قشم سرزمین رازهای عجیب و غریب ایران است. این را نه‌تنها از جاذبه‌های پرشمارش همچون دره ستارگان که از آیین‌های گوناگون و باورهای عجیب مردمان این منطقه همچون آیین باران خواهی و مراسم زار هم می‌توان متوجه شد.
کد خبر: ۹۶۴۳۳۷
کودکی در زنبیل +عکس

به گزارش جام جم، هر چند قشم بزرگ‌ترین جزیره مستقل جهان است اما مساحتش نسبت به بسیاری از استان‌های ایران کمتر است اما باور کنید آیین‌ها و باورهای مردمانش خیلی بیشتر از بسیاری استان‌ها و اقوام ایرانی است و همین موضوع باعث شده این جزیره به یکی از مقاصد گردشگران خوش‌سلیقه تبدیل شود.

اهالی بومی این خطه آیینی دارند با عنوان زنبیل‌گردانی؛ آیینی که برای کودکانی است که دیر راه می‌افتند. این رسم البته در قشم همچنان اجرا می‌شود اما محدود به جزیره نیست و در استان هرمزگان رواج دارد.

اجرای این آیین به این شکل است که اگر بچه‌ای در 18 ماهگی یا دوسالگی پا نگیرد و راه نرود، پدر و مادر بچه، برای راه افتادن او، یک روز بچه‌های همسایه را خبر می‌کنند و فرزند خودشان را در یک زنبیل که با پیش (برگ درخت خرما) بافته شده، قرار می‌دهند و او را به کودکان همسایه می‌سپارند تا زنبیل و بچه را حداقل تا در شش خانه ببرند. بچه‌‌های همسایه با ترتیب خاصی، دو طرف زنبیل را می‌گیرند و در حالی که زنبیل را مثل تخت روان حرکت می‌دهند، با صدای بلند این عبارت را می‌خوانند:

کندو‌ پا نداره، خیرش بکن به کندو / تا کندو پا بگیره / کندو پا نداره / خیرش بکن...

این کار حدود دو ساعت طول می‌کشد. در خاتمه مراسم، زنبیل محتوی بچه را به خانه پدر و مادر او برمی‌گردانند و او را تحویل والدین می‌دهند. اهالی بومی این منطقه از ایران بر این باورند که پس از انجام این مراسم، بچه پا می‌گیرد و راه می‌افتد. این مراسم از دیرباز تاکنون در جزیره قشم به جا آورده می‌‌شود و گذر زمان و امروزی ‌شدن سبک زندگی مردم، خللی در اجرای آن نداشته است.

میثم اسماعیلی - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
۰
۰
بله ما هم در استان بوشهر داریم .ما كه ۷0۰ كیلومتر مرز ابی با خلیج فارس داریم .بله از رسم قدیمی ما است هنوزم استفاده می شود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها