شاید بتوان اسمش را مهم‌ترین خبر رباتیک سال گذاشت. هرچند تا پایان سال زمان زیادی مانده و پژوهشگران به زمان بیشتری نیاز دارند تا نتیجه تست این فناوری جدید به طور قطعی اعلام شود. ولی تا همین جای کار هم توانسته درهای جدیدی را برای کمک به بشر و زندگی سالم‌تر او باز کند.
کد خبر: ۹۶۳۰۴۵
جایگزینی اندام فرسوده با حسگر هوشمند

اکنون اولین اندام داخلی با پرینت سه بعدی برای قلب ساخته شده است. این اندام یک چیپ الکترونیکی بسیار خاص است که با پرینتر سه‌بعدی و با استفاده از موادی که بدن انسان نسبت به آن واکنش منفی نشان نمی‌دهد ساخته شده است. با این چیپ که شبیه ساختار اندام طبیعی بدن است و در قلب بیماران جاسازی می‌شود امکان مطالعه مستقیم و پیوسته فعالیت‌های قلبی در هر لحظه فراهم می‌شود.

این سنسور کوچک و خاص، تمام واکنش‌ها را به صورت هوشمند می‌سنجد و گزارش می‌کند. محققان در دانشگاه هاروارد و موسسه تحقیقاتی ویس اعلام کردند این اولین اندام هوشمند پرینت شده برای اعضای حساس داخلی بدن است.

این خبر را می‌توان آغازی پراهمیت دانست در ساخت حساس‌ترین سنسورها و سیستم‌های هوشمند که در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگزین اعضای فرسوده بدن خواهند شد. رباتیک و پزشکی با استفاده از دانش مواد چند دهه است به ساخت اعضایی مانند انواع پروتزهای دست، پا و... اقدام کرده‌اند، اما ساخت اندام‌های درونی بدن به دلایلی مانند حساسیت بدن به مواد، ایجاد عفونت‌ها و در نهایت پس زدن قطعات از طرف بدن بیمار و همچنین عدم توانایی در ساخت سنسورها و عملگرهایی با ابعاد بسیار ریز و با کارایی بالا مشکلات فراوانی داشته است، اما این اندام ـ‌ حسگر جدید کاملا متناسب با بافت بدن است و با استفاده از فناوری خاص خود در ابعاد بسیار کوچک و کاربردی با پرینتر سه‌بعدی تولید شده است.

هنوز اطلاعات دقیقی از چگونگی تامین انرژی این اندام مصنوعی منتشر نشده است و صاحب‌نظران احتمال می‌دهند این وسیله بسیار کم‌مصرف باشد و با واکنش‌های درونی بدن مانند گرمای درونی بدن و تحرک عادی فرد در بدن شارژ شود. اکنون آزمودن این وسیله روی حیوانات آغاز شده و تا به حال نتایج مثبتی را در مطالعه عملکرد قلب به همراه داشته است. باید تا پایان تحقیقات منتظر ماند و نتایج را بررسی کرد، ولی آنچه مشخص است این است که بشر یک گام به رویای ساخت اندام مصنوعی رباتیک الهام گرفته از طبیعت نزدیک‌تر شده است.

آریا صبوری

پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها