جام جم آنلاین گزارش میدهد
به گزارش جام جم آنلاین از پدال ، این برند باواریایی با افتخار میتواند اعلام کند که بسیاری از خودروهایش در میان بهترین های دنیا قرار دارند اما نمادینترین مدلهای تاریخ این کمپانی کدامها هستند؟ این کمپانی در تاریخ یکصد سالهی خود برخی از اسپورتترین و چشمگیرترین خودروها را ساخته پس به مناسبت یکصد سالگی این برند تصمیم گرفتهایم تا نمادینترین خودروهای این کمپانی را به شما عزیزان معرفی نماییم.
بامو E39 M5
در هنگام معرفی نسل اول M5 در سال 1986، این خودرو سریعترین سدان تولیدی دنیا بود؛ اما در واقع E39 M5 بود که طرحی نو درانداخت و بسیاری از افراد این خودرو را بهترین M5 تاریخ میدانند. قدرت خودرو از طریق پیشرانه 8 سیلندر 4.9 لیتری تأمین میشود. این پیشرانه 400 اسب بخار قدرت داشت. اگرچه که وزن خودرو 1815 کیلوگرم بود اما از نظر پرفورمنس در حد رقبای صاحب نامی چون فراری و پورشه آن زمان قرار داشت. E39 M5 که از گیربکس دستی سود میبرد ترکیبی فوقالعاده از کاربردی بودن، پرفورمنس و هندلینگ چابک را ارائه میداد.
بامو E23 سری 7
امروزه سری 7 پرچمدار کمپانی است و شایعات اخیر میگویند که شاید مدل کوپهی آن نیز ساخته شود؛ و اگر فکر میکنید که سری 7 اخیراً تکنولوژی بالا و پیشرفتهای به دست آورده باید بگوییم که دوباره فکر کنید. در حقیقت اولین نسخه سری 7 در زمان خود مجلل و پیچیده بود و اولین خودروی بامو بود که از شاخصهای سرویس دورهای و سیستمهای کنترل تهویه پیچیده سود میبرد. اولین نسل سری 7 از سال 1977 تا 1987 تولید شد.
بامو Z8
تولید مدل Z4 اخیراً متوقف شده بنابراین چه راهی بهتر از ادای احترام به این خودرو که Z8 را به عنوان خودرویی نمادین بنامیم؟ این مدل از سال 1999 تا 2003 در خط تولید بوده و در واقع توسط هنریک فیسکر طراحی شده بود و از شاسی و بدنهی تمام آلومینیومی سود میبرد. زیر کاپوت خودرو درست همانند نسخه E39 M5 پیشرانه 8 سیلندر 4.9ند نسخه 4.9 لیتری 400 اسبی قرار داشت درست در خط تولید بوده و در واقع توسط هنریک فیسکر طراحی شده بود و از ش لیتری 400 اسب بخاری قرار داشت. تولید محدود این خودرو باعث شده که در طی سالها Z8 ارزش کلکسیونی داشته باشد.
بامو سری 8
بامو سری 8 در خلال سالهای 1989 تا 1999 به عنوان پرچمدار این برند شناخته میشد و پیشرانههای 8 و 12 سیلندری داشت. برخی شایعات میگویند که در واقع سری 7 کوپه همان بازگشت سری 8 است. در مجموع تعداد 30621 دستگاه سری 8 فروخته شد.
بامو M1
اولین مدل پیشرانه وسط تولید انبوه بامو خودروی M1 بود که بهصورت دستساز در خلال سالهای 1978 تا 1981 ساخته شد. اگر طراحی این خودرو بیش از آنکه آلمانی باشد، ایتالیایی به نظر میرسد دلیل خوبی وجود دارد. بامو در واقع در حال همکاری با لامبورگینی برای تولید یک خودرو بود اما مشکلات لامبو باعث شد که قرارداد دو شرکت در سال 1978 لغو شود. طراحی خودرو به جیوجیارو و ایتال دیزایل سپرده شد. پیشرانه خودرو از نوع 6 سیلندر 3.5 لیتری بود که قدرت 266 اسب بخاری داشت.
بامو Isetta
یک دقیقه صبر کنید، این خودرو چگونه از این لیست سر درآورده است؟ به این خاطر که بامو تصمیم گرفت تا خودرویی میکرو بسازد و در آن از پیشرانهی تک سیلندر 247 سیسی با قدرت 13 اسب بخار استفاده کرده بود. این کمپانی از سالهای 1956 تا 1962 به تولید این خودرو و همچنین مدلهای ایستا 250 و 300 پرداخت. شاید این خودرو جذاب یا سریع نباشد اما یکی از نمادینترین خودروهای تاریخ بامو است.
بامو 507
این خودرو اخیراً در کانون توجهات قرار داشته زیرا بامو بازسازی یکی از نمونههای معروف آن را به پایان رسانیده است. این خودرو به خاطر نادر بودن خود بسیار معروف است زیرا تنها 252 دستگاه از آن ساخته شده است. اگرچه که بامو با عرضهی 507 تمایل داشته تا تصویری اسپورت از خود بر جای بگذارد اما این خودرو تقریباً باعث شد که بامو به ورشکستگی نزدیک شود. نکتهی مهم اینکه 507 مدلهای رودستر آیندهی این شرکت مثل Z3،Z4 و Z8 را تحت تأثیر قرار داد.
بامو i8
این خودرو مدرنترین خودروی حاضر در لیست است. از حضور در فیلم معروف مأموریت غیرممکن گرفته تا بدنهای آیندهنگرانه،i8 دیدی کلی از آیندهی بامو است. قوای محرکهی پلاگین هیبرید ثابت میکند که خودروهای الکتریکی لزوماً خستهکننده نیستند. حتی برخی افراد سواری i8 را به M4 ترجیح میدهند!
بامو 2002 توربو
یافتن مدلی از بامو که پیشرانهای توربو را در میان نسخههای متفاوت خود نداشته باشد کاری سخت است و اثرات این کار میتواند در 2002 توربو یافت شود. به عنوان اولین خودروی تولیدی توربوی بامو، 2002 توربو قدرت تولیدی 170 دارد. این خودرو به قدری برای بامو ارزشمند بوده که برند باواریایی به تازگی کانسپتی به یاد آن ساخته است. امیدواریم که بامو روزی مدلی با استایل الهام گرفته از 2002 را تولید کند.
بامو E30 M3
اما نمادینترین خودروی کل تاریخ بامو E30 M3 است. به عنوان اولین مدل M3، این خودرو بیشک موفقیتی داشته که تعداد معدودی از شرکتها میتوانند آن را تکرار کنند. به عنوان تنها خودرویی که عناوین بیشتری از پورشه 911 را در مسابقات گوناگون موتوراسپورت به دست آورده،M3 چیزی فراتر از پرفورمنس رانندگی ناب است.
جام جم آنلاین گزارش میدهد
جام جم آنلاین گزارش میدهد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک فعال سیاسی:
یک نماینده مجلس:
در گفتوگوی «جامجم» با استاد حوزه و مبلغ بینالملل بررسی شد
گفتوگو با موسی اکبری،درخصوص تشکیل کمپین«سرزمین من»وساخت و مرمت۵۰خانه در منطقه زنده جان