سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از وجود ۴۲۰ معدن فعال در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۵۳۳۵
کرمان؛ بهشت معادن ایران

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، احمد حسن زاده گفت: کرمان پهناورترین استان کشور بالغ بر ۱۸ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: این استان علاوه بر ظرفیت های کشاورزی و صنعتی یک استان شاخص در زمینه معدن و مواد معدنی است به گونه ای که به عنوان بهشت معادن شناخته شده است.

حسن زاده افزود: استان کرمان از نظر ساختار تشکیلات زمین شناسی اغلب دوره های زمین شناسی تشکیل دهنده مواد معدنی را دیده است و در این زمینه ظرفیت تبدیل شدن به بهشت معادن را دارد.

وی با بیان اینکه کرمان اکنون بهشت معادن نیست اظهار کرد: در حوزه معدن کاری در طول سالیان متمادی اقداماتی در حوزه معدن و استخراج انجام شده اما کافی نیست و باید کارهای اکتشافی با استفاده از ابزارهای مدرن و روز دنیا صورت گیرد و به سمت و سویی حرکت کنیم که این ظرفیت بالقوه استان را به فعل تبدیل کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به تلاش مضاعفی که در چند سال اخیر در زمینه اکتشافات صورت گرفته میزان ذخایر معدنی به پنج میلیارد تن رسیده است؛ بیش از ۴۲۰ معدن در استان کرمان پروانه بهره برداری اخذ کردند که حدود ۶۰ میلیون تن ماده معدنی از این معادن استخراج می شود؛ این معادن حدود ۲۲ درصد ارزش استخراج مواد معدنی در کشور را از آن خود کرده اند.

سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: ارزش تولیدات مواد معدنی استان کرمان بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که معادل ۴۵ درصد ارزش تولیدات مواد معدنی کل کشور است؛ همچنین حقوق دولتی که معادن استان کرمان پرداخت می کنند برابر با ۳۶ درصد وصولی کل کشور می باشد.

وی اضافه کرد: از لحاظ آماری بیش از ۳۰ درصد فعالیت های معدنی در استان کرمان انجام می شود.

سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کلنگ زنی طرح های صنعتی و صنایع معدنی در استان کرمان تصریح کرد:در آینده نزدیک با اتمام طرح هایی که وجود دارد شاید با کمبود مواد معدنی مواجه شویم در نتیجه رویکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان باید به گونه ای باشد تا شرایط به نحوی فراهم شود که این مواد معدنی مورد نیاز صنایع در سال های آینده و پس از افتتاح این صنایع بزرگ تامین شود.

حسن زاده افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور توسعه گستره اکتشافی مفید در بخش معدن که طی سال های متمادی در چنبره افراد و شرکت های غیر تخصصی قرار گرفته بود و امکان مانور برای اکتشاف مواد معدنی را نمی داد چشم انداز متفاوتی را اتخاذ کرد و در واقع عملیات اکتشاف را در سطح کلان در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه کاداستر و سهولت در واگذاری پهنه های تعریف شده به شرکت های متقاضی داری شرایط لازم گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با ارائه پیشنهادت علمی در زمینه های پیشبرد اهداف اکتشافی وزارتخانه پیشتاز بوده و اقدامات قابل توجه ای را انجام داده و بنا داریم این پیشنهادات را ادامه دهیم تا نتیجه مطلوب و قابل قبولی از این طرحی که به وزارتخانه ارائه داده ایم بگیریم.

وی ادامه داد: با مطالعه و جلسات متعدد با صاحبنظران، کارشناسان و متخصصان حوزه معدن تعداد ۲۳ پهنه تعریف و به ثبت وزارت صنعت، معدن وتجارت رسید؛ خوشبختانه تاکنون ۱۷ پهنه به مزایده گذاشته شده است که چندین شرکت بزرگ معتبر برنده مزایده شدند.

سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: فعالیت های این شرکت ها در خصوص کار اکتشاف در پهنه های واگذار شده در زمان های معین بررسی و شرکت ها در خصوص فعالیت هایی که انجام می دهند گزارشات خود راارائه می دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: مطالعات مقدماتی که تا کنون گزارش شده بسیار مطلوب بوده است و در آینده ای نزدیک شاهد شناسایی ذخیره قابل توجه ای از مواد معدنی خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها