وجود خودروهای مشابه در کشورهایی مانند ایران باعث افزایش تمایل صاحبان اتومبیل‌ به انجام تغییرات ظاهری و فنی بر روی مدل‌هایی که تملکشان را در اختیار دارند می‌شود تا شاید به این روش تمایزی بین خودروی خودشان با دیگر مدل‌های موجود در خیابان ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین این تغییرات، استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر و لاستیک‌های پهن‌تر است که مانند هر تغییری، مزایا و معایبی دارد.
کد خبر: ۹۶۶۵۵۵
مزایا و معایب استفاده از لاستیک پهن

به گزارش جام جم آنلاین از خودرونویس ، برای آنکه بدانیم که لاستیک پهن چیست اول باید خود آن را به خوبی بشناسیم. نحوه شناخت یک تایر عموما براساس کدهایی که بر روی فاق آن نوشته شده بدست می‌آید. کد‌هایی که زیاد آن‌ها را دیده‌ایم اما کمترمان از معنی آن‌ها اطلاع داریم.

برای مثال به این کد که بر روی لاستیک‌های پراید استفاده می‌شود توجه کنید: 165/65R13 باتوجه به شناختی که از تایر پراید دارید قائدتا می‌دانید که با یک موجود لاغر و نحیف مواجه‌ایم! در این کد، عدد سه رقمی اول، پهنای لاستیک را به میلیمتر بیان می‌کند که در اینجا 165mm است. دو رقم بعدی، نسبت دیواره تایر به پهنای آن است که در اینجا 65 درصد است. در عمده موارد این رقم می‌تواند با افزایش پهنا کمتر شود، هرچند که بعضی از تایرها که مخصوص کاربری‌های خاص مانند مسابقات است، این درصد آنقدر افزایش می‌یابد که هنگام اعمال گشتاور بالا به چرخ، دیواره تایر چین و پیچ می‌‌خورد.

میزان تحمل لاستیک به سرعت حرکت خودرو هم با یکی از حروف نشان داده می‌شود که کمتر در مشخصات فنی خودروها به آن اشاره می‌شود. حرف R که هم‌اکنون جزو ثابت در کدهای لاستیک‌هاست هم به رادیال بودن آن اشاره دارد و درنهایت دو رقم آخر قطر بخش داخلی تایر را نشان می‌دهد که دراصل به سایز رینگ اشاره دارد. عدد قطر داخلی تایر به اینچ درج می‌شود. توجه داشته باشید که ممکن است بر روی یک لاستیک، اعداد و اطلاعات دیگری نیز حک شده باشد که به کاربری آن مانند فصول مورد استفاده، میزان باد پیشنهادی و... اشاره دارد.

پهن یا نازک‌تر بودن یک لاستیک نسبت به همین اعداد و ارقام گفته شده برمی‌گردد و هرچه سه رقم اول لاستیکی که خریداری می‌کنید نسبت به نوع کارخانه بزرگ‌تر باشد پهن‌تر به حساب خواهد آمد. استفاده از لاستیک‌ پهن مزایا و معایبی دارد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از لاستیک پهن‌تر، افزایش چسبندگی و قابلیت حرکت مطمئن‌تر با سرعت بیشتر در پیچ‌هاست. این نکته را تقریبا همه می‌دانند اما نباید فراموش کنیم که این چسبندگی صرفا در سطوح خشک اثر دارد یعنی با لغزنده و خیس بودن مسیر، افزایش بیش از حد پهنای تایر باعث دشوارتر شدن خروج آب از بین عاج‌های لاستیک شده و چسبندگی‌ را بشدت کاهش می‌دهد.

نکته دیگر که از مزایای لاستیک پهن در سطوح خشک به شمار می‌رود کاهش مسافت ترمزگیری با استفاده از لاستیک‌های پهن است. به طور کلی هر مزیتی که چسبندگی‌ بیشتر هنگام رانندگی دارد، لاستیک پهن هم از آن برخوردار است. به علاوه اینکه استفاده از این نوع تایرها می‌تواند عموما به زیبایی و عضلانی‌تر شدن‌ خودرو کمک کند که امروزه اصلی‌ترین علت گرایش مردم به خریدن این تایرها را تشکیل می‌دهد.

و اما نکات منفی استفاده از تایر پهن: همانند هرچیزی که درعین مزایا می‌تواند معایبی داشته باشد، لاستیک پهن پیش از هرچیزی به دلیل بالا رفتن چسبندگی، باعث افزایش فشار به پیشرانه و قطعات انتقال نیرو می‌شود؛ این مساله می‌تواند به افزایش مصرف سوخت نیز منجر شود.

از دیگر مسائلی که هنگام خرید لاستیک پهن باید درنظر گرفت، این است که چنین لاستیک‌هایی بخشی از گشتاور موتور را صرف همان چسبندگی بیشتر کرده و درنتیجه در شتاب خودرو تاثیر منفی می‌گذارند. کارنددرایور در مقاله‌ای، 5 لاستیک با پهناهای مختلف را بر روی یک خودرو آزمایش کرده و به این نتیجه دستیافت که بین لاستیکی با عرض 195 میلی‌متر با 225 میلی‌متر نزدیک به نیم ثانیه اختلاف در زمان شتاب وجود دارد. این را هم فراموش نکنیم که با افزایش سطح تماس جاده با خودرو، پستی‌وبلندها و تکانه‌های بیشتری به بدنه و مسافرین وارد می‌شود که می‌تواند از لذت سواری نرم و راحت بکاهد.

آخرین و شاید یکی از مهم‌ترین نکات منفی برخورداری از لاستیک پهن بحث هزینه‌های آن است. لاستیک‌های پهن عموما قیمت بالایی دارند و عموما با افزایش پهنا، به رینگ‌های بزرگ‌تری نیاز دارند که رینگ‌ها نیز هزینه جداگانه و مضاعفی را می‌تواند به شما تحمیل کند. در نهایت به عنوان مالک خودرو باید تصمیم بگیرید که بین قیمت بالا، شتاب پایین‌تر و راحتی کمتر و از آن سو زیبایی استفاده از لاستیک پهن، چسبندگی و فرمان‌پذیری بیشتر، کدام یک را ترجیح می‌دهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۶
Ali
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
۰
۱
خیلی عالی بود تشكر
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
خیلی عالی بود متشكرم از راهنمایی های شما تشكر
sam
Germany
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۱
با تشكر از شما وسایتتون
بسیار كار گشا بود در انتخاب لاستیك
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
۱
۲
با تشكر از راهنمایی مفیدی كه برای كاربرها گذاشتید
سام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
۱۸
۸
راسیتش هرجور حساب كتاب میكنم پهنای لاستیك تاثیری توی چسبندگی نداره!! به عبارتی سطح تماس با جاده اضافه میشه ولی نیروی وزن یانیرو محركه كه عوض نمیشه پس اصتكاك چه ایستایی باشه چه جنبشی چه غلطشی فرقی نمیكنه و ثابته
omid
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
۶
۰
بسیار زیبا توجیح کردید خیلی ممنون

نیازمندی ها