جعفری دولت آبادی اعلام کرد: با تکمیل تحقیقات پرونده یاشار سلطانی، نامبرده با تبدیل قرار تأمین آزاد شد.
کد خبر: ۹۶۷۵۲۱
متهم پرونده املاک شهرداری آزاد شد/ تبلیغ کالا و فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میزان، روز چهارشنبه 19 آبان ششمین جلسه‌ آسیب‌های اجتماعی که به عفاف و حجاب اختصاص داشت، با حضور تعدادی از معاونان دادستان، هادیانفر رئیس پلیس فتا، سردار ساجدی‌نیا فرمانده پلیس تهران، تعدادی از فرماندهان پلیس، نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع، به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد و موضوع ماهواره و فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صیانت از عفاف و حجاب در ادارات دولتی

دادستان تهران در خصوص آسیب‌های اجتماعی سه نکته شامل ضرورت انجام کارهای فوق‌العاده در مورد آسیب‌های اجتماعی، جلوگیری از انحراف سینما در حوزه‌های ارزش‌های دینی و انقلابی و لزوم رعایت عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی را مورد تاکید قرار داد.

دکتر جعفری دولت‌آبادی در ارزیابی گزارش‌های ارائه شده توسط مسوولان در حوزه عفاف و حجاب، اظهار داشت: رعایت عفاف و حجاب در تمام دستگاه‌های اجرایی، دولتی و مراجع قضایی و عدم تبرج توسط بانوان کارمند در محیط کار الزامی است.

نکته‌ی دیگری که مورد توجه دادستان تهران قرار گرفت، وضعیت و مشکلات کنونی در سینمای ایران بود. وی با اعلام این که ممکن است عدول از ارزش‌های دینی و انقلابی در سینما به برخی برنامه‌های نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سیما تسری پیدا کند، از سازمان مذکور خواست به این آسیب توجه نماید.

دکتر جعفری دولت‌آبادی تأکید کرد: امروزه آثار و پیامدهای آسیب‌های اجتماعی برخی خانواده‌ها را گرفتار نموده و اقدامات ایجابی، پیشگیرانه و حمایتی باید بیشتر مورد توجه مسؤولین کشور قرار گیرد.

دادستان تهران با خاطر نشان نمودن این واقعیت که امروزه مهاجرت و حاشیه‌نشینی یکی از زمینه‌های ارتکاب جرم و افزایش آمار اقدامات مجرمانه است، اعلام کرد باید بخشی از درآمدها و بودجه‌های مصوب جهت ایجاد جاذبه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها هزینه شود.

اهمیت برنامه ریزی در مورد جوانان

دکتر جعفری دولت‌آبادی مساله مهم دیگری که در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، تمرکز روی امور جوانان و نوجوانان دانست و با اشاره به گزارش یکی از بازپرسان دادسرای اطفال مبنی بر این که معضل جوانان و جرایم ارتکابی توسط آن‌ها پیرامون سه محور اعتیاد، ترک تحصیل و مشروبات الکلی است، از پلیس و دستگاه‌های فرهنگی درخواست کرد با تمرکز بر روی مسایل نوجوانان و جوانان، مانع از بازگشت مجدد نوجوانان بزهکار به چرخه ارتکاب جرم شوند. وی خواستار تشکیل پلیس اطفال و آموزش مأمورین پلیس در مورد پرونده‌های مرتبط با این دادسرا شد.

وی کودکان و نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت نگه‌داری می‌شوند و هم‌چنین پرونده‌های قضایی دادسرا و دادگاه اطفال را مصادیق مناسبی برای تشخیص علل آسیب‌های نوجوانان و جوانان و مهار مشکلات و آسیب‌های مرتبط با آنان دانست و در این راستا به برخی آسیب‌ها از جمله کاهش سن ازدواج، دوستان ناباب، وضعیت فضای مجازی، آثار منفی برخی فیلم‌های سینمایی، تفریحات غیرسالم و مشروبات الکلی اشاره نمود و افزود: تمرکز بر ازدواج و سیاست تحکیم خانواده و احیای پیام قرآن و اسلام در موضوع عفاف و حجاب، از جمله راهکارهای ایجابی است که باید مورد توجه دستگاه‌های فرهنگی به ویژه سازمان صدا و سیما قرار می‌گیرد.

دادستان تهران با اشاره به پیام قرآن کریم (سوره قصص - 25) در خصوص نحوه رفتار دختران شعیب مبنی بر منش حیا که می‌فرماید « فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیَاء»، احیای این پیام در جامعه را از وظایف صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه‌های مرتبط با امور فرهنگی دانست که باید بر روی علل بزه‌کاری و انحراف جوانان بزهکار تحقیق نمایند و نتایج آن را به عنوان مبنایی برای تبلیغ پیام عفاف و حجاب در جامعه در دستور کار قرار دهند.

جرم بودن استفاده از تجهیزات ماهواره

دکتر جعفری در خصوص استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره به دو مطلب شامل اصل ماهواره و جمع‌آوری تجهیزات آن اشاره کرد و با انتقاد از اظهارات برخی مسوولان که با ارائه آمار شیوع ماهواره در جامعه، اقدامات مقابله‌ای با این معضل را نفی می‌نمایند، اظهار داشت: برخی مسوولان با ارائه آمارهایی به طور مثال این که 60 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند، در صدد نفی اقدامات پلیس و دادستانی در مقابله با ماهواره و جمع‌آوری تجهیزات آن می‌باشند. این در حالی است که خرید، فروش، نگه‌داری و هر اقدام دیگری بر روی تجهیزات دریافت از ماهواره، مطابق قانون ممنوعیت به کارگیری این تجهیزات جرم تلقی می‌شود و پلیس در اجرای وظیفه ذاتی خود مکلف به جمع‌آوری تجهیزات ماهواره است.

مسوولان نباید مانع انجام وظیفه مأمورین پلیس شوند

وی با تاکید بر این که توسعه‌ و شیوع استفاده از ماهواره در جامعه به معنای تجویز نگه‌داری آن نیست گفت مسوولان نباید مانع انجام وظیفه مأمورین پلیس در مبارزه با جمع‌آوری تجهیزات ماهواره شوند.

دادستان تهران خاطر نشان کرد که چنان‌چه وزارت ارشاد و سایر دانشگاه‌ها وظایف خود را در قبال شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و کسانی که با این شبکه‌ها همکاری می‌نمایند انجام ندهند، از طریق مقتضی پیگیری و اقدام خواهد شد.

ممنوعیت تبلیغات فیلم‌ها و کالاهای ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند

دکتر جعفری دولت‌آبادی با اعلام این که تبلیغات فیلم‌ها و کالاهای ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است، اظهار داشت: مسوولان فرهنگی کشور باید دستورات قضایی دادستانی در این زمینه را اجرا نمایند.

ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در خصوص وضعیت استفاده از ماهواره‌ها گزارشی ارائه داد و اقدامات پلیس در این مقابله را موجب توقف روند رو به رشد استفاده از ماهواره ارزیابی نمود.

وی از آموزش مأمورین پلیس به منظور اجرای مناسب دستور دادستانی دائر بر جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ به گونه‌ای که متعرض حریم خصوصی مردم نشوند، خبر داد و در ارزیابی موفقیت آموزش‌ها اظهار داشت: عدم وصول شکایت از سوی صاحبان املاک‌ها که پلیس برای جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره طبق دستور قضایی دادستانی وارد مشاعات ساختمان‌ها شده است، دلالت بر این موفقیت دارد.

مبارزه با باندهای قاچاق تجهیزات ماهواره

سردار لطفی رییس پلیس اماکن تهران بزرگ آماری از کشفیات ماهواره طی هفت ماهه اول سال 1395 ارائه داد و ضمن اعلام کشف 713546 دیش، 923299 ال‌ان‌بی و 10766 رسیور، از مبارزه چهل باند قاچاق تجهیزات ماهواره و دستگیری 193 نصاب خبر داد.

وی با اعلام این که پلیس در صدد تمرکز بر روی نصابان و باندهای مرتبط با این موضوع است، این دستگیری‌ها را در مبارزه با ماهواره موثر خواند.

