قرص‌های لاغری که در شبکه‌های مجازی، آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی زنانه رد تبلیغ از خود به جای گذاشته این‌بار توسط برخی دانش‌آموزان در فضای مدرسه یا بیرون از آن تبلیغ می‌شود.
کد خبر: ۹۶۶۱۷۵
تبلیغ قرص لاغری در بین دانش‌آموزان اردبیلی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، شبکه‌های مجازی این روزها پر شده از قرص‌هایی که شما را لاغر و خوش‌هیکل مثل بازیگران و خواننده‌ها می‌کند. قرص‌هایی که زیبایی صورت شما را نیز متحول می‌کند و در مجموع کمک می‌کند بسیار دلرباتر به نظر برسید.

همین سه جمله کافی است تا بسیاری از افرادی که اطلاعات درست از قرص‌های لاغری ندارند به سمت‌وسوی این قرص‌ها رفته و از آن مصرف کنند و یا حداقل این تبلیغ را به دیگری ارسال کرده و خود مبلغ قرص لاغری شوند.

زمانی رد پای قرص‌های لاغری در آرایشگاه‌های زنانه و در ادامه در باشگاه‌ها شنیده می‌شد تا جایی که اداره کل ورزش و جوانان استان نسبت به پلمپ برخی باشگاه‌هایی که داروی غیرمجاز تجویز می‌کردند اقدام کرد.

اما نوای وسوسه‌انگیز قرص‌های لاغری به گوش دانش‌آموزان اردبیلی نیز رسیده و این روزها برخی از دانش‌آموزان نسبت به آن توجهشان جلب شده است. موضوعی که مسئولان آموزش‌وپرورش را به تکاپو واداشته تا نسبت به هوشیاری دانش‌آموز و خانواده‌ها اقدام کنند.

تبلیغات همه‌جا هست

فاطمه لطفی مادر دو فرزند است. از اینکه مجبور شده برای هر دو فرزند دانش‌آموز خود گوشی همراه خریداری کند چندان دل‌ خوشی ندارد. معتقد است مجبور به اینکار شده و وقتی همه بچه‌ها گوشی دارند نمی‌تواند نخرد.

لطفی گفت: هرگونه اطلاعاتی این روزها در دسترس بچه‌ها است. از آهنگ و موسیقی و جک گرفته تا تبلیغات لباس و قرص لاغری.

وی با ابراز تأسف از اینکه تبلیغات کالاهایی که حتی برای سن دانش‌آموزان مناسب نیست به سادگی قابل دسترس است، اضافه کرد: متأسفانه هیچ فیلتری در این شبکه‌ها نیست. از سویی اینترنت و ماهواره هم هر اطلاعاتی را در اختیار دانش‌آموزان که در سنین حساس تربیتی هستند قرار می‌دهد.

یکی از دانش‌آموزان اردبیلی معتقد است نه تنها قرص‌های لاغری و زیبایی بلکه خیلی چیزها که شاید به درد بخور نباشد اما چون جالب است در گوشی‌ها دست‌به‌دست شده و بچه‌ها به هم نشان می‌دهند.

وی که نخواست نامی از وی در این گزارش آورده شود، اضافه کرد: در بیشتر مواقع دخترها علاقه بیشتری به قرص‌های لاغری نشان می‌دهند و اگر تبلیغاتی بود به یکدیگر هم معرفی می‌کنند.

در طی سال‌های اخیر مشکلات تغذیه که به الگوهای نادرست تغذیه بازمی‌گردد موجب شده اغلب دانش‌آموزان برخوردار از وزن متعارف و نرمال نباشند و همین موضوع موجب شده تا قرص لاغری برای آن ها به منزله یک اکسیر جادویی برای زیبا شدن جلوه کند.

مصرف گزارش شده صرفاً در سن دانش‌آموزی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل مصرف هرگونه قرص بدون تجویز پزشک را نادرست عنوان کرد.

فرهاد پورفرضی تصریح کرد: متأسفانه مصرف خودسرانه دارو به کررات مشاهده می‌شود اما لازم است شهروندان آگاهانه عمل کنند و از مصرف هر قرصی که تائیدیه وزارت بهداشت را نداشته و یا توسط پزشک مجرب توصیه نشده خودداری کنند.

وی در خصوص تبلیغات قرص‌های لاغری متذکر شد: تاکنون تبلیغ یا مصرف قرص توسط دانش‌آموزان به ما گزارش نشده و علوم پزشکی صرفاً نظارت بر بوفه‌ها و غذاخوری‌ها را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه چیزی به اسم داروی زیبایی تعریف خاص ندارد، ادامه داد: ما بازرسی‌های دوره‌ای و مداوم از قرص و داروهای غیرمجاز داریم و اخیراً نیز به اندازه بار یک وانت داروی غیرمجاز جمع‌آوری شد و قرار است معدوم‌سازی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از شهروندان خواست در صورت مشاهده قرص خاص و یا شنیدن تبلیغات خاص بازرسان علوم پزشکی را در جریان بگذارند.

در عین حال معاون پرورشی آموزش‌وپرورش استان اردبیل معتقد است تبلیغی اگر انجام می‌شود نمی‌تواند در محدوده مدرسه باشد.

علیرضا گلشن گفت: اینکه به صورت مستقیم تبلیغ و یا فروش یا حتی مصرف قرص توسط دانش‌آموزان گزارش شود موردی نداشتیم.

وی افزود: با این وجود تبلیغات خارج از مدرسه غیر قابل انکار است و در واقع تبلیغ از آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌ها بیشتر شنیده می‌شود.

معاون پرورشی آموزش‌وپرورش استان در وضعیتی که مسئولان بهداشتی هرگونه مصرف دانش‌آموزی را رد می‌کنند، افزود: اگر گزارشی از مصرف نیز ارائه می‌شود در سنین دانش‌آموزی است.

برخورد با باشگاه‌های مروج قرص لاغری

تبلیغات قرص‌های لاغری بسیار زودتر از آنکه مسئولان آموزشی گمان می‌کنند به داخل مدارس نیز رسیده است. زمانی طرح ممنوعیت گوشی همراه برای دانش‌آموزان مطرح شد. اما مطابق اظهارات یکی از دانش‌آموزان بچه‌ها گوشی خود را در کلاس درس در حالت سکوت قرار می‌دهند و تقریباً همه گوشی همراه دارند.

در واقع تبلیغاتی که برای عده‌ای سود اقتصادی کلان به دنبال دارد این روزها مبلغان خود را از میان دانش‌آموزان برمی‌گزیند و این گزینش بدون هیچ‌گونه اجباری انجام می‌شود.

مسئولان آموزش‌وپرورش معتقدند تبلیغات در خارج از مدرسه صورت می‌گیرد اما از سویی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اردبیل متذکر شد: با هرگونه خریدوفروش و مصرف قرص‌های لاغری در باشگاه‌ها برخورد می‌شود.

عوض نخست افزود: هر باشگاهی موظف است مطابق ضوابط عمل کند و ما از ابتدای سال نیز مواردی از پلمپ باشگاه به دلیل تجویز غیرقانونی قرص‌های غیرمجاز داشتیم.

احتمال آغشتگی برخی قرص‌ها به مواد مخدر

معاون پرورشی آموزش‌وپرورش استان معتقد است برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان برنامه‌های متعددی اجرا شده و از آن جمله در راستای مبارزه با قرص‌های لاغری که احتمال آغشتگی به مواد مخدر را نیز دارد برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار داده است.

گلشن افزود: از جمله نقشه راه پنج‌ساله مبارزه با اعتیاد و مصوبات کارگروه آموزش‌وپرورش و سیاست‌های کلان وزارت آموزش‌وپرورش از جمله راهبردها است و در این راستا دوره‌های آموزشی، توجیهی و اطلاع‌رسانی ویژه مربیان، اولیا و دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وی با تأکید به اینکه برنامه‌های پیشگیری بیشتر در مدارس متوسطه اول و دوم متمرکز است، ادامه داد: در تمامی ۱۹ ناحیه آموزشی برنامه‌های اطلاع‌رسانی گسترده اجرا می‌شود.

وی به آموزش خانواده‌ها، توزیع بسته‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های توجیهی و دوره‌های اطلاع‌رسانی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: در سال جاری با هدف اطلاع‌رسانی از عدم مصرف مواد مخدر و قرص‌های لاغری برنامه‌های پیشگیری برای هزار و ۴۰۰ مدرسه تدارک دیده شده است.

به گفته معاون پرورشی آموزش‌وپرورش استان قرار است در قالب این مدرسه ۲۲ هزار نفر از والدین و سه هزار همکار فرهنگی آموزش و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

در این میان مسئولان آموزش‌وپرورش مهم‌ترین یاوران خود را والدین دانش‌آموزی می‌دانند و انتظار دارند والدین با آگاهی تمام در تحقق برنامه‌های اطلاع‌رسانی همکاری کرده و در مقابل تبلیغات قرص‌های لاغری هوشیارانه عمل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها