• 0 0
  • 0

5 کانسپت نوستالژیک ب‌ام‌و +عکس

سه شنبه 18 آبان 1395 ساعت 12:13
شرکتی که امروزه با نام ب‌ام‌و می‌شناسیم، ریشه در سه شرکت مختلف دارد که در اوایل قرن بیستم با یکدیگر ادغام شدند.

به گزارش جام جم آنلاین از پدال ، هرچند ب‌ام‌و در طول دو جنگ جهانی به تولید موتورسیکلت و موتور هواپیما می‌پرداخت اما در دههٔ 40 میلادی بر صنعت خودروسازی متمرکز شد. این شرکت امروزه در مونیخ آلمان مستقر است و شرکت‌های رولزرویس و مینی را هم در اختیار دارد.

کانسپت‌های ب‌ام‌و عمدتاً طراحی یا تکنولوژی‌های جدیدی را به نمایش می‌گذارند قبل از اینکه در نمونه‌های تولید بکار گرفته شوند.

بسیاری از این کانسپت‌ها هم برای ادای احترام به خودروهای مشهور قدیمی ب‌ام‌و ساخته شده‌اند و تفسیر تازه‌ای از ویژگی‌های محبوب یک ب‌ام‌و کلاسیک را به نمایش می‌گذارند. حال در ادامهٔ این مطلب قصد داریم پنج نمونه از برترین کانسپت‌های ب‌ام‌و که برای ادای احترام به محصولات قدیمی ساخته شده‌اند را معرفی کنیم.

5-ب‌ام‌و Mille Miglia کوپه کانسپت 2006

ب‌ام‌و 328 تورینگ کوپه در مسابقات Mille Miglia سال 1940 به پیروزی دست یافت و این کانسپت که در سال 2006 ساخته شد، با طراحی آئرودینامیک و بدنهٔ آلومینیومی، ویژگی‌های مدرنی از 328 قدیمی را به نمایش می‌گذاشت. هرچند این خودرو تنها به‌عنوان یک خودروی کانسپت در نظر گرفته شده بود اما استایل مسابقه‌ای سنتی آن در کنار دانش معاصر در بخش آئرودینامیک و مواد، طراحی قابل‌توجه و نوستالژیکی را پدید آورده بود. طراحی شگفت‌انگیز و نامتقارن قسمت عقب به همراه حذف چراغ‌های عقب و چراغ‌های جلوی LED ظاهری نوآورانه به این ب‌ام‌و بخشیده‌اند؛ اما شاید منحصربه‌فردترین قسمت Mille Miglia کوپه 2006 طراحی داخلی آن باشد که با الهام از هنر باستانی اوریگامی ژاپن طراحی شده و چشم‌اندازی متفاوت با دیگر خودروهای مسابقه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

4-ب‌ام‌و M1 Hommage کانسپت 2008

کانسپت موتور وسط M1 Hommage یک خودروی اسپرت عریض و با طراحی تهاجمی بود که با ترکیب برخی عناصر طراحی مدل‌های توربو کانسپت و M1 اولیه طراحی شده بود. شکل کلاسیک M1 و طراحی خاص شیشهٔ عقب، واضح‌ترین وابستگی‌ها به M1 اولیه هستند اما طراحی کلی ماشین پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به قبل داشته است. در M1 جدید، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل معمولی ب‌ام‌و حذف شده و بجای آن یک طرح ذوزنقه شکل در قسمت جلو ایجاد شده که به چراغ‌های باریک جلو متصل شده و جلوپنجرهٔ مدرن ب‌ام‌و را هم در میانهٔ خود جای داده است؛ اما M1 Hommage صرفاً به‌عنوان یک کانسپت و برای نگاهی اجمالی به یک M1 جدید ساخته شده بود، به همین دلیل فضای داخلی آن کامل نشده بود و قابلیت استفاده نداشت.

3-ب‌ام‌و 328 Hommage کانسپت 2011

ب‌ام‌و در ادای احترام دیگری به 328 پیروز 1940، در سال 2011 ارائهٔ کانسپت دیگری را تکرار کرد. در این مدل اما با استفاده از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک، تلاش زیادی جهت کاهش وزن خودرو انجام گرفته بود. این کانسپت بروز این بار دارای جلوپنجرهٔ آشنای کلیوی شکل ب‌ام‌و بود و چراغ‌های افقی زیبایی هم برای قسمت عقب آن طراحی شده بود. این 328 کانسپت مجهز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر بوده و توانایی دستیابی به سرعت 165 کیلومتر در ساعت را دارد که بسیار شبیه به سلف آن است. این خودرو برای جشن 75 سالگی ب‌ام‌و ساخته و معرفی شد.

2-ب‌ام‌و 3.0 CSL Hommage کانسپت 2015

مدل 3.0 CSL اصلی یک خودروی مسابقه‌ای بود که در مسابقات استقامت بین سال‌های 1972 تا 1975 شرکت کرد. حال ب‌ام‌و سال گذشته کانسپتی را برای ادای احترام به این مدل جاودانه معرفی کرد که حس نوستالژیکی از مدل کلاسیک را ارائه می‌کند. این کانسپت از طراحی رترو برخوردار است. همچنین فرم آئرودینامیک و اسکلت سبک‌وزن آن موجب شده که 3.0 CSL جدید همانند سلف خود در مسیر مسابقه خودروی آتشینی باشد درحالی‌که فرمی مربوط به آینده را به نمایش می‌گذارد. همچنین فضای داخلی این کانسپت هم بسیار نوآورانه و مدرن است به‌گونه‌ای که یک صفحه‌نمایش بزرگ سراسری در داشبورد آن تعبیه شده است.

1-ب‌ام‌و 2002 Hommage کانسپت 2016

و درنهایت می‌رسیم به آخرین کانسپت این لیست که ب‌ام‌و آن‌را به‌تازگی در گردهمایی خودروهای کلاسیک Concorso d’Eleganza Villa d’Este ایتالیا معرفی کرده است. این کانسپت هم ادای احترامی به یکی از ساخته‌های نمادین تاریخ ب‌ام‌و یعنی مدل جاودانهٔ 2002 است. اسپویلرهای بزرگ نصب شده در جلو و عقب این خودرو موجب بهینه‌سازی عبور جریان هوا شده و آئرودینامیک بسیار خوبی را برای آن به ارمغان آورده است. بااین‌حال هرچند تصویری از فضای داخلی آن منتشر نشده است اما به‌احتمال‌زیاد از نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از طراحی مدل M2 استفاده می‌کند. همچنین رنگ بدنهٔ مسابقه‌ای آن‌هم ادای احترامی است به 2002 توربو.

ازآنجایی‌که سری کانسپت‌های Hommage ب‌ام‌و از سال 2008 با مدل M1 آغاز شد، ارائهٔ این سری از کانسپت‌ها موجب هیجان و انتظار طرفداران ب‌ام‌و در هرسال شده تا ببینند که این شرکت چه کانسپت نوستالژیک دیگری را ارائه می‌کند. ب‌ام‌و به ریشه‌های طراحی خودروهای خود افتخار می‌کند و ارائهٔ هریک از این کانسپت‌ها وسیله‌ای برای نمایش نوآوری با مرجع تاریخی است. همچنین طراحی این خودروها همواره سنت طراحی غنی سلطان باواریا را بهبود می‌بخشد.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2611897935103635670
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: