مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه 5سیما گفت: جشنواره ملی «ایران‌ساخت» به عنوان یکی از گام‌های اثرگذار با ترویج فرهنگ حمایت از تولید دانشی و داخلی تحقق اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۹۶۵۳۲۷
«ایران‌ ساخت» گامی‌ است که تحقق اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره «ایران ساخت»، علیرضا محمدپور مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه 5 سیما، به نقش و جایگاه این جشنواره در رونق بخشیدن فرهنگ تولید و مصرف کالای ایرانی گفت: به تازگی در جهت حمایت از تولید دانشی و اقتصاد دانش‌ بنیان و در نهایت که به اقتصاد مقاومتی منجر می‌شود گام‌های مثبتی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برداشته شده است که جشنواره «ایران ساخت» نیز گامی مهم در همین راستا است.

وی افزود: با برگزاری «ایران‌ ساخت» حرکتی دانشی و فرهنگی پایه‌گذاری شده است که اگر این گام در جامعه علمی کشور به طور تخصصی و در بعد مردمی به شکل عمومی نهادینه شود، می‌تواند به مرور ضمن ترغیب و شناساندن محصولات خوب ایرانی به مردم، تولیدکننده داخلی را برای تولید محصول با کیفیت داخلی تشویق کند.

محمدپور با تاکید بر این‌که هدف‌گذاری صحیح این جشنواره با شناخت صحیحی جامعه هدف خود باید مقوله فرهنگ‌سازی را دنبال کند، افزود: این جشنواره با درک صحیح از هدف و جامعه مخاطب خود می‌تواند با ایجاد مشارکت بیش از پیش همگانی، ضمن آن‌که زمینه رونق تولید داخلی و صادرات را فراهم می‌سازد، داشتن اقتصادی درون‌زا، برون‌گرا و رسیدن به دستاوردهای ارزنده اقتصادی و پیشرفت را محقق کند.

وی ادامه داد: جشنواره ملی ایران‌ ساخت به عنوان یکی از گام‌های اثرگذار با ترویج فرهنگ حمایت از تولید دانشی و داخلی تحقق اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند

این مدیر رسانه ملی با بیان این‌که اصلاح فرهنگ تولید و مصرف کالای ایرانی مستلزم فرهنگ سازی عمیق و اصولی است که در درازمدت نتیجه بخش خواهد بود، افزود: وقت قصد داریم فرهنگ مصرف اصلاح شود و الگوی مصرف مردم تغییر کند، رسانه از سازوکار تکرار استفاده می‌کند و تکرار موجبتبدیل الگو به فرهنگ تبدیل می‌شود اما در حوزه‌های دانشی و عمیق‌تر، رسانه ها علاوه بر آن‌که باید تکرار داشته باشند باید بر اساس تخصص و شناخت صحیح جامعه هدف به فرهنگ سازی برسند چراکه ممکن است بدل شدن این الگو به ضد تبلیغ و ضد فرهنگ، موجب کسالت و عدم توجه جامعه شود.

محمدپور با اشاره به نقش رسانه‌های جمعی و فضای مجازی در اغنای فرهنگی مردم و پذیرش شعار از سوی مردم در قالب عمل، اظهار کرد: رسانه با انعطاف خود و شکل بخشیدن به ساختارهای مختلف در برنامه‌سازی‌های خود، می‌تواند نخست جایگاه این موضوع را برای مردم مشخص و اهمیت آن‌را برای مردم تبیین کند تا وقتی مردم به اغنا رسیدند به آن ضرورت عمل ‌کنند.

دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران توجه تولید داخلی به کیفیت و نوآوری را راه‌کار رونق خرید کالای ایرانی و حمایت از بخش‌های کم‌تر حمایت شده عنوان مرد و گفت: باید در جاهایی که کالای ایرانی استفاده نمی‌شود به دنبال گلوگاه‌ها بگردیم و حمایت صورت بگیرد و نیز خودِ تولیدکننده‌ها با جدیت کیفیت را دنبال کنند و به این ترتیب در آن حوزه‌ها نیز مرم در کوتاه زمان به کالای ایرانی روی می‌آورند.

وی در ادامه گفت: این تصور که مردم کالای ایرانی را نمی‌پذیرند صحت ندارد و مردم با خریدن کالای ایرانی از تولید باکیفیت استقبال کرده‌اند اما این تصور جایی پررنگ می‌شود که کالای مصرفی در داخل کشور تولید نمی‌شود یا اگر تولید می شود مورد حمایت واقع نشده است و مردم به خرید خارجی روی آورده اند که باید این گلوگاه‌های حمایتی بررسی و شناخته شوند.

مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه 5سیما یکی از این‌گلوگاه‌ها را ادامه روند تولید سنتی و بهره نگرفتن از نوآوری دانست و افزود: تولید ما همچنان در فرآوری، بسته‌بندی و حتی تبلیغات چالش‌های جدی مواجه است و تولید غیر علمی باعث آسیب به تولید و شکوفا نشدن توانمندی‌های ما در این عرصه می‌شود.

محمدپور، تجاری‌سازی، برندسازی و ورد دانش و فناوری به عرصه تولید را خلأهای تولید کشور دانست و گفت: جای خالی این موارد به خوبی در تولیداتمان حس می‌شود و اگر بتوانیم محصولاتمان را به برند تبدیل کنیم، قادر خواهیم بود این فرهنگ را نه تنها در داخل کشور بلکه در دیگر کشورها ترویج کنیم و به این شکل به کشورهای منطقه صادرات داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها