وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد طی ماه جاری در شهرستان زرند در حالی خواب آرام را از چشمان مردم ربوده و شب‌های بلند پاییزی و سرد این شهرستان را با کابوس ترس از وقوع زلزله و خوابیدن مردم بیرون از فضای منازلشان و در چادر یا کانکس همراه ساخته که طی چند روز اخیر انتشار برخی شایعات در فضای مجازی باعث بازارسازی عده‌ای سودجو برای افزایش قیمت چادر، کانکس و دیگر اقلام مورد نیاز مردم شده است.
کد خبر: ۹۶۷۳۷۵
کاسبی سودجویان از شایعه زلزله زرند

به گزارش جام‌جم، استان کرمان به دلیل وضعیت جغرافیایی‌اش دارای 18 گسل فعال است و از 71 شهر این استان 37 شهر در یک کیلومتری گسل و 43 شهر در محدوده یک تا پنج کیلومتری گسل قرار دارند؛ گسل‌هایی که طی چند دهه اخیر جان چند هزار نفر از مردم این استان را گرفته و ساختمان‌های زیادی را ویران کرده است.

یکی از این گسل‌ها، گسل تاریخی و خطرناک کوهبنان است که نقش مهمی‌ در زلزله‌های اخیر در استان کرمان داشته است. گسل کوهبنان با 300 کیلومتر طول باعث زمین لرزه‌های قابل‌توجهی نظیر زلزله چترود و روستاهای اطراف زرند شده است. زمین‌لرزه‌های اخیر سه هفته گذشته در شهرستان زرند که نخستین زمین‌لرزه 29 مهرماه با شدت 8/4 ریشتر در عمق ده‌کیلومتری از سطح زمین رخ داد نیز ناشی از فعالیت گسل کوهبنان اعلام شده است. پس از وقوع نخستین زمین‌لرزه، مردم شهرستان زرند شاهد وقوع زمین‌لرزه‌های کوچک و بزرگ بسیاری همچون زمین‌لرزه 7/4 ریشتری هفتم آبان‌ماه جاری بوده‌اند که لرزه بر اندام مردم این شهر و پیکره ساختمان‌ها انداخته و به ساختمان‌های غیرمقاوم خساراتی وارد کرده است.

با وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد در ده روز اخیر و ترس مردم زرند از خوابیدن در منازلشان، عده زیادی از آنها برای دریافت چادر به فرمانداری و هلال‌احمر این شهرستان هجوم بردند که با امتناع مسئولان مربوط برای تحویل چادر مواجه شدند‌. در چنین شرایطی مردم شب‌ها به خوابیدن در ماشین‌هایشان یا چادر‌هایی که در حیاط خانه‌شان دایر کرده بودند، روی آوردند.

کاهش پس‌لرزه‌ها، افزایش سوء‌استفاده‌ها

در همین حال با وجود سیر کاهشی زمین‌لرزه‌های زرند، طی چند روز گذشته انتشار خبر دروغین در فضای مجازی با محور در راه بودن زلزله 7 ریشتری دوباره باعث ترس و دلهره مردم این شهر شده است. اخباری که گر چه لرزه بر اندام مردم انداخته است، اما باعث رونق بازار کسب و کار افرادی شده که اقدام به بازارسازی‌های کاذب و فروش چادر و کانکس به قیمت‌های گزاف به مردم می‌کنند. علی نجف‌پور یکی از شهروندان زرندی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به فضای رعب و وحشتی که این روزها به دلیل انتشار گسترده شایعه وقوع زلزله 7 ریشتری در زرند به وجود آمده است، می‌گوید: متاسفانه برخی از افراد با سوءاستفاده از شایعه‌پراکنی‌های فضای مجازی و ترس و دلهره مردم اقدام به فروش کانکس و چادر به قیمت‌های بالا به مردم می‌کنند و حتی فردی که فروشگاه مواد غذایی دارد اکنون کانکس می‌فروشد.

به گفته این شهروند زرندی، تعدادی از مردم که خانه‌هایشان مقاوم نیست، اقدام به خرید تیر آهن برای آهن‌کشی برخی از اتاق‌های منازلشان می‌کنند که قیمت آهن را در این شهر به نحو کاذبی بالا برده است.

وعده امکانات برای شکستن بازارسازی‌ها

در همین حال جلسات شورای مدیریت بحران شهرستان زرند و استان کرمان برای بررسی علت وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد برگزار شد و باعث سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور به شهرستان زرند نیز شد. سخنگوی دولت در این سفر از توزیع برخی اقلام از جمله 1450 تخته چادر بین افراد نیازمند و پرداخت امکانات و تسهیلات ارزان‌قیمت به واحدهای در معرض آسیب شهرستان زرند خبر داد که درصورت تحقق به موقع می‌تواند باعث خنثی‌سازی برخی از این بازارسازی‌ها شود. وی با اشاره به خسارتی که زمین‌لرزه به ساختمان‌های زرند وارد کرده است، افزود: به واحدهای در معرض آسیب شهرستان زرند، امکانات و تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود که در مرحله اول 7500 واحد مسکونی از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند که این تعداد شامل 5000 هزار واحد مسکونی شهری و 2500 واحد مسکونی روستایی است. نوبخت با اشاره به آسیب جدی ساختمان سینای زرند گفت: ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان سینا در اولویت قرار داشته و باید تلاش شود این بیمارستان نهایتا تا اردیبهشت به بهره‌برداری برسد.

هشدار دادستان زرند به شایعه پراکنان

در شرایطی که انتشار اخبار دروغین و بی‌پایه و اساس در فضای مجازی باعث ترس و دلهره دوباره مردم زرند شده، دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در گفت‌وگو با جام‌جم از برخورد جدی با افرادی که در فضای مجازی نسبت به انتشار اخبار دروغین در باره وقوع زلزله در زرند اقدام می‌کنند، خبر می‌دهد. سید مهدی قویدل می‌گوید: با دو نفر از این افراد برخورد جدی شده است و به افراد دیگر نیز تذکر جدی داده شده است. وی می‌افزاید: ما بر نحوه فروش کانکس و جلوگیری از سوء‌استفاده از مردم نظارت داریم و عده‌ای که از این فضا برای گران‌فروشی سوء‌استفاده کرده‌اند شناسایی و توسط سازمان تعزیرات حکومتی با آنها برخورد خواهد شد.

حکمت قاسم‌خانی

جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها