کارشناسان در گفت‎وگو با جام جم آنلاین مطرح کردند

بیش از 50 مورد تحریم پس از برجام

با پایان قانون تحریمی10ساله ایالات‌متحده‌ موسوم به «داماتو» در ماه نوامبر، تنی چند تن از سناتورهای ارشد دموکرات آمریکا در تلاشند، بار دیگر با تمدید این قانون در کنگره فشارهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان را حفظ کنند.
کد خبر: ۹۶۸۴۴۶
بیش از 50 مورد تحریم پس از برجام

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در مصاحبه‎ با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین گفت: براساس توافق صورت گرفته در برجام، پس از انعقاد این معاهده نباید از سوی هیچ کشوری اعم از آمریکا و سایر کشورها؛ علیه جمهوری اسلامی ایران تحریمی وضع شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه پس از اجرایی شدن موافقت‎نامه برجام، بر مبنای گزارشی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس تدوین شد ( گزارش شش ماهه) و در صحن مجلس قرائت شد؛ بیش از 50 مورد تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است.

داماتو تمدید می‎شود

کریمی قدوسی با اشاره بر سابقه بد کنگره آمریکا در وضع تحریم بر ضد ایران، در رابطه با سلسله تحریمهای موسوم به داماتو، افزود: برآورد اعضای کمیسیون هم این است که سنای آمریکا باز هم تحریم‎های مذکور را تمدید خواهد کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس دهم، ضمن تأکید بر نفوذ لابی قدرتمند صهیونیستی در سنای آمریکا ابراز داشت: حتی اگر تمدید دوباره داماتو به امضای رییس جمهور فعلی و منتخب آمریکا نرسد؛ صهیونیستها با بهره کشی از بازوی کنگره علاوه بر تمدید تحریم داماتو، بر تشدید سایر تحریمها علیه ایران اقدام می‎کنند.

تمدید داماتو؛ تحریمی جدید است

قدوسی با بیان اینکه اوباما یک هفته قبل قاعده تحریم ها و همچنین شرایط اضطرار علیه ایران را برای یک سال دیگر تصویب کرد، گفت: مادامی که تهدید محور مقاومت در منطقه بر موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی سایه افکنده، آمریکا با تضعیف ایران درصدد است؛ به زعم خود یک حاشیه امنیتی برای تل‎آویو بوجو آورد.

این کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: با توجه بدعهدی های مکرر ایالات متحده در برجام و سایر اقدامات خصمانه از جمله تمدید احتمالی تحریم سریالی داماتو، ما نیاید به روزهای آینده نسبت به تغییر رفتار دولتمردان آمریکایی چه درمجلس سنا و خواه در مقام رییس جمهور آمریکا خوش بین باشیم.

وی در واکنش بر احتمال تمدید تحریم داماتو خاطر نشان کرد: مطابق با آنچه که در برجام آمده و به امضای اعضای 1+5 از جمله ایالات متحده رسیده است؛ هر گونه وضع تحریم بر ضد ایران خلاف و مغایر برجام بوده، لذا ادامه تحریم داماتو پس از انقضاء به منزله «یک تحریم جدید قلمداد» می‎شود.

عدم مقابله به مثل دولت در برابر عهد شکنی آمریکا

کریمی قدوسی در پاسخ به این سوال که با تداوم روند اعمال محدودیت ها علیه کشورمان، جمهوری اسلامی چه رویکردی برای مقابله با این موضوع خواهد داشت تصریح کرد: ضرورت دارد ما همچنان بر مبانی اقتدار داخلی خود تکیه کرده و فرصت بوجود آمده از تحریم را به یک قدرت بالفعل و کارآمد تبدیل کنیم که رمز موفقیت توجه به همین یک اصل است.

عضو جبهه پایداری مجلس افزود: در جمع بندی گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی پیرامون روند اجرایی برجام تأکید شده؛ دولت و مجلس موظف است براساس قانون اجرایی شدن برجام در مجلس، اقدامات مقابله به مثل انجام داده و لذا وزارت خارجه و دولت باید در گزارش آینده نحوه اجرای برجام، اقدامات بازدارنده خود را به مردم و خانه ملت گزارش دهد کما اینکه تاکنون هیچ گونه گزارشی دال بر مقابله دولت در برابر عهد شکنی‎های کاخ سفید بر وکلای مردم واصل نشده است.

آمریکا در منطقه آسیب پذیرتر از گذشته

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در رابطه با مجمموعه رفتارهای ضد ایرانی مقامات آمریکایی اظهار داشت: دولت آمریکا علاوه بر تشدید تحریم‎ها علیه ایران با گفتمان طلبکارانه با ایران برخورد کرده و جمهوری اسلامی را به موضوعات خاصی متهم می‎کند.

وی در ادامه افزود: بنابراین رویکرد جمهوری اسلامی هم باید در راستای اصول فقهی که همانا نقض عهد نیست دنبال شود، از طرفی ضرورت دارد به خطوط قرمزهم توجه بیشتر شود.

کریمی قدوسی، نظر به تحولات منطقه شرایط آمریکا را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت: حمله اخیر به پایگاه نظامی واشنگتن در بگرام افغانستان، نشان دهنده آسیب پذیری و عدم امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه است. بنابراین آمریکا همچنان در موضع ضعف به اعمال تحریمهای جدید علیه ایران مبادرت می‎کند.

گام‎های کاخ سفید همچنان در مسیر ضد برجام

اما در تأیید اظهارات کریمی قدوسی، فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا با تأکید براینکه تحریم داماتو باز هم تمدید خواهد شد، به جام جام آنلاین گفت: اجرای دوباره محدودیتهای موسوم به داماتو تحریمی جدید تلقی شده و کاملا با نص صریح برجام مغایر است.

وی ادامه داد: بر اساس توافق برجام، از تاریخ اجرایی شدن مفاد این معاهده؛ تحریم جمهوری اسلامی ایران نباید در هیچ زمینه‎ای بویژه موضوع هسته‎ای وضع شود.

ایزدی در تشریح کلیات یک تحریم عنوان داشت: وقتی تصمیمی مبنی بر تمدید یک تحریم که منقضی شده گرفته می‎شود به این معناست که؛ طرف آمریکایی هیچ اراده‎ای بر احترام به توافق خود با ایران و گروه 1+5 قایل نبوده و همواره در مسیر نفض برجام گام بر می‎دارد.

داماتو مساوی؛ نقض فاحش برجام

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره بر اینکه ایران پیرو فرمایشات رهبری ( که بعد از برجام هیچ تحریمی قابل قبول نیست) توافق برجام را بصورت مشروط پذیرفته ابراز داشت: در شروط مندرج در برجام از جانب طرف ایرانی قید شده، در هیچ موردی از جمله بحث هسته‎ای، وضع تحریم جدید خلاف توافق‎نامه مذکور بوده ولی متاسفانه امروز همچنان شاهد تداوم این مسئله از طرف آمریکایی هستیم.

ایزدی اضافه کرد: بر این اساس هرگونه تحریم جدید اعم از داماتو وغیره نقض فاحش برجام قلمداد می‎شود.

کارشناس مسایل آمریکا، برجام را ظرفیتی برای دولت جدید آمریکا و شخص ترامپ بمثابه اهرم فشار بر ایران برشمرد و متذکر شد: اینکه گفته می‎شود سازمان ملل ضمانت اجرایی برجام را بر عهده دارد، حرف درستی نیست چرا که در 70 سال اخیر سابقه نداشته شورای امنیت قطعنامه‎ای بر ضد ایالات متحده صادر کند. بنابراین سازمان ملل پشتوانه خوبی برای برجام نخواهد بود.

گفت‎وگو از : محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
روح الله
-
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
فقط نابودی امریكا چاره كار است با مذاكره و كدخدا كدخدا كردن نونی واسه ملت گرم نمیشه
رضا
-
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
خب روح الله جان نابودش كن !!!! دست و پای تو رو كسی گرفته .
بنیامین
-
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
دیگه شمشیرت رو غلاف كن سامورایی
چگینی
-
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
اون موقع كه برجامو امضا كردن باید فكر داماتو میبودن البته چندان هم فرقی نمیكنه چون امریكا با شیوه های مختلف ایرانو تحریم میكنه خیلی به اسم تحریم ربطی نداره
ناشناس
-
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
جام جم عزیز كریمی قدوسی از كی كارشناس سیاست خارجی شده است
كسی كه npt را mpt نوشته است
سوسن
-
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
فكر میكنم امثال شما دیگه باید ساكت باشند و روی صحبت كردن نداشته باشند. البته شما ها روتون خیلی زیاده. هرچی باشه امثال كریمی قدوسی از امثال شما ها كه نفهمیدید سرمملكت داره با اجرای برجام كلاه میره خیلی فهمیده تر هستند. لطفا دیگه واسه رضای خدا هم كه شده ساكت شین.
روح الله
-
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
مرگ بر امریكا كه میگیید از رو پرچمش هم كه رد میشید تازه میخواهید تحریمتون هم نكنه
رضا
-
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
یعنی كسی دیگه جز این نماینده محترم نبود تا در این مورد اظهار نظر كنه ؟ جهت اطلاع اقای قدوسی در این قرارداد ذكر شده هیچ تحریمی در ارتباط با فعالیت هسته ای نباید صورت گیرد . به طور مثال ما ورود اتومبیل از امریكا رو تحریم كردیم الان امریكا باید ایران رو به دادگاه بكشونه یا بگه ما تعهداتمونو در مورد برجام شكستیم !!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها