رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما می بایست حقانیت خود را در مذاکرات اثبات می کردیم گفت: اگر مذاکره نمی کردیم و می نشستیم تا آنها علیه ما تبلیغ کنند و ما هم سخنی از دفاع از خود نمی گفتیم،( اگر مذاکرات انجام نمی شد) گزینه دیگر جنگ بود، منتها اگر مذاکرات بر اساس خطی که رهبری ترسیم کردند پیش می رفت قضایا طور دیگری رقم می خورد.
کد خبر: ۹۶۵۶۴۱
ولایتی: اگر خطوط رهبری رعایت می‌شد شرایط جور دیگری بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی؛ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت نظارت بر برجام میهمان برنامه امشب متن حاشیه بود.

ولایتی در ابتدا در پاسخ به سوال مبنی براینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران برچه اساس و پایه ای است، گفت: ایران بر مسائل کشورهای منطقه و کشورهای همسایه توجه بسیاری دارد به طوری که کشورمان با 15 کشور همسایه است و تامین امنیت ایران بدون امنیت کشورهای منطقه امکان پذیر نیست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وظایف ایران به عنوان قدرت درجه اول منطقه در برابر کشورهای همسایه افزود: هر جا نیاز باشد به کمک همسایگان می رویم، حضورمان در عراق و سوریه به دعوت آنها بوده است.

ولایتی با اشاره به اینکه، ما نمی توانیم نسبت به آنچه در یمن می گذرد بی تفاوت باشیم، بیان کرد: تا جایی که ممکن است در حفظ امنیت کشورهای منطقه تلاش خواهیم کرد و مراقب منطقه مانند هر کشور صاحب نفوذی خواهیم بود.

**یکی از ارکان سیاست خارجی ایران حفظ خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است

وی با بیان اینکه، منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا چهار راه حوادث سیاسی عالم است خاطرنشان کرد: یکی از ارکان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حفظ خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است البته خط مقاومت در برابر آمریکا نیز ادامه خواهد یافت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اجلاس نهم شورای عالی مجمع عمومی بیداری اسلامی گفت: به دعوت عمار حکیم این اجلاس در بغداد تشکیل شد لذا این اجلاس از اهمیت زیادی برخوردار بود.

**نقشه تجزیه کشورهای منطقه تنها مختص سوریه و عراق نیست

وی با اشاره به اینکه، نقشه تجزیه کشورهای منطقه تنها مختص سوریه و عراق نیست، افزود: رسانه های عراقی روز برگزاری اجلاس نوشتند که نبرد موصل دیپلماسی بغداد است بنابراین این اجلاس پشتوانه سیاسی نبردی است که در موصل صورت می گرفت.

ولایتی اجلاس شورای عالی مجمع عمومی بیداری اسلامی را در آزادسازی موصل موثر دانست و عنوان کرد: این اجلاس بسیار به هنگام بود لذا باید از دفاع مشروع عراق حمایت کرد.

وی درباره آخرین اخبار موصل افزود: پیروزی هایی که تا به حال به دست آمده بیش از انتظار است اما ادامه کار آسان نیست زیرا آمریکایی‌ها ممکن است در هر زمانی دست به توطئه دیگری بزنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از علت های حضور ایران در سوریه و عراق را جلوگیری از تجزیه این کشورها دانست و بیان کرد: تجزیه می‌تواند در کل منطقه سرایت کند، آمریکا می خواهد بر سر کشورهای منطقه بلایی بیاورد که بر سر لیبی آورد.

وی با بیان اینکه، هدف آمریکا از حضور در عراق و سوریه فشار آوردن به ایران است گفت: آمریکا می خواهد با تجزیه عراق و سوریه، به سراغ ایران بیاید.

**کسانی که صحبت از برجام ۲ می کنند، یا آمریکا را نمی شناسند یا تجاهل می کنند

ولایتی همچنین درباره نظر برخی افراد که معتقدند برای حل مسئله سوریه نیاز به برجام دیگری است، بیان داشت: آن هایی که این صحبت را مطرح می کنند یا آمریکا را نمی شناسند، یا تجاهل می کنند، یا عافیت طلب هستند و یا از تاریخ معاصر بی اطلاعند، ممکن است چون آنها در باتلاق سوریه گیر افتاده اند صحبت از مذاکره با ایران بکنند اما مگر ما آنها را نمی شناسیم؟ آمریکایی ها اگر بتوانند ما را فریب دهند لحظه ای درنگ نمی کنند.

وی با طرح این سوال که باید راجع به چه چیزی با آمریکایی ها مذاکره کنیم، ادامه داد: آقای بشار اسد در سال های اخیر به مدت هفت سال به سمت ریاست جمهوری سوریه انتخاب شده حال این سوال مطرح می شود که آمریکایی ها به چه دلیل و مجوزی صحبت از برکناری بشار اسد می کند، آیا ما باید راجع به اینکه چه کسی رئیس‌جمهور سوریه باشد با آمریکایی ها مذاکره کنیم؟

**اگر مذاکرات هسته‌ای بر مبنای خطی که رهبری ترسیم کرده بودند پبش می رفت، قضایا گونه دیگری رقم می خورد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این برنامه در خصوص نحوه اجرای برجام نیز گفت: در بحث هسته ای باید حتما مذاکره می کردیم و این تصمیم نظام بود منتها اگر مذاکره درست انجام می شد، به این معنی که ما باید در ابتدا اتحادی که آمریکا علیه ما درست کرده بود را برهم می زدیم.

ولایتی با تاکید بر اینکه ما می بایست حقانیت خود را در مذاکرات اثبات می کردیم، ادامه داد: اگر مذاکره نمی کردیم و می نشستیم تا آنها علیه ما تبلیغ کنند و ما هم سخنی از دفاع از خود نمی گفتیم،( اگر مذاکرات انجام نمی شد) گزینه دیگر جنگ بود، منتها اگر مذاکرات بر اساس خطی که رهبری ترسیم کردند پیش می رفت قضایا طور دیگری رقم می خورد.

وی تصریح کرد: مجموعه ۱+۵ بخشی از تعهدات خود را عمل کرده اما آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است و ما باید مطالبات خود را از آمریکا دنبال کنیم.

**عربستان در یمن به انتهای خط رسیده است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در خصوص تحولات یمن نیز ظهار داشت: بدون تردید مردم یمن از همین حالا پیروز هستند اما هزینه های سنگینی بابت آزادی و آزادی خواهی خود خواهند پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه عربستان در یمن به انتهای خط رسیده است، افزود: شرایط عربستان در یمن همانند شرایط آمریکا در ویتنام است و شرایط فعلی حاکی از پیروزی مردم یمن است چراکه هر زمان که آنها اراده کنند می توانند هر نقطه از عربستان به جز اماکن مقدسه را مورد اصابت موشک های خود قرار دهند.

ولایتی با بیان اینکه افول آمریکا شروع شده بیان داشت: آمریکا تنها ابر قدرت دنیا نخواهد ماند و دنیا نشان داده که جمهوری اسلامی ایران و متخدانش، روسیه ، چین و اروپای متحد کم کم از آمریکا فاصله خواهد گرفت و شاهد این ادعا شکست‌های پی در پی آمریکا در منطقه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اظهار داشت: ترامپ چهره بدون رتوش آمریکا و کلینتون هم چهره بزک کرده این کشور است و هر دو سیاستی را دنبال می کنند که سلف آنها دنبال می کردند ولی این رقابت شکل جدیدی است که در آن از هیچ آبروریزی پرهیز نمی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مردم
-
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
۰
۰
اگر خطوط رعایت میشد برجامی هم در كار نبود
روح الله
-
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
۰
۰
كاش اقایان دولت از نصایح رهبر عزیزمان استفاده میكردند

نیازمندی ها