وضعیت فضای مجازی

سردار هادیان‌فر رئیس پلیس فتا به بررسی وضعیت فضای مجازی در حوزه عفاف و حجاب پرداخت. وی ضریب نفوذ اینترنت در کشور را 52 نفر از هر 100 نفر اعلام نمود و با اظهار این که در حال حاضر 46 میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد، افزود: 29 میلیون نفر از این کاربران را قشر جوان تشکیل می‌دهد.

اهداف و برنامه‌های شبکه ماهواره‌ای جِم

در این جلسه، منصوری معاون دادستان و بازپرس ویژه پرونده شبکه ماهواره‌ای جِم، در اشاره به برنامه‌ها، اهداف و فعالیت‌های این شبکه‌ اعلام کرد در حال حاضر شبکه جم ماهواره‌ای با 23 شبکه و 8 پایگاه فعالیت می‌کند.

وی هدف اصلی این شبکه را تاثیر گذاری بر روی خانواده‌ها اعلام نمود و افزود: اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای مشترک است و همگی براندازی نظام را مد نظر دارند، اما شبکه‌ی جم به خلاف دیگر شبکه‌ها، سعی بر آن دارد که خود را منتسب به داخل کند؛ این در حالی است که اخیراً ماهیت و اهداف واقعی این شبکه توسط مدیر شبکه مالزی برملا شده است.

منصوری همکاری برخی بازیگران و مجریان ایرانی با این شبکه و تبلیغ فیلم‌ها و کالاهای ایرانی در شبکه مذکور را به نوعی همکاری با شبکه‌های معاند نظام دانست که واجد وصف مجرمانه است.

وی در ادامه تاکید نمود مسوولان نباید به چنین تولیدکننده‌هایی خدمات ارائه دهند و سازمان صدا و سیما نیز نباید چنین افرادی را به کار گیرد و یا فیلم‌های قبلی و فعلی آنان را به نمایش گذارد.

تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است

نماینده پلیس امنیت ناجا پیرامون برخورد با تبلیغ کنندگان کالا و خدمات در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند گزارشی ارایه کرد و در این راستا از انسداد برخی خطوط تلفن مربوط به تبلیغ‌کنندگان در شبکه‌های ماهواره‌ای و شناسایی 58 متصدی برند تبلیغی و معرفی آنان به مرجع قضایی خبر داد.

دادستان تهران در ارزیابی این گزارش و تعداد خطوط مسدود شده را با توجه به حجم تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای کافی ندانست از پلیس خواست نسبت به اجرای دستور دادستانی در این خصوص اقدام نماید. دکتر جعفری در ادامه افزود: طبق دستور دادستانی، تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند ممنوع است و ضمانت اجرای آن در ابتدای امر هشدار و تذکر، قطع خط تلفن است و در صورت تکرار جرم، پیگرد قضایی مالک یا متصرف خطوط تلفنی یا سیستم پیامکی را در پی خواهد داشت.

ضرورت توجه به علل آسیب‌ها

توجه به علل آسیب‌ها در حوزه‌ی ماهواره موضوع دیگری بود که دادستان تهران بر آن تاکید نمود و نقش صدا و سیما را از این منظر قابل توجه خواند و اظهار داشت: بیشترین نقش را سازمان صدا و سیما ایفا می‌کند که می‌تواند با تهیه‌ و پخش برنامه‌های جذاب و مناسب، مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای بایستد.

راهکاری دیگری که در مقابله با ماهواره مورد تاکید دادستان تهران قرار گرفت، آموزش و توجیه عموم بود. جعفری دولت‌آبادی از فرمانده پلیس به لحاظ استفاده از مأمورین آموزش دیده در طرح جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره‌ قدردانی کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه هم‌زمان به علل و معلول‌ها، اظهار داشت: در بحث مبارزه با آسیب‌ها این گونه نباشد که اگر به علت می‌رسیم، معلول را رها کنیم.

دکتر جعفری دولت‌آبادی با اشاره به مشکلات فضای مجازی و نفوذ فرهنگ و سبک زندگی غربی به خانواده‌ها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و لزوم تبدیل تهدید در فضای مجازی به فرصت را واقعیتی خواند که توجه و تدبیر بیشتر از سوی مسوولان را می‌طلبد.

دادستان تهران با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران همانند دیگر کشورها باید مسیرهای نفوذ و تخریب فرهنگ و خانواده را ببندد، این اقدام را به منزله تعطیل شدن پایگاه‌های دشمن دانست.

اقدامات دادستانی در مقابله با مفاسد اجتماعی

جعفری دولت آبادی اظهار داشت: دادستانی تهران برای مقابله با مفاسد اجتماعی برای مسدود کردن خطوط تلفن تبلیغ کنندگان کالا و فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند؛ جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره؛ و توقیف اتومبیل‌هایی که در آن کشف حجاب می‌شود یا موسیقی‌های مبتذل پخش می‌شود و یا برای مردم مزاحمت صورت می‌گیرد، دستورهای کتبی به پلیس ابلاغ کرده است.

دکتر جعفری دولت‌آبادی با اعلام این که دادستانی با صدور احکامی خطاب به پلیس، محدوده اقدامات ضابطان در این سه حوزه را مشخص نموده است، از مأمورین پلیس خواست ضمن اجرای قاطع این دستورات، موازین شرعی، قانونی و حقوق شهروندان را رعایت نمایند.

هشدار و اخطار قبل از اقدام

وی در اجرای دستورات دادستانی به شرح مذکور، بر اخطار و هشدار قبل از اقدام از سوی مأمورین پلیس تاکید نمود و اظهار داشت: پیش از جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره‌ و یا قطع خط تلفن تبلیغ‌کنندگان فیلم یا کالا در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، به آنان تذکر داده شود و در صورت عدم جمع‌آوری و یا تکرار تبلیغ، اقدام گردد. وی افزود مأمورین پلیس در جمع‌آوری تجهیزات ماهواره یا توقیف اتومبیل باید از درگیر شدن با مردم پرهیز نمایند.

دادستان تهران اشراف اطلاعاتی پلیس و نهادهای امنیتی را لازمه مبارزه‌ای موفق در حوزه‌ ماهواره و فضای مجازی دانست و ضمن تاکید بر اقدامات ایجابی و پیشگیرانه، از تمام دستگاه‌ها خواست که در این زمینه همکاری نمایند.

دکتر جعفری دولت‌آبادی با اشاره به رویکرد قانون‌گذار ایران بر تشدید واکنش نسبت به جرایم سازمان یافته، افزود: در قانون هرگاه جرایم قالب سازمان‌یافتگی به خود می‌گیرد، هم تشدید مجازات و هم تغییر مرجع قضایی صالح را در پی دارد و به عنوان مثال در موضوع قاچاق، این دادگاه انقلاب است که صلاحیت رسیدگی می‌یابد.

کشف 15000 لیتر مشروبات الکلی

دادستان تهران با اشاره به گزارش سرپرست دادسرای ارشاد مبنی بر کشف 15000 لیتر مشروبات الکلی در تهران طی 45 روز گذشته، این آمار را موید فعال بودن دشمن در حوزه‌های فساد و فحشا ارزیابی نمود و در این راستا، اظهارات یکی از کارشناسان آمریکایی را مورد توجه قرار داد که اعلام داشته است تغییرات در ایران در پانزده سال آینده رخ خواهد داد.

جعفری دولت‌آبادی این اظهار کارشناس آمریکایی را نشانگر فهم آن‌ها بر این واقعیت ارزیابی نمود که مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران با حمله نظامی و مقابله عقب نخواهند نشست و لذا دشمن برای ترویج فساد و فحشا در میان جوانان و افول کانون خانواده برنامه‌ریزی نموده است.

وی از تعقیب قضایی یکی از افرادی که در حوزه فرهنگ و سینما با اقدامات خلاف قانون و تأثیر گذاری برخی مسؤولین فرهنگی مرتکب اقدامات مجرمانه شده بود خبر داد و اعلام کرد این پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه تحت رسیدگی است در حال حاضر، متهم با صدور قرار وثیقه آزاد شده است. دادستان تهران هم‌چنین اعلام کرد با تکمیل تحقیقات پرونده یاشار سلطانی، نامبرده با تبدیل قرار تأمین آزاد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها