روحانی در دیدار سفیر جدید انگلستان در تهران:‏

طرفین برجام باید مانند ایران به اجرای کامل تعهدات خود پایبند باشند

از ابتدا روشن بود که اجرایی شدن برجام دشوارتر از رسیدن به توافق است، زیرا اولویت طرفین یعنی ایران و 1+5، به نتیجه رسیدن مذاکرات بود و بر همین اساس با وجود اختلاف دیدگاه‌ها با توجه به مصمم بودن طرفین، توافق به هر شکلی صورت گرفت.
کد خبر: ۹۶۳۳۲۴
چالش‌های جدی‌تر در انتظار برجام

اکنون در مرحله اجرا شدن برجام هستیم. طرف ایرانی به تمام تعهدات خود عمل کرده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دبیرکل سازمان ملل، طرف مقابل و بخصوص آمریکا نیز نسبت به این موضوع اذعان دارند.

اما متاسفانه آمریکا با رفتار متناقض و گزینشی، نه فقط عملا برجام را به چالش کشیده بلکه باعث تعطیلی برخی بخش‌های جدی آن نیز شده است که از جمله آنها می‌توان به تبادلات بانکی و برخورد منفی با آن اشاره کرد. بنابراین باید موضوع بدعهدی آمریکا را در هر فرصتی یادآور شویم و در این ارتباط شرکای آمریکا در گروه 1+5 را توجیه و روشنگری کنیم .

در سفر خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و در کنار مذاکراتی که در مورد سوریه انجام شد،باید درباره اقدامات مورد نیاز برای اجرای برجام هم سوال می‌کردیم؛ همچنین از فرانسوی‌ها که به موضوع سوریه و منطقه علاقه‌مندند و تا حدودی ادعا می‌کنند در سیاست‌هایشان مستقل از آمریکا هستند یا از آلمان که رابطه سنتی با ما دارد و مایل به احیای رابطه قدیمی با ایران است، باید در مورد نحوه همکاری‌های بانک‌هایشان با ایران سوال کنیم. گرچه با وجود همه اینها بعید است شرکای آمریکا نقش موثری در اصلاح روند اجرای برجام از سوی این کشور داشته باشند، زیرا توانشان کم است.

باید به این موضوع هم توجه داشت که برجام بعد از انتخابات آمریکا با چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهد شد.البته معتقد نیستم که کلینتون یا ترامپ در صورت پیروزی، برجام را لغو کنند اما ممکن است کارشکنی بیشتری در مسیر اجرا شدن برجام داشته باشند.

همچنین ممکن است دامنه مزاحمت‌ها و بداخلاقی‌ها را به حوزه‌های دیگر از جمله حقوق بشر، تروریسم و صلح خاورمیانه بکشانند و این مسائل در مورد هیلاری کلینتون، بیشتر صدق می‌کند.

چند روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چند ماه هم تا جابه‌جایی قدرت در واشنگتن باقی مانده است، بنابراین باید از اکنون به طرف آمریکایی تفهیم شود که بدعهدی‌های پی در پی بدون پاسخ نخواهد ماند و هزینه‌های بسیاری باید بپردازند.

دکتر حمیدرضا آصفی - سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها