گزارش جام جم از پارک پردیسان بجنورد

حفاظت از حیوانات در محاصره نا امنی

در حالی که قرار بود پارک حفاظت شده پردیسان بجنورد به محل امن گونه‌های مختلف حیوانات کمیاب و تکثیر آنها تبدیل شود، اما نقص جدی زیرساخت‌های آن باعث دنباله‌دار شدن سریال انتقال ناموفق گونه‌های مختلف از این پارک شده است.
کد خبر: ۹۶۴۲۵۲
حفاظت از حیوانات در محاصره نا امنی

به گزارش جام‌جم، پارک پردیسان بجنورد در سال 86 با مساحتی بالغ بر 350 هکتار در منطقه باباامان واقع در 10 کیلومتری جاده بجنورد ـ مشهد و با هدف نگهداری، حفاظت و تکثیر گونه‌هایی چون قوچ، میش، کل، بز، آهو، گوزن زرد و مرال احداث شده است.

اما کمبود اعتبار، نقص زیرساخت‌ها و البته اشتباهات محاسباتی در احداث این پارک باعث شده محلی که قرار بوده از گونه‌های کمیاب محافظت کند، طوری عرصه را بر مهمانانش تنگ کرده که مسئولان مجبور شده‌اند در زمان‌های مختلف گونه‌های جانوری موجود در این پارک را به مکان‌های دیگر منتقل کنند؛ انتقالی که در بیشتر موارد ناموفق بوده است.

سال 93 کوشکی یوز نر، تیزپاترین گربه‌سان جهان به تهران منتقل شد تا با دلبر ماده یوز سمنانی جفت‌گیری و تکثیر نسل کند که البته تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

یک سال بعد نیز گوزن‌های زرد خراسان شمالی به کرج و قزوین منتقل شدند که علت انتقال آنها نیز شرایط زیستی نامساعد و کمبود اعتبار ذکر شده بود.

انتقال جدید و آغاز نگرانی ها

اکنون نیز اداره کل محیط زیست خراسان شمالی خبر از انتقال مرال‌های پارک پردیسان بجنورد داده است.

علت این انتقال کمبود اعتبار و شرایط زیستی نامساعد مرال‌ها بیان شده و این پروسه در حالی انجام می‌شود که سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست با این انتقال مخالف هستند.

مرال یا گوزن قرمز یا گاو کوهی یکی از بزرگ‌ترین انواع گوزن است. از 9 گونه تعیین شده برای این حیوان سه تای آن در معرض انقراض قرار دارند.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی درخصوص انتقال مرال‌های پارک پردیسان بجنورد می‌گوید: ضعف زیرساخت‌های پارک پردیسان، کمبود اعتبارات و کمبود فضای کافی باعث تصمیم‌گیری برای انتقال مرال‌ها شده است.

علی‌اصغر مطهری اضافه می‌کند: این گونه‌ها در فصل‌های مختلف و در شرایطی مثل بارداری و زمان تولید مثل پرخاشگر شده و به هم حمله می‌کنند و نیز در هیچ جا از دنیا و در هیچ پارک وحشی چندین گونه این چنینی را کنار هم قرار نمی‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در زمان انتقال به پارک پردیسان بجنورد این مساله که شرایط نگهداری این گونه‌ها در کنار هم دشوار است مورد توجه قرار نگرفته بود، می‌گوید: به نظر من کار عجله‌ای، با شتاب و بدون مطالعه انجام شد و حتما باید قبل از انتقال، زیرساخت‌ها مهیا می‌شد.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی می‌گوید: اکنون منتظر اعلام نظر سازمان درخصوص مقصد انتقال هستیم، زیرا سازمان باید مقصد را مشخص و زیر ساخت‌ها را در آن محل فراهم و به ما اعلام کند.

فقط حرف می‌زنند

مطهری درباره مخالفت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد با انتقال مرال‌ها می‌گوید: اگر بخش خصوصی محدوده دیگری را در منطقه باباامان فنس کشی و زیرساخت‌ها را فراهم کند، به گونه‌ای که آن محل صخره‌ای و کوهستانی نباشد، مرال‌ها را منتقل نخواهیم کرد.

وی می‌افزاید: ما بارها اعلام کرده‌ایم نیازمند کمک‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد هستیم، اما تاکنون نه حضوری و نه کتبی به ما پیشنهادی برای کمک داده نشده است.

مطهری اظهار می‌کند: این که سازمان‌های مردم نهاد در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کنند آماده کمک هستند، اما در عمل حرکتی انجام ندهند به خاطر مطرح کردن خودشان است.

پیشنهاد مکتوب داده‌ایم

در حالی که مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی بیان می‌کند هیچ گونه پیشنهادی از سوی انجمن‌های مردم نهاد برای کمک به رفع نواقص پارک پردیسان ارائه نداده، مدیرعامل سازمان مردم نهاد دوستداران طبیعت سبز کره زمین از اعلام مکتوب طرح برای احیا و نگهداری پارک به این اداره کل و استانداری خبر می‌دهد.

محمد کشمیری اظهار می‌کند: اخیرا طرحی به استانداری خراسان شمالی و اداره کل مبنی بر احیا و نگهداری پارک پردیسان به صورت قراردادی برای رسیدن به اهدافی که در ابتدای ساخت پارک تعریف شده بود، اعلام شده است.

وی می‌افزاید: پروژه احداث پارک پردیسان بجنورد از نیمه‌های طرح با مشکل مواجه شد و اکنون باید نگهداری و احیای آن به صورت غیرتملیکی و اجاره‌ای به سازمان‌های مردم نهاد سپرده شود.

کشمیری در پاسخ به این سوال که آیا پارک پردیسان از لحاظ زیستی برای زندگی مرال‌ها مناسب است، می‌گوید: این مشکلات در اثر تغذیه نامناسب و نبود دامپزشک برای معاینه مرتب این گونه‌ها ایجاد شده است وگرنه مرال‌ها در این منطقه جایگاه خود را دارند.

استانداری خراسان شمالی تصمیم می‌گیرد

رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دوستداران طبیعت سبز کره زمین می‌گوید: به عنوان کسی که به محیط زیست علاقه‌مند است به دنبال بی‌هدف خرج نشدن بیت‌المال هستم زیرا پروسه طولانی و هزینه سنگین برای این پارک و آوردن گونه‌های کمیاب حیوانی به آن صرف شد، اما اکنون گونه‌ها یک به یک از پارک منتقل می‌شوند. چون کمبود اعتبار و نقص زیرساخت وجود دارد.

محمدحسین انصاری مود می‌افزاید: قرار است در کارگروه محیط زیست که در استانداری خراسان شمالی تشکیل می‌شود پیشنهاد انجمن‌های مردم نهاد برای احیای پارک پردیسان بجنورد بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

مهسا طهماسبی

جام‌جم خراسان شمالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها