بر اساس آخرین مصوبه مجلس نهم برای حذف یارانه‌ها که در بودجه سال جاری دیده شده، مبنای درآمد سالانه خانواده‌های مشمول حذف یارانه، 35 میلیون تومان تعیین شد.
کد خبر: ۹۶۴۲۵۹
بانک اطلاعاتی شناسایی مشمولان یارانه

این در حالی است که بر اساس شرایط اقتصادی جامعه، تصمیم بر این شد که اساس پرداخت یارانه‌ها نه فقط برای خانواده‌های زیر خط فقر بلکه کمی هم بالای خط فقر در نظر گرفته شود. به این ترتیب مبنای درآمدی ماهانه سه میلیون تومان برای ارائه یارانه یا قطع آن در نظر گرفته شد.

اما با توجه به این‌که گروهی از جامعه نسبت به قطع یارانه‌ها با توجه به سطح زندگی و درآمدی خود اعتراض دارند، لازم است شیوه‌ای دقیق با کمترین خطا در نظر گرفته شود؛ بنابراین برای شناسایی اقشار مرفه و حذف یارانه‌ آنها، موارد زیر توصیه می‌شود:

1ـ افرادی که از طریق نوع شغل کاملا قابل شناسایی هستند: شناسایی بسیاری از افراد که در بخش‌های مشخصی از مشاغل مشغول به کارند و درآمدهای مشخصی دارند، کاری آسان است. مسئولان می‌توانند با استناد به اطلاعات مالی این بخش، آنها را شناسایی کرده و نسبت به قطع یارانه آنها اقدام کنند.

2ـ گروهی از افراد که شناسایی درآمد آنها بسادگی امکان‌پذیر نیست: در این بخش شاید کار دولت و مسئولان، مشکل‌تر بوده و لازم است برای جلوگیری از هرگونه اشکال با دقت وارد عمل شوند. بنابراین شیوه‌هایی مثل تعیین تعداد سفرهای خارجی، استفاده از حمل‌ونقل هوایی، نوع خودرو، قیمت خانه و نقل و انتقالات مستغلات می‌تواند مبنای تعیین سطح درآمد افراد باشد.

3ـ از سوی دیگر برای رسیدن به نتیجه اصولی از طرح پرداخت یارانه‌های نقدی و البته حذف افراد ثروتمند، لازم است مسئولان به گونه‌ای بانک اطلاعاتی خود را به ‌روز رسانی کنند تا مبادا در این زمینه مشکلاتی وجود داشته باشد، چون در این زمینه ممکن است برخی افراد ثروتمند همچنان دریافت‌کننده یارانه باشند یا این‌که گروهی با وجود مشکلات اقتصادی جزو افراد حذف شده قرار گیرند.

دکتر غلامرضا مصباحی مقدم - عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها