معاون اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا:

برجام با روی کار آمدن ترامپ تغییرنمی کند

معاون اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا تأکید کرد: برجام با روی کار آمدن دونالد ترامپ هیچ تغییری نخواهد کرد چرا که حتی اگر آمریکا از این توافق کنار بکشد، این به معنای تغییر رویکرد تمام کشورهای 1+5 نخواهد بود.
کد خبر: ۹۶۷۱۱۵
برجام با روی کار آمدن ترامپ تغییرنمی کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، ایلان برمن معاون اندیشکده «شورای سیاست خارجی آمریکا» در مصاحبه با وبگاه صهیونیستی «آلگماینر» در رابطه با نتایج روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در کاخ سفید گفت: «به عقیده من واکنش‌هایی که از ایران دیده‌ام که همگی از ترامپ خواسته‌اند تا به برجام پایبند باشد و همچنین هشدارها درباره اینکه وی نمی‌تواند این توافق را نادیده بگیرد، از این امر حکایت دارد که ایرانی‌ها نگران این واقعیت هستند که سیاست فعلی آمریکا که برای ایران بسیار مطلوب است، می‌تواند طی چند ماه آینده به میزان قابل توجهی تغییر کند».

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «برای اینکه بتوان سیاست‌های آینده ترامپ در قبال ایران را تحلیل کرد، باید ابتدا به بررسی آنچه قرار است تغییر کند و آنچه تغییر نخواهد کرد، پرداخت. آنچه تغییر نخواهد کرد متأسفانه، متن توافق برجام خواهد بود چرا که اگرچه ترامپ بارها درباره به مذاکره گذاشتن مجدد برجام و یا نابود کردن این توافق صحبت کرد، واقعیت این است که آنچه لازم بوده تا کنون از منافع برجام عاید ایران شده است. همچنین این توافق چندجانبه است بنابراین حتی اگر آمریکا کنار بکشد، این بدان معنا نیست که شرکای ما در گروه 1+5 نیز چنین کاری را صورت خواهند داد».

وی در ادامه تصریح کرد: «بنابراین اگر قرار بر این است که این توافق تا مدتی همچنان با ما باشد، باید به طور جدی درباره مسائلی که بعدا مطرح می‌شود، هوشیار باشیم و اینکه مسئله بعدی خوشبختانه استراتژی است که می‌تواند مانع از قدرت گرفتن ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای باشد. این مسئله نیازمند تخصیص منابع نظامی، اراده سیاسی و یک موضع رو به جلو در خصوص واکنش به نائبان ایران در منطقه نظیر حزب‌الله لبنان».

معاون اندیشکده سیاست خارجی آمریکا همچنین تأکید کرد: «پیش از اینکه ترامپ سیاست خارجی خود در قبال ایران را شکل دهد، وی و مشاورانش- چرا که افرادی که وی منصوب می‌کند در اصل سیاست هستند- باید تعیین کنند که اساسا آمریکا به لحاظ منطقه‌ای خواهان چیست».

وی ادامه داد: «باید مشخص کنند، آیا به دنبال محدودسازی هستند و یا ایجاد بازدارندگی. که در اینجا مسئله روسیه نیز بسیار اهمیت دارد. ایرانی‌ها به شدت با روس‌ها در سوریه همکاری دارند و من تصور می‌کنم که کاملا مشخص است که ترامپ قصد دارد تنش‌ها با مسکو را رفع کند. اینکه این اقدام چه اثراتی بر سوریه و در نهایت بر رفتار ترامپ در قبال ایران خواهد داشت، باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد اما آنچه مسلم است، این است که گزینه ایران هیچ گاه از روی میز برداشته نخواهد شد».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها