کشور سومالی یک کشور ساحلی است که در شاخ آفریقا در شرقی‌ترین بخش این قاره قرار گرفته و پایتخت آن موگادیشو است. بنا بر آمار، جمعیت سومالی حدود 9 میلیون نفر است، اما تخمین در این زمینه به دلیل وضعیت سیاسی و همچنین طبیعت زندگی قومی در این کشور، بسیار دشوار است. با این حال برخی دیگر از تخمین ها، جمعیت این کشور را بین 15 تا 25 میلیون نفر برآورد می‌کنند. بیش از 98 درصد از مردم این کشور مسلمان هستند و دین رسمی این کشور اسلام است.
کد خبر: ۹۶۳۹۲۸
سومالی، سرزمین اقوام و قبایل

بازرگانان عرب و گسترش اسلام در سومالی: مسلمانان از طریق بندر زیلغ در کنار خلیج عدن وارد سومالی شدند و اسلام را در قرن اول هجری به این سرزمین آوردند. بعدها رفت و آمد مسلمانان عرب به بنادر سواحل شرقی آفریقا، سبب گسترش نفوذ اسلام در این بخش از قاره سیاه شد.

نقش ثروت و تحصیل در جامعه: اعتبار و نقش افراد در جامعه سومالی به دو مقوله ثروت و تحصیل وابسته است. در واقع افرادی که از تحصیل برخوردار بوده یا ثروتمند هستند، می‌توانند نقش پررنگی در جامعه داشته باشند. معمولا از میان این افراد رهبر و بزرگ قومی انتخاب می‌شود. در ضمن بزرگان مردم، باید سواد قرآنی نیز داشته باشند و تاریخچه مردم و قبایل مختلف این کشور را بخوبی بشناسند.

حضور زنان در جامعه در کنار غرور مردانه: بنا بر سنت‌های قدیمی این کشور، مرد رئیس و نان آور خانواده است و این مساله هنگام عروسی، توسط بزرگ‌تر، پدر یا شیخی که مراسم عروسی و عقد را به جای می‌آورد، به داماد تاکید می‌شود. زن هم در خانه، مسئولیت نگهداری و مراقبت از فرزندان و همچنین مدیریت امور مالی را به عهده دارد، اما این روزها به دلیل جنگ‌های طولانی، مردها نمی‌توانند به تنهایی از پس مخارج زندگی برآیند و با این که غرور مردانه‌شان جریحه‌دار می‌شود، زنان به کمک آنها رفته و حضور پررنگ‌تری در جامعه پیدا کرده‌اند. در نتیجه بر اثر حضور فعال این زنان، جامعه نسبت به این موضوع منعطف‌تر شده و از آنها حمایت می‌کند.

پرهیز از چپ‌دستی: در میان فرهنگ مردم سومالی، هنوز مانند گذشته‌های دور، چپ‌دستی را بد شمرده و معمولا دست راست را مناسب فعالیت‌های روزمره مانند غذاخوردن، نوشتن و دست دادن هنگام احوالپرسی می‌دانند. اگر کودکی چپ دست باشد، والدین او نهایت تلاش‌شان را می‌کنند تا او کارهایش را با دست راست انجام دهد. بنابراین در سومالی کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که با دست چپ، کارهایش را انجام دهد.

فعال نگه‌داشتن ذهن و بدن: مردم سومالی، بسیار پرکار و فعال هستند و معتقدند برای سالم نگه‌داشتن ذهن و جسمشان باید همیشه فعالیت داشته باشند و تا دوران سالمندی و زمانی که واقعا پیر و فرسوده شوند، کار می‌کنند و هرگز بیکار نمی‌نشینند. زمانی که سرانجام والدین سالمند، دست از کار می‌کشند، معمولا دختران خانواده از آنها مراقبت می‌کنند و البته پسرها مراقب هستند تا والدینشان از نظر مالی در مضیقه نباشند.

منبع: ethnomed.org

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی از اروپا
-
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
۰
۰
مردمان كثیفی هستند - یادتان رفته چگونه به دفتر هلال احمر ایران در موگادیشو حمله ور شدند - دزدان دریایی یك مسله دیگر است - توی اروپا مثل مور و ملخ هستند - بسیار مردمان كثیف هستند و ژولیده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها