تحلیل جام جم آنلاین از انتخابات آمریکا

ایا ترامپ برای ایران یک فاجعه است؟!

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار شده که بررسی آرای شمارش شده نشان می دهد تا این لحظه دونالد ترامپ در صدر است.
کد خبر: ۹۶۶۵۶۲
ایا ترامپ برای ایران یک فاجعه است؟!

اما شاید سوالی که برای ایرانیان مطرح باشد این است که کدام یک از دو گزینه دموکرات و جمهوری خواه برای ایران بهتر است؟

برای پاسخ به این سئوال باید دو موضوع اصلی را مورد بررسی قرار داد، یکی ویژگی های شخصیتی نامزد ها و دیگری رفتارهای تاریخی و سنتی احزاب.

در این رابطه در انتخابات اخیر امریکا آنچه که بر اساس سنت های تاریخی امریکا قابل پیش بینی بود این بود که در این دور نوبت از ان جمهوری خواهان است که بعد از هشت سال حضور دمکرات ها در کاخ سفید جای انان را بگیرند و این سنتی بوده که جز در یک مورد که آن هم بر اساس شرایط اضطراری این روند را مختل کرده است.

بر این اساس رویکرد مردم امریکا در این دور بیشتر بر گردش قدرت در سطح اول کشور شکل می گیرد فارغ از این که گزینه ای همچون ترامپ نامزد جمهوری خواهان باشد که حتی خود جمهوری خواهان ارشد هم به او رای نخواهند داد.

اگر رویکرد احزاب را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ملاک تحولات قرار دهیم در این صورت غیر از یک استثنا یعنی دوره ریاست جمهوری اوباما همواره رویکرد دموکرات ها خشن تر و تند از جمهوری خواهان بوده که در این صورت می توان پیش بینی کرد در دوره ای که هیلاری کلینتون به کاخ سفید برود این رفتارهای تند علیه ایران تشدید هم بشود.

البته در همین دوره اوباما بود که شدید ترین تحریم ها علیه ایران با کارچاق کنی وزیر خارجه او یعنی هیلاری کلینتون روز به روز حجیم تر شد تا فروش نفت ایران را در آستانه صفر برساند و این با تلاش های فردی تحقق یافت که اینک گزینه دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری است؛یعنی هیلاری کلینتون که با شعار تحریم های فلج کننده ،کشور به کشور برای ترغیب دیگران به تحریم ایران سفر و رایزنی کرد و البته موفق هم شد.

تحریم دیگر علیه ایران داماتو که بعد ها به ایلسا موسوم شد نیز در دوره دموکرات ها تصویب شد، در دوره بیل کلینتون شوهر هیلاری!

اما از سوی دیگر اگر همین روند فعلی ادامه یابد و ترامپ به کاخ سفید برود چه خواهد شد؟ آیا فاجعه ای در انتظار ایران است؟!

ترامپ با انواع حاشیه هایی که دارد قطعا از هیلاری کلینتونی که با حرف های شیک در پوشش مسائل اخلاقی و انسانی و دموکراتیک تحریم های شدید علیه ایران را سامان می دهد قطعا شرایط سخت تری برای مقابله با ایران خواهد داشت.

او با تمام اظهارات تندی که داشته و دارد اما آنقدر درگیر مسائل حاشیه ای در زندگی شخصی اش است و آنقدر با بحران مشروعیت نزد چهره های سیاسی آمریکایی و غربی مواجه است که بخشی از وقت خود را باید به پاسخگویی به این حاشیه ها بگذراند.

از طرفی همواره تجار اهل تعامل و تهاتر هستند و برای ان ها نفع شخصی و منابع اقتصادی در اولویت است و برای یک تاجر این اهمیت دارد که شرایط امنیت و ثبات به هم نخورد تا بازار و کسب و کار در آرامش ادامه یابد و در این چارچوب ترامپ به عنوان یک میلیاردر و تاجر قطعا برای ایران قابل مذاکره تر از کسی است که عمر خود را به اقدامات سیاسی و امنیتی علیه ایران سپری کرده است.

در حوزه سیاست خارجی هم ترامپ عقاید و رویکرد هایی دارد که تا حدودی برای ایران دلچسب تر است، او نسبت به حمایت های همیشگی آمریکا از عربستان منتقد است و عقیده دارد سعودی ها عامل حملات به نیویورک هستند و نباید زیر چتر حمایتی آمریکا باشند.

ترامپ و هیلاری هر دو رویکرد سختگیرانه ای در قبال ایران خواهند داشت با یک فرق بزرگ که هیلاری راه فشار به ایران را آموخته و می تواند به سرعت سازوکارهای جدیدی را برای فشار به ایران طراحی کند در حالیکه ترامپ متهم به تندروی و اظهارات شاذ و عجیب و غریب با انواع حاشیه هایی که دارد برای هر اقدام علیه ایران باید با تک تک کشورهای اروپایی حتی انگلیس و فرانسه به چانه زنی بپردازد و همین شرایط را به گونه ای رقم می زند که در ایران بسیاری از تحلیلگران به این جمع بندی برسند در نهایت فرقی بین ترامپ و هیلاری در رویکرد ها نسبت به ایران نیست اما برخلاف نامزد دموکرات ها، ترامپ شعارهایش از حرف فراتر نخواهد رفت.

اسماعیل سلطنت پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۷
امیر رضا
-
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
كلینتون و اوباما این كار ها را علیه ایران كردند كه بدون وارد شدن به جنگ با ما به اصطلاح مارا مهار كنند ولی ترامپ چه در سیایت بی تجربه است و شاید در آینده با ایران وارد مشكلات جدی تری شود
بهار
-
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
ترامپ یك مدیر است ....اینو یادتون باشه .
وضعیت دنیا بهتر خواهد شد ولی بدتر از این نخواهد شد
بعنوان كسی كه از همون اول به موفقیت ترامپ مطمئن بودم اینو میگم .
بینام
-
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
خدایا مردم از خنده! خود امریكاییا دارن میگن اوضاع امریكا داره بدتر میشه، دارن واسه مهاجرت به كانادا خودشونو میكشن، اونوقت شما میگی اوضاع جهان بهتر میشه!؟! دلتو با این خیالا خوش كن!!!!!!
رحیمی
-
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
برای ملت ایران دونالد و هیلاری هر دو یكی هستند و فرقی نمیكند چون سگ زرد برادر شغاله!
این دولتمردان هستند كه باید با سیاستهای صحیح و اصولی بتوانند جلو نفوذ و زیاده خواهی های اینها را بگیرند. ضمن اینكه همه میدانیم امریكا دشمن اصلی ایران و خصوصا جهان سومی هاست.
بهار
-
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
ولی از نظر ما اوباما وترامپ خیلی با هم فرق دارند وسیاست هایشان كاملا با هم فرق دارد .
علی
-
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
خیلی زوده كه از الان درباره روشش صحبت كنیم. ولی چیزی كه قطعی است این است كه نظام حاكم آمریكا به تندروی دربرابر ایران به جمع بندی قطعی رسیده و راه اوباما كه كلینتون ادامه دهنده آن بود دیگر ادامه نخواهد یافت!
نیل
-
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
با سپاس از زحمات و مقاله ها ی خوبی كه منتشر می نمایید.
مرجان
-
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
بسوزند برگ درختان بی بر برجام چه گلی به سر ضعفا زد
ج
-
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
ببینید این دو نامزد چقدر به تاختند و حرفهای زشت به هم روا داشتند كه دنیا را به تعجب وا داشتند كه دنیا خجالت كشید كه كشوری كه خود را مهد دمكراسی می داند چه كارهایی كه انجام نداده اند در حق حقوق مردم ولی با تمام كثافت كاریهایی كه نسبت به هم این دو نامزد روا داشتند به محض پیروز شدن طرف مقابل بلافاصله طرف دیگر تماس تلفنی گرفت و نتیجه انتخابات را پذیرفت و گفت من در انتخابات شكست خوردم ولی در سال 88 آقایان چه كار كردن در ایران نتیجه انتخابات را زیر سوال بردند و گروه فتنه آن آشوب خیابانی را پرپا كردند و دنیا به ریش ما ایرانیان خندیدند. مرگ بر آمریكا حالا سیاسیون ما یاد بگیرند.
بهاره
-
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
هههه
سعید
-
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
شما فكر نمیكنید ازادی و دمكراسی یعنی همین؟ یعنی هر كسی با هر عقاید فكری میتونه برای ریاست جمهوری ثبت نام كنه.
بینام
-
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
دولتهای امریكا،بعد از انقلاب تا الان هر تیری در تركش خودشون داشتن، رو كردن!مطمئنا ترامپ بدتر ازونا نخواهد بود.بر فرض هم اگه باشه باز هم ما ایرانی هستیم و متكی به عزم و اراده و هوش سرشار خودمون!خوب بلدیم چطوری از تنگناها عبور كنیم! برای ما فرقی نداره كه چه كسی رییس جمهور امریكا باشه! مطمئن باشید ترامپ هیچ وقت به ایران حمله نمیكنه چون از قدیم گفتن سگی كه واق میكنه پاچه نمیگیره!
بهار
-
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
با گفتن این حرفها دلتون را خوش كنید...خخخخ
بیروت
-
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
ایران همانند فشار آبی است گه دولت مردان لیوان جلوی آن میگذارندومقدار پرشده آن هیچ است وهیچ مردمی از آن سیراب نمیشوند نه دولت مردان نه مردم
نرم افزار موبایل
-
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
درودبرایرن وایرانی امریكا هیچ غلطی نمی كند
بهار
-
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۰
ترامپ هرگز مثل اوباما برای مذاكره با كشور ما وقت نخواهد گذاشت .
نرم افزار موبایل
-
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
۰
۰
ترامپ بمراتب بهترازكلینتون است.اولی ضداعراب ودومی همپیمان اعراب فراموش نكنیم كه اعراب باكمك های میلیونی به بنیادكلینتون ایشونو به نوعی خریدند

نیازمندی ها