در مدل‌های توسعه، کشورهای درحال پیشرفت همیشه با شاخص‌های کمی ارزیابی می‌شوند مثل این‌که چقدر جاده ساخته‌اند، چه میزان از تکنولوژی روز بهره گرفته‌اند وچه ماشین‌آلات سنگینی را به کار انداخته‌اند، در حالی که توسعه کمی به تنهایی نمی‌تواند جامعه را به سمت بهبود ببرد.
کد خبر: ۹۶۳۳۳۱
حقوق شهروندی و شهروند قوی

به این ترتیب لازم است به سمت مولفه‌های کیفی که کیفیت زیست شهروندان را بالا می‌برد، حرکت شود؛ مولفه‌هایی که شهروندانی قوی و بالنده را تحویل جامعه می‌دهد. شهروندان قوی، افرادی مطلع از حقوق شهروندی هستند، کسانی که به جایگاه خود در جامعه واقفند و حقوق و تکالیف خود را می‌شناسند.

بنابراین جامعه‌ای رشد و توسعه را تجربه می‌کند که درآن دو رکن اساسی یعنی حقوق و وظایف شهروندان مشخص شده و رعایت شود البته حقوق شهروندی باید در بستری مناسب ایجاد و اجرا شود که این بستر چیزی به‌جز جامعه مدنی نیست.

منظور از جامعه مدنی جامعه‌ای است که در آن انجمن‌ها و تشکیلات گوناگون، افراد را از حقوق خود مطلع می‌سازند و از حقوق آنها در مواقع لزوم حمایت می‌کنند. جامعه مدنی جایی میان دو مفهوم دولت و ملت ایستاده؛ تشکیلاتی که در جامعه‌شناسی ازآنها به عنوان «سپر» یاد می‌شود.

تصور کنید در جامعه مدرن امروزی و در صنعت گسترده مواد غذایی اگر استانداردها رعایت نشود، به چرخه زیستی و سلامت شهروندان آسیب وارد می‌شود و اگر وظیفه نظارت بر این چرخه برعهده دولت‌ها باشد، معلوم نیست که حقوق مردم احقاق شود. اینجاست که پای آن سپرها وسط می‌آید و لازم است انجمن‌ها یا تشکیلاتی ازحقوق شهروندی صیانت کنند.

در واقع جوامع مدنی‌، محافظ و نگهبان حقوق شهروندی هستند و کمک می‌کنند شهروندانی کیفی و قوی در جامعه حاضر شوند؛ کسانی که جایگاه خود در جامعه را می‌شناسند، به حقوق خود واقفند و به وظایف خود در جامعه اشراف کامل دارند.

دکتر سید جواد میری - جامعه شناس و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها