همیشه قرار نیست مجرمان زندان بروند تا ادب شوند. گاهی بعضی کارها آنها را بیشتر از زندان تنبیه می‌کند.
کد خبر: ۹۶۴۳۴۷
حکم های عجیب به جای زندان !

به گزارش جام جم، در سال‌های اخیر، قضات نیز رویه خود را تغییر داده اند و در جرایمی که حق‌الناس در آن وجود ندارد از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده می‌کنند که با استقبال جامعه روبه‌رو شده است. این هفته سراغ بعضی از این احکام رفته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آموزش محیط‌بانی

صدور حکم جالب یک قاضی دوستدار محیط زیست در گلستان برای جوانی که مرتکب تخلف محیط زیستی شده بود، ازجمله احکام خبرساز شد.

مجرم اقدام به عرضه و فروش 32 قطعه پرنده کوکر و قمری کرده بود و در دادگاه بدوی گمیشان محکوم به تحمل شش ماه حبس تعزیری شد که این پرونده با اعتراض وی به دادگاه تجدیدنظر استان گلستان ارسال شده بود.

این دادگاه با بررسی پرونده با اعمال تخفیف حکم، حبس وی را به مدت یک سال معلق و او را مکلف کرد که برای آشنایی بیشتر با چگونگی حفاظت محیط زیست، هفته‌ای یک روز برای آموزش محیط‌بانی و نیز شناخت آثار مخرب شکار غیرمجاز در اداره حفاظت محیط زیست بندر ترکمن و گمیشان حاضر شده و پس از یادگیری این موارد نسبت به آموزش آن به دیگران در محل اقامت خود اقدام کند.

در ادامه این حکم آمده است که این رأی دادگاه با هماهنگی و نظارت کامل مأموران اداره حفاظت محیط زیست بندر ترکمن اجرایی می‌شود و این اداره موظف است هر دو ماه گزارش اقدامات انجام شده را به دادگاه ارائه کند.

عذرخواهی مقابل دانش‌آموزان

عاشق موتورسواری بود و بدون گواهینامه در شهر تردد می‌کرد. سرانجام هم گرفتار شد. ماموران به او و سنش شک کردند و بعد از متوقف کردن موتور متوجه شدند که او گواهینامه ندارد.

پسر دانش‌آموز به دادگاه معرفی شد و قاضی دادگاه هم رای جالبی برای او صادر کرد. پسر دانش‌آموز یک هفته باید در صف مدرسه و در مقابل دیگر دانش‌آموزان از کار زشت خود عذرخواهی می‌کرد و تا زمان گرفتن گواهینامه هم حق موتورسواری نداشت.

حمام کردن سالمندان

قتل انجام داد، اما مادر مقتول او را بخشید. مادر مقتول شرط ترک اعتیاد گذاشت و قاتل قبول کرد. مادر مقتول به بازپرس گفت: اگر سعید اعتیادش را ترک کند و دیگر به سمت مواد مخدر نرود، او را می‌بخشم.

پس از این شرط پسر جوان اعتیادش را ترک کرد و تعهد داد دیگر به سمت اعتیاد نرود. مادر مقتول وقتی دید پسر جوان به قولش عمل کرده؛ او را بدون هیچ چشمداشتی بخشید، اما فقط بخشش مادر مقتول برای آزادی کافی نبود و او باید از جنبه عمومی جرم هم محاکمه می‌شد و حبس در انتظارش بود.

مرد جوان در جلسه دادگاه از کرده خود ابراز پشیمانی کرد و از قضات هم خواست او را ببخشند.

مرد جوان در دفاعیاتش گفت: من از کارم پشیمانم و دیگر به سمت اعتیاد نمی‌روم. اولیای دم هم بخشش بزرگی انجام دادند که تا عمر دارم مدیون آنها هستم.

مرد زندانی پس از بخشش اولیای دم، اسفند سال گذشته با قرار قانونی آزاد شد و توانست دختر مورد علاقه‌اش را به عقد خود درآورد.

قضات با توجه به حسن رفتار او و بخشش اولیای دم، او را به یک سال حبس تعزیری محکوم کردند. مرد جوان به عنوان مجازات تکمیلی قرار شد به مدت دو سال هر هفته به سرای سالمندان کهریزک برود و به سه پیرمرد در استحمام کمک کند.

نگهداری از الاغ بدون صاحب

در پرونده‌ای دیگر مردی که الاغ را زنده به آتش کشیده بود با حکمی عجیب به جای شلاق روبه‌رو شد. این کشاورز، سال 88 در استان فارس با ریختن بنزین روی الاغی آن را زنده به آتش کشید. مرد کشاورز پس از دستگیری مدعی شد، الاغ بی‌صاحب وارد مزرعه کاهوی من شده و به مزرعه خسارت وارد کرده بود. از این کار خشمگین شده و الاغ را به آتش کشیدم.

این مرد پس از محاکمه در دادگاه به 50 ضربه شلاق محکوم شد. با ارسال پرونده به دادگاه تجدیدنظر، قضات با توجه به این که متهم سوءپیشینه نداشت حکم او را تغییر دادند.

براساس حکم جدید او باید 20 حدیث از معصومین(ع) با مضامین مهربانی با حیوانات و رفتار شایسته با حیوانات را حفظ کند. همچنین به مدت یک سال از کاشتن کاهو در مزرعه خود خودداری کند و یک رأس الاغ بی‌صاحب را به مدت سه ماه نگهداری و تغذیه وی را به عهده گیرد.

همیار پلیس

در پرونده‌ای دیگر دو مرد که به ماموران راهور توهین کرده بودند، مجبور شدند که همیار پلیس شوند. این دو مرد با شکایت پلیس راهور شهر زرقان به اتهام تمرد به ماموران در حین وظیفه و توهین در دادگاه محاکمه شدند.

قاضی دادگاه با توجه به وضعیت دو متهم و نداشتن سوءپیشینه، آنها را محکوم کرد که به مدت شش ماه، هر ماه به سرپرست راهنمایی و رانندگی زرقان مراجعه و گواهی حسن اخلاق و برخورد با ماموران راهنمایی و رانندگی دریافت و به دادگاه ارائه دهند.

همچنین در یک دوره آموزشی مربوط به مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی شرکت کرده و گواهی حضور در این دوره آموزشی و اتمام آن را ارائه کند.

از سوی دیگر هر یک از متهمان موظف شدند با پوشیدن لباس مخصوص همیار پلیس با راهنمایی و رانندگی زرقان همکاری کنند و در صورت اجرای این دستورات، مجازات آنها از سوابق کیفری آنان پاک می‌شود.

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شهرام
-
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
۰
۰
خیلی خوبه برای كسانی كه از روی عصبانیت تصمیم آنی میگیرند و سوپیشینه ای هم ندارند بهترین راه كار هست چون زندان وقیح ترشان میكنه البته قاضی های درس خوانده ای بودن و باسواد بعضی قضات هم كه متاسفانه ....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها