دبیر بخش تخصصی هنرهای تجسمی جشنواره ایران ساخت گفت: شرکت هنرمندان در جشنواره ایران ساخت به نوعی ادای تکلیف فرهنگی محسوب می‌شود زیرا منفعت این جشنواره به آیندگان و فرزندان این سرزمین می‌رسد.
کد خبر: ۹۶۲۹۸۵
شرکت در جشنواره ایران ساخت تکلیف و نذری فرهنگی است

​به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنوار ه ایران ساخت، نشست مطبوعاتی بخش هنرهای تجسمی جشنواره ملی فرهنگ وی هنری ایران ساخت با حضور مجتبی آقایی دبیر بخش تخصصی هنرهای تجسمی، شهرام بابایی مدیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.

آقایی در این نشست با بیان این‌که در کشور شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف با اهداف و رویکردهای متنوعی هستیم اظهار کرد: اغلب این جشنواره‌ها رویکردی هنری داشته و با اهداف متنوعی همچون کشف استعداد و معرفی هنرمندان برگزار می شود اما آن چه ایران ساخت را متمایز از این جشنواره ها می کند این است که این جشنواره در راستای تحقق هدف و نیل به منفعتی ملی برگزار می‌شود.

آقایی ادامه داد: در واقع ایران ساخت جشنواره ای است که با حمایت از رخ‌دادهای هنری همچون هنرهای تجسمی جنس کاربردی و فرهنگ‌سازی را دارد. هدف این جشنواره توجه جامعه عام از طریق هنر و رسانه پرنفوذی همچون هنرهای تجسمی به منظور حمایت از کالا و خدمات دانش بنیان ساخت داخل و ایجاد برندهایی ملی برای کشور است.

وی با اشاره به این که ایران ساخت جشنواره ای ترویج گر و فرهنگ‌ساز است گفت: در اختیار داشتن رسانه ای همچون عکس و دوربین می تواند این امکان را فراهم کند که با داشتن یک گوشی همراه هنر خلق شده را به استخدام این حوزه درآورد؛ البته شاید همنشینی بخش گرافیک و عکس به منزله محدود کردن هنرهای تجسمی باشد اما امیدواریم با استمرار جشنواره در دوره های بعدی بتوانیم ظرفیت مناسب‌تری را برای سایر رشته های تجسمی فراهم کنیم هرچندکه رشته کاریکاتور بخشی مستقل را در جشنواره داراست.

دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی جشنواره ایران ساخت با بیان این که در رشته گرافیک و عکس می توانیم با توجه به گستردگی کاربرد این رشته ها برای تحقق اهداف جشنواره استفاده کنیم گفت: در بخش آسیب شناسی اگر به موانع عدم تحقق تولید ملی توجه کنیم متوجه می شویم بخش عمده آن مربوط به حوزه فرهنگی است. درست است که مسئولین ما در حوزه های دیگر ایفای نقش کرده اند اما در حوزه فرهنگ رشته های پرنفوذ و گسترده ای همچون هنرهای تجسمی وجود دارند که می توانند در این حوزه کمک کننده باشند.

آقایی با اشاره به یکی دیگر از موانع تحقق تولید ملی و توجه به کالاهای دانش بنیان ایرانی بیان کرد: نظام آموزشی کشور کم‌تر به سمت آموزش‌های کاربری کمک کننده این حوزه رفته است و آموزش‌ها به میزان کم مبتنی بر مهارت ‌محوری و کارآفرینی به منظور تشویق در تولید ملی و تقویت برند ملی است. امیدوارم برگزاری این جشنواