مقامات آمریکایی با اعمال فشار بر اتحادیه اروپا خواستار اعمال تحریم علیه هواپیمایی ماهان هستند.
کد خبر: ۹۶۴۲۸۴
فشار آمریکا به اتحادیه اروپا برای تحریم هواپیمایی ماهان

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، مقامات آمریکا درصدد هستند با اعمال فشار بر کشورهای اروپایی آنها را متقاعد سازند از ورود هواپیماهای خطوط هوایی ماهان به این کشورها ممانعت به عمل آورند.

مقامات آمریکایی مدعی هستند به دلیل مسائل مربوط به آنچه حمایت از تروریسم می‌خوانند، خطوط هوایی ماهان باید مورد تحریم قرار بگیرد. باوجود امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و پذیرش غرب برای لغو تحریم‌های اقتصادی ایران؛ برخی از این تحریم‌ها به بهانه‌های واهی به قوت خود پابرجا هستند.

ماهان از جمله شرکت‌های ایرانی است که هنوز تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد؛ اما اتحادیه اروپا حاضر به تحریم این شرکت نشده است. ماهان روزانه پروازهای زیادی به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، روسیه، آلمان، دانمارک و... انجام می‌دهد.

یک مقام ارشد در وزارت خزانه‌داری آمریکا در این باره گفت: ایالات متحده تلاش می‌کند کشورهای اروپایی را به همکاری با اقدامات آمریکا برای مختل کردن شبکه مالی ماهان متقاعد کند.

آمریکا ماهان را به انتقال سلاح و نیرو به سوریه متهم کرده و معتقد است که محدود کردن این خط هوایی می‌تواند به ایران فشار وارد کند.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است با بیان این که واشنگتن قصد ندارد محدودیتی در سفر یا پرواز ایرانی‌‌ها در جهان اعمال کند، تاکید کرد ایران ایر به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران، به دنبال اجرایی شدن برجام، می‌تواند در سراسر جهان فعالیت داشته باشد.

آسوشیتدپرس در گزارش روز گذشته نوشت، ماهان ایر دومین خطوط هوایی بزرگ ایران است و در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. تا پیش از امضای توافق هسته‌ای، بسیاری از کشورهای جهان از تحریم‌های آمریکا علیه ماهان پیروی می‌کردند اما چند هفته پیش از نهایی شدند توافق هسته‌ای، این شرکت از راه اندازی یک خط پروازی جدید میان تهران و شهر مونیخ آلمان خبر داد. اندکی بعد موجی از خطوط هوایی جدید این شرکت به مقصد 15 کشور مختلف راه اندازی یا از سر گرفته شد. گفت‌وگو با دیگر کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی خطوط جدید ادامه دارد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از سوی خبرنگاران درمورد اختلاف واشنگتن و متحدان اروپایی بر سر تحریم شرکت ماهان مورد پرسش قرار گرفت و پاسخ داد: از این موضوع آگاهم. اتحادیه اروپا باید شخصا درباره تصمیمی که گرفته است، اظهار نظر کند. من فقط می‌گویم تحریم‌های ما علیه شرکت هواپیمایی ماهان به قوت خود باقی است. ما هیچ تمایلی به تغییر آنها نداریم. مذاکرات ما با هم‌پیمانان اروپایی درباره این موضوعات محرمانه است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا توضیح داد هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم‌های اروپا نیست و آمریکا هم هیچ اختیاری برای تصمیم‌گیری در مورد قوانین اروپا ندارد.

هفته گذشته اتحادیه اروپا با مقاومت یونان، مجبور شد تحریم‌های بانک صادرات را لغو کند.

برد شرمن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، ماه مه در نامه‌ای به نماینده اتحادیه اروپا در کنگره از این اتحادیه خواسته بود ماهان را تحریم کند. وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس نیز این شرکت را به حمایت از دولت سوریه متهم کرد.

امانوئل اتولنگی، کارشناس و پژوهشگر ارشد تحریم‌ها در بنیاد دفاع از دموکراسی واشنگتن، مدعی شد: با دادن مجوز به ماهان، اروپایی‌ها ابزار مهم غیرنظامی که برای تحت فشار گذاشتن ایران و بشار اسد در اختیار دارند را نادیده می‌گیرند.

البته آمریکا برای تغییر قوانین اتحادیه اروپا در زمینه فعالیت‌های شرکت ماهان هیچ اختیار عملی ندارد و همه آنچه که می تواند انجام دهد این است که از کشورهای اروپایی بخواهد مانع فعالیت‌های ماهان ایر شده و یا شرکت‌های خارجی همکار با ماهان، از جمله بانک‌ها و شرکت‌های حمل و نقل را تحت پیگرد قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
جانباز و بازنشسته
-
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
۰
۰
آقایانی كه می گویئد جان كری وزیر امور خارجه آمریكا به جناب ظریف گفته او یك ایرانی میهن پرست است . حالا تحویل بگیرد دولت تدبیر و امید این تحریم را وبگذارد یك ور دلش آقایان مگر گوش شنوا ندارید كه مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان هم بشدت تاكید كرد كه امریكا علاوه بر شیطان بودنش خبیس و مكار و حیله گر و دغلباز و بدعهد و از پشت خنجر زن و هزاران بدعهدی دیگر هم دارد به هوش باشید ولی بعضی از این آقایان كه شیفته فرنگ هستند گوششان گویا بدهكار این فرمایشات نیست.
LPLN
-
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
۰
۰
ظریف و روحانی اگر عقب نشینی كنند ، قافیه را باخته اند ، ناچارند تا آخر به اشتباهشان ادامه دهند . انشاالله كه این مدت 7-6 ماه باقی مانده از عمر دولت تمام شود .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها