مدیر گروه سیاست خارجی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

کارنامه سازمان ملل سیاه است / اعاده حیثیت کنید!

سازمان ملل متحد تحت نفوذ و نقش‌آفرینی بزرگ قدرت‌های غربی است و در مدیریت مسائل مهم سیاسی و امنیتی، بیش از این که نماینده جامعه جهانی باشد، به ابزاری برای ایجاد فشار قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۶۳۴۱۰
کارنامه سازمان ملل سیاه است / اعاده حیثیت کنید!

دکتر مهدی امیری، مدیر گروه سیاست خارجی مرکز پژوهش‌های مجلس به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: تجربه 40 سال گذشته نشان داده است که سازمان ملل متحد در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای و به خصوص در منطقه غرب آسیا استقلال ندارد و مشخصاً در موضوع جمهوری اسلامی ایران به ابزار دست ابرقدرت‌ها تبدیل شده است.

وی افزود: نمونه مشخص آن موضع‌گیری در قبال پرونده هسته‌ای ایران است، در این خصوص شورای امنیت ملل متحد از طریق وضع قطعنامه‌های تحمیلی و محدود کننده، عملاً در راستای تامین اهداف آمریکا و اسرائیل و اسرائیل حرکت می‌کند و از این جهت کارنامه سازمان ملل سیاه است.

امیری ادامه داد: آقای «بان کی مون» در دوران 10 ساله ریاست خود بر مسند دبیرکلی سازمان ملل متحد ناکام بود و در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای و به خصوص بحران سوریه و عراق شکست خورده است و انتظار جامعه جهانی از این سازمان تاثیرگذار را برآورده نکرد. ضمن این که در دوره فعالیت او بحران‌های نوظهور دیگری در جهان و به خصوص در منطقه غرب آسیا ایجاد شد که مهمترین آن گروه افراطی داعش و بحران سوریه است. بحران یمن و بی تفاوتی در مقابل تجاوز عربستان و... نشان داد که سازمان ملل متحد به عنوان نهاد عالی و مرجع مدیریت بحران‌های بین‌المللی، عملاً در بحران سوریه به عنوان یک بازیگر حاشیه‌ای و کم نقش تبدیل شد و عملاً صحنه را در مقابل مصالح و مطامع قدرت‌های بزرگ واگذار کردند.

وی با ابراز تردید از تاثیرگذاری دبیرکل جدید سازمان ملل متحد گفت: آقای «آنتینو گوتیرش» با مجموعه‌ای از چالش‌هایی مواجه خواهد شد که بخشی از آنها میراث آقای «بان کی مون» است مهمترین کار او در وهله اول اعاده حیثیت برای سازمان ملل است و باید بتواند مدیریت از دست رفته خود را در بحران‌های بین المللی دوباره تحکیم نماید.

مدیر گروه سیاست خارجی مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: تا زمانی که ساختار سازمان ملل به نحوی تنظیم شده که تحت تاثیر و اراده و قدرت‌های بزرگ است، نمی‌توان تغییرات اساسی در ارتباطات با ایران را انتظار داشت زیرا تصمیم گیری این سازمان وابسته به سیاست‌های آمریکا و همپیمانانش است. به نظر می‌رسد؛ چشم انداز روشنی از این جهت وجود ندارد و برخورد سازمان ملل با ایران کماکان تابعی از اراده قدرت‌های بزرگ خواهد بود. البته ایران می‌تواند از فرصت‌های موجود در سازمان ملل متحد و از طریق مجمع عمومی برای پیشبرد اهداف خود و ایستادگی در برابر تصمیمات قدرت های بزرگ استفاد کند.

رضا گلین شریف دینی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها