کهنه‌سرباز مسیحی،‌ سرانجام با حمایت جنبش حزب‌الله در جلسه 31 اکتبر پارلمان لبنان به ریاست جمهوری انتخاب شد. سعد حریری که یکی از رهبران سیاسی با نفوذ در میان اهل سنت این کشور و از متحدان عربستان ـ کشوری که مخالفت آشکار با حزب‌الله دارد ـ محسوب می‌شود، به رغم میل باطنی خود از میشل عون حمایت کرد.
کد خبر: ۹۶۵۱۴۲
عربستان و پایان حکمرانی پترو دلارها در لبنان

انتخاب میشل عون به بحران سیاسی 29 ماهه لبنان که به دلیل خالی بودن کرسی ریاست جمهوری ایجاد شده بود، خاتمه داد، اما این خاتمه ممکن است شروع تنشی تازه برای تشکیل دولت جدید باشد؛ تشکیل دولتی که پیشتر تلویحا مورد توافق میشل عون و سعد حریری قرار گرفته بود. سوال مهمی که مطرح می‌شود، این است که سیاست آینده غربی‌ها در قبال لبنان و نقش تعیین‌کننده‌ای که حزب‌الله در این روند سیاسی برعهده داشته است، به چه صورت خواهد بود. نکته کلیدی این است که چند هفته پیش از این انتخاب، اعلام حمایت سعد حریری از میشل عون (نامزد مورد حمایت حزب‌الله) با توجه به اختلافات طولانی‌مدت وی با جنبش حزب‌الله، بسیار غیرمنتظره و غافلگیرانه بود. البته علت‌های مختلفی برای این حمایت ذکر شده است؛ ازجمله مخالفت وی با عربستان، زیرا شرکت ساخت و ساز اوجر، متعلق به حریری که در عربستان مستقر است با محدودیت‌های بسیاری از جانب این کشور روبه‌رو شده است؛ شرکتی که به عنوان یک پشتیبان قوی مالی برای شبکه سیاسی حریری در لبنان عمل می‌کند. مورد دیگری که تحلیلگران ذکر می‌کنند، این است که نقش تعیین‌کنندگی گروه‌ها و افراد سیاسی حاضر در لبنان که متحد عربستان هستند، ضعیف شده و به همین دلیل، این گروه‌ها و سیاستمداران به فکر کاهش و کمرنگ کردن ارتباط خود با سعودی افتاده‌اند. نبیل بومونسف، تحلیلگر سیاسی در روزنامه لبنانی النهار معتقد است، لبنان دیگر جزو کشورهای دارای اولویت عربستان سعودی در منطقه نیست و به همین دلیل، قدرت متحدان سیاسی این کشور در صحنه سیاسی لبنان ضعیف شده است.

ریاست جمهوری لبنان در کشوری که از کثرت و تنوع قومی و مذهبی برخوردار است، به طور سنتی به مسیحیان مارونی تعلق می‌گیرد؛ پستی که بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان در می‌2014 تا انتخاب 31 اکتبر امسال خالی مانده بود. عون پیشتر فردی نظامی بوده است که بین سال‌های 1975 تا 1990 در جنگ داخلی لبنان نقش موثری ایفا کرده بود. وی از سال 2006 از متحدان حزب‌الله محسوب می‌شود. تحلیلگران معتقدند، عون و حریری 46 ساله با کاری دشوار برای تشکیل دولت در آینده رو‌به‌رو هستند. یکی از منتقدان توافق این دو چهره سیاسی، نبیه بری رهبر جنبش شیعه امل و رئیس پارلمان لبنان است. ازجمله مشکلات پیش روی سعد حریری، قادر نبودن یا طولانی شدن روند تشکیل دولت است که هزینه‌های سیاسی هنگفتی به وی تحمیل خواهد کرد. چالش دیگر او، هم پیمان سابقش، اشرف ریفی است، شخصی که مخالفت دیرینه با حزب‌الله دارد.

میشل عون هم با چالش‌هایی مانند موضعگیری در رابطه با تحولات منطقه از جمله سوریه روبه‌روست؛ کشوری که مدتی است درگیر جنگ داخلی است و حزب‌الله، مهم‌ترین حامی وی در کنار ارتش این کشور مشغول مبارزه با تروریسم است. مشکلات ساختاری در بانک مرکزی و ارتش لبنان نیز مساله‌ای است که باید برای حل آن تدبیر تازه اندیشیده شود.

مترجم: محمد انیسی طهرانی

منبع: رویترز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها