مدیرکل مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران خواستار صدور سند مالکیت رودخانه‌ها با هدف ممانعت از تجاوز به حریم رودخانه شد.
کد خبر: ۹۶۳۰۰۸
سند مالکیت رودخانه‌ها صادر شود

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، غزال جعفری در سمینار آموزشی مدیریت و کاهش مخاطرات سیلاب در اردبیل گفت: با وجود پیشرفت‌های علمی قابل‌ توجه بشر همچنان در مهار سیلاب ناموفق است.

وی افزود: بشر زمانی کنترل سیلاب در ادامه هم‌زیستی و در نهایت تاب‌آوری در مقابل سیلاب را مطرح کرده است، در واقع به دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه و واگذاری اراضی محدوده رودخانه‌ها هر قدر جلوتر رفتیم در مهار سیلاب ناموفق‌تر بودیم.

مدیرکل مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: یکی از دلایل تشدید خسارت سیلاب مشکلاتی است که به رودخانه‌های عبوری شهری وارد شده است، از ۱۴۶ هزار کیلومتر آبراه موجود در کشور، هزار و ۷۰۰ کیلومتر از آن از مناطق شهری عبور می‌کند.

به گفته جعفری طی دهه‌های اخیر تغییر مسیر رودخانه‌های شهری، تغییر ساماندهی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز، سرپوشیده کردن رودخانه‌ها با هدف کاهش ترافیک شهری، هرز مسیرها و آبراه‌ها و بی‌توجهی به ویژگی‌های ساختاری رودخانه به تشدید سیلاب منجر شده است.

وی با اشاره به مثال‌های متعدد از سیلاب‌های واقع شده در کشور اضافه کرد: متأسفانه در سال گذشته وقوع سیلاب به غیر از خسارت‌های مادی قابل‌توجه جان ۴۶ نفر از هم‌وطنان ما را گرفته است و به ویژه در سه استان مازندران، تهران و خراسان رضوی میزان تلفات جانی بیشتر است.

جعفری با تأکید به اینکه طبیعت خود بهترین ابزار کنترل سیلاب است، ادامه داد: انتظار می‌رود برای مهار سیلاب به وضعیت رودخانه‌های داخل شهری توجه داست و از تغییر مسیر و ساخت‌وسازهای غیرقانونی حریم رودخانه‌ها خودداری کرد.

مدیرکل مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: تاکنون مطالعات بستر تنها در ۴۲ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها انجام شده است، این در حالی است که تهدید سیلاب به قوت خود باقی است و به عنوان مثال وقوع آن در تهران تکان‌دهنده خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها