روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌ توسعه میدان‌های نفتی خوزستان

برجام؛ فرصتی برای تنفس

رئیس جمهور در آئین‌ بهره‌برداری از طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی یادآوران، آزادگان و یاران شمالی در محل میدان نفتی یادآوران گفت: این سرزمین مقدس است و خدا را شاکرم که توفیق داد تا بار دیگر به مردم خوزستان خدمت کنم.
کد خبر: ۹۶۸۴۴۳
برجام؛ فرصتی برای تنفس

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از خوزستان، رئیس‌ جمهور در این سفر طرح‌های آبرسانی به شرق اهواز، منطقه دشت آزادگان و همچنین الکترونیکی کردن مسیر ریلی تهران - بندرامام برای کنترل سرعت، افزایش ضریب ایمنی و کاهش حوادث را افتتاح کرد.

روحانی با اشاره به برجام و نقش وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع در به سرانجام رسیدن این اتفاق بزرگ گفت: پس از برجام، دستگاه‌ های دیگری همچون؛ وزارت نفت در این افتخار بزرگ شریک شدند و به خوبی انجام وظیفه کردند.

وی افزود: برجام سبب ایجاد فضایی جدید و هوایی تازه‌ برای کشور شد و ما توانستیم به درستی از این فضا بهره ‌برداری کنیم و یکی از بخش هایی که موفق شد به خوبی از این امکان استفاده کند وزارت نفت بود.

روحانی ادامه داد: بسیاری معتقد بودند که سال‌ها زمان لازم است تا میزان تولید نفت کشور به دو میلیون بشکه برسد در حالی که بعد از گذشت چند ماه از توافق برجام و با تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت نفت،تولید این محصول را به زمان قبل از تحریم‌ها رساندند.

رئیس جمهور تصریح کرد: با جذب فناوری و سرمایه میتوانیم در جهت توسعه کشور و آبادانی استان خوزستان گام برداریم وی با بیان اینکه چهره ی مناطق نفتی باید برای مردم منطقه چهره رحمت باشد نه خشونت افزود: تلاش میکنیم شرایط زندگی مردم منطقه را بهبود ببخشیم و مشکل اشتغال آنها را حل کنیم چرا که اولویت استخدام باید با نیروهای بومی استان باشد.

توسعه خوزستان با پیشرفت صنعت نفت گره خورده است

در بخش دیگری از برنامه غلام‌رضا شریعتی، استاندار منتخب دولت روحانی گفت: توسعه استان خوزستان با سرمایه گذاری و پیشرفت صنعت نفت گره خورده است و افتتاح پروژه نفتی یادآوران و دیگر میادین نفتی نشان دهنده توجه خاص دولت تدبیر و امید به استان خوزستان است. وی همچنین با اشاره به لزوم بازیافت میادین نفت خیز جنوب افزود: رسیدگی دولت را در خصوص بازیافت میادین نفتی مناطق نفت خیز خواستاریم چرا که در صورت عدم رسیدگی سرمایه های عظیمی از استان خوزستان و کشور به هدر خواهند رفت.

شریعتی، توجه به مسائل و مشکلات زیست محیطی و جذب نیروهای بومی استان در پروژه های نفتی را از جمله خواست ها و مطالبات مردم خوزستان برشمرد و با اشاره به مشکلاتی همچون: نبود آب شرب،سیستم دفع فاضلاب و ریزگردها گفت: این مسائل سلامت جامعه را با خطرات جدی مواجه میکنند و امیدواریم با کمک دولت بتوانیم هرچه سریع تر این مشکلات را حل کنیم.

وی در پایان ضمن تشکر از وزیر نفت افزود: امیدواریم حمایت های وزارت نفت از استان خوزستان طبق برنامه ریزی های صورت گرفته انجام شود و مردم استان بیش از پیش از خدمات اجتماعی این وزارتخانه برخوردار شوند و بتوانیم استانی در شان مردم مان داشته باشیم.

تلاش میکنیم زندگی مردم منطقه را بهبود ببخشیم

زنگنه نیز در خصوص میادین نفتی غرب کارون گفت:میتوانیم میزان تولید را تا یک میلیون بشکه افزایش دهیم اما شرط اصلی آن توجه به بازیافت چاه های نفت است و باید در هر منطقه علاوه بر توسعه ی میدان های مشترک میزان بازیافت را نیز افزایش دهیم وی افزود: لازم است با استفاده از فناوری های پیشرفته،اجرای درست طرح ها،بازیافت بالا،استفاده از روش های سازگار با محیط زیست؛ ارتباطی صحیح با مردم منطقه برقرار کنیم و اساس کار را بر این گذاشته ایم که طرح های وسیعی را برای انجام تعهدات اجتماعی شرکت نفت به اجرا درآوریم تا جلوه های خشن پروژه های نفتی از بین بروند.

وزیر نفت با اشاره به اجرای طرح هایی همچون: تامین آب آشامیدنی روستاها و شهرها،بهسازی روستاها،ساخت مدرسه،خانه بهداشت و...در آینده ای نزدیک گفت: با اختصاص 3درصد از میزان سرمایه گذاری ها تلاش میکنیم زندگی مردم منطقه را بهبود

طرح‌های وسیع مسئولیت‌های اجتماعی را در منطقه خوزستان دنبال می‌کنیم

همچنین وزیر نفت گفت: افق تولید نفت ما از میادین نفتی غرب کارون روزانه یک میلیون بشکه نفت است که این امر با جذب سرمایه گذاری میسر می شود.

بیژن نامدار زنگنه اظهار کرد: امروز با افتتاح این طرح ها از سوی رئیس جمهور روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز به تولیدات نفت ما افزوده می شود و تولید نفت ما در این منطقه به ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز می رسد.

زنگنه افزود: قبل از دولت تولید نفت در این منطقه ۶۵ هزار بشکه نفت در روز بود ولی به علت شرایط تحریم اکنون به ۴۵ هزار بشکه نفت رسید که با افتتاح رسمی این سه طرح، تولید ما حودد ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز افزایش می یابد.

زنگنه مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته در میدان‌های غرب کارون را هفت میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: این سرمایه گذاری یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها در کشور و صنعت نفت است. به گفته وزیر نفت، میدان‌های غرب کارون هم عرض میدان پارس جنوبی است، همانطور که آنجا حرف اصلی ما در بخش گاز است؛ اینجا هم حرف اصلی در بخش نفت است.

زنگنه با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای رسیدن تولید میدان‌های غرب کارون به یک میلیون بشکه در روز یادآور شد، افزود: این کار به شرطی امکان‌پذیر است که بتوانیم ضریب بازیافت نفت را افزایش دهیم که این موضوع یک انتخاب نیست بلکه یک الزام قطعی است.

وی در ادامه سخنان خود به الگوی جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: این الگوی قراردادی که مدل تکامل یافته قراردادهای بیع متقابل است، امکان افزایش تولید نفت به همراه افزایش بازیافت نفت را فراهم می‌کند و ما هم اصرار داریم این قراردادها عملیاتی شوند. وی افزود: براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی از فناوری پیشرفته برای بازیافت نفت و همین طور سازگار با محیط زیست و ارتباط درست با مردم دنبال می کنیم.

وزیر نفت گفت: طرح‌های وسیع مسئولیت‌های اجتماعی را در منطقه خوزستان دنبال می‌کنیم و در پنج سال آینده یکهزار میلیارد تومان در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌شود زنگنه تصریح کرد: با این سرمایه‌گذاری، جلوه خشن فقر از منطقه برداشته می‌شود، ضمن این‌که طرح‌هایی مانند تامین آب‌ شرب، ساخت خانه بهداشت، ساخت ورزشگاه کوچک، آسفالت خیابان‌ها، ایجاد هنرستان فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت اعلام کرد: برای رسیدن به تولید پایدار یک میلیون بشکه نفت در غرب کارون در سال‌های آینده به ١٨ تا ٢٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تازه نیاز داریم و در کنار این سرمایه‌گذاری، باید نیروهای فنی را برای اشتغال در منطقه آموزش دهیم. وی ادامه داد: با اجازه‌ای که از ریاست جمهوری دریافت کرده‌ایم، قرار است از محل سرمایه‌گذاری‌های جدید، سه درصد به اجرای فعالیت‌های اجتماعی در منطقه اختصاص یابد. زنگنه افزود: ما و مردم با هم هستیم و قصد داریم متناسب با فعالیت‌های اجتماعی در منطقه به الگویی صحیح دست یابیم.

نگار نخلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها