودک و رفتار او این موضوع نهادینه شود.

سنگری تاکید کرد: تا زمانی که ما در مدارس فرهنگ کتاب‌خوانی بدون اجبار را نتوانیم ایجاد کنیم هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و این در شرایطی است که واقعا هنوز بعضی از مدارس ما فاقد کتاب‌خانه هستند اگر کتاب خوب در دسترس قرار گیرد قطعا مردم هم گرایش خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
یوسف
-
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
كتابهای كلیله دمنه -مرزبان نامه -تاریخ بیهقی وصادق هدایت و نویسندگان خارجی سانسور نشده .خلاصه كتاب بمعنای كتاب -افتاب امددلیل افتاب-بیاورند ومردم هم میخرند وهم میخوانند.مردم كه نمیخواهند مالیخولیا بشوند.كتابها چاپ هند باشد بهترست.
رشیدی چقاخور
-
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
تابخوانی باید به صورت یك بسیج همگانی باشد.تا بستر فرهنگی مطالعه در جامعه نهادینه گردد.
ناراضی
-
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
من یار مهربانم دانا وخوش بیانم @@@یادش به خیر
محمد
-
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
قیمت كتاب ها بالاست، شغل و درآمد برای خرید كتاب نداریم، نگاه صنعتی و درآمد زایی به كتابخوانی بشه وضع بدتر از این هم میشه.
پدرام
-
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
با توجه به اینكه مطالعه كتاب و كتابخوانی، جزو نیاز های رده بالای هرم نیازی بشر محسوب میشه، در صورت محقق نشدن كامل مراتب پایین تر هرم نیاز بشری، نظیر شغل با درآمد مكفی، امنیت روانی، امنیت اجتماعی، رفاه عمومی؛ انتظار برای كتاب خوان شدن جامعه انتظار گزافی یه، نگاهی بیندازید كه در چه كشور های بالاترین سرانه مطالعه كتاب هست؛ همگی كشور های توسعه یافته با رفاه اجتماعی و مادی، و به نظرم یك فرد زمانی میتونه انگیزه كافی برای مطالعه دنباله دار و فراوان داشته باشه كه از سایر جنبه های مادی تا حد زیادی احساس آسودگی و ایمنی یافته باشه...
*تصور بفرمایید در كشوری با مشكل عمومی در آمد و نگرانی از آینده شغلی تامین نشده، و عدم ثبات كافی اقتصادی در قیمت ها و تصمیمات اجرایی دولتی، فرد آرامش كافی برای ساعت ها نشستن و مطالعه كردن با تمركز روانی رو داره؟!؟!؟!؟
نرگس
-
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
یكی از مشكلات انتخاب كتاب است اینكه چه كتابی خوبه و میشه راحت باهاش ارتباط برقرار كرد خیلی سخت شده.خیلی از كتابهایی كه میخریم چند صفحه رو كه میخونیم جذبمون نمیكنه و میره كنار
روح الله
-
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
چونكه سرها در گوشیهای دو مثقالی است و ای كاش چشمها در جستجوی علم كافران میبود نه بازیچه كافران
ناشناس
-
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
سلام قیمت كتاب گران است و ترجیح میدهم با پولش یك كیلو گوشت بخرم با حقوق اندك جایی برای خرید كتاب نمی ماند ضمن اینكه كتابها بی سر و ته شدن و لذتی برای خواندن ندارند اگر كتاب رومان باشد باید كشش لازم رابرای ادامه خواندن داشته باشد و اگر تاریخی است باید صادق و بدون تحریف باشد كه البته نیستند .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها