گفت‌وگوی جام‌جم با صادرکننده نمونه گز و پولکی کشور

صادرات پسابرجام به حالت عادی برنگشته است

یکی از محصولات صادراتی و سنتی کشورمان در بخش خوراکی‌های ایرانی گز و پولکی اصفهان است. صنعتی که با وجود ساده بودنش بسیار آسیب‌پذیر است و برنامه‌ریزی غیرمنطقی در این زمینه نه‌تنها می‌تواند آن را با چالش جدی مواجه کند، بلکه ارزش افزوده و همچنین اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را از بازار ایران دور خواهد کرد.
کد خبر: ۹۶۷۸۸۳
صادرات پسابرجام به حالت عادی برنگشته است

این در حالی است که برخلاف تصورها تحریم‌های یکجانبه غرب علیه اقتصاد کشورمان این صنعت را هم با چالش‌های جدی مواجه کرده که حتی پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها اثراتش باقی مانده است.

در این زمینه با محمد گوهریان یکی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این محصول صادراتی گفت‌وگو کرده‌ایم.

رقم سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت تولید گز کشورمان چقدر است؟

به‌طور کلی اگر تمام تولیدی‌های گز در اصفهان را مدنظر داشته باشیم رقمی معادل صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه شده‌ است.

این صنعت چقدر اشتغال‌زایی دارد؟

در حدود 20 هزار نفر در شهر اصفهان به صورت مستقیم در تولید مواد و همین میزان در زمینه فروش و به صورت غیرمستقیم در تولید، فروش گز و سوهان مشغول هستند.

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل صنعت تولید گز چیست؟

در شرایط فعلی مهم‌ترین مشکل تولید گز و پولکی در بازارهای صادراتی است چون با وجود برطرف شدن تحریم‌ها هنوز امکان نقل و انتقال پول را نداریم و باید با روش‌هایی پرمخاطره این کار را انجام دهیم. البته برخی از این مشکلات هم مربوط به قوانین یک‌شبه دولتی است. قوانینی که هرگز با اصول و نیازهای کسب‌وکار ما ارتباط نداشته و فقط باعث از بین رفته مزیت‌های اقتصادی ما می‌شود.

آیا در زمینه ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید گز و پولکی به خودکفایی رسیده‌ایم؟

به دلیل بومی بودن تولید گز در کشور، تمامی دستگاه‌ها با توجه به نیاز داخل طراحی و ساخته شده و تمامی دستگاه‌های تولیدی ما نیز براساس طراحی خود مجموعه تولید و توسعه یافته است.

صادرات‌تان به کدام کشورهاست؟

قبل از تحریم‌ها به 36 کشور و پنج قاره صادرات گز داشتیم. اما در چهار سال اخیر فقط به عراق صادرات داشته‌ایم و محصولات ایران از عراق به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در حال حاضر نیز به کشورهای اروپایی از طریق هواپیما و به صورت غیررسمی صادرات داریم.

آیا در زمینه مواد اولیه نیاز به واردات دارید؟

در زمینه محصولات متعارف و معمولی خیر نیازی به واردات نداریم. اما محصولات رژیمی و فراسودمند (غنی‌شده و ارگانیک) بدون قند و مکمل، نیاز به واردات داریم و از کشور آلمان وارد می‌کنیم.

دولت، امسال برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان امتیازهایی در نظر گرفته است، آیا شما در این زمینه تسهیلاتی دریافت کرده‌اید؟

دولت مگر کمک هم می‌کند؟ به اعتقاد من دولت نباید دخالتی در این زمینه داشته باشد و اجازه دهد بخش خصوصی، بازار را مدیریت کند تا تولیدی‌ها یکپارچه شوند. اما از سوی دیگر لازم است دولت با بازرسی‌های اصولی بدون هرگونه ایجاد وقفه در تولید، وظایف حاکمیتی خود را اجرایی کند.

آیا شما به عنوان یک تولیدکننده موافق قیمت‌گذاری دولت در این صنف هستید؟

خیر، قیمت‌گذاری و کنترل‌های غیرمنطقی و غیرکارشناسی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای تولید باشد، بنابراین بهتر است دولت اجازه دهد با توجه به نیاز بازار و بودجه مردم قیمت‌ها تعیین شود.

وضعیت پرداخت وام‌های بانکی به بخش تولید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اصولا وام‌های بانکی با بهره‌های 25 درصدی یا حتی بالاتر به هیچ عنوان برای تولیدکننده مقرون به‌صرفه نیست و بجز از بین رفتن مزیت رقابتی در بازار حاصل دیگری ندارد.

مهدیه آخوندزاده - اقتصاد / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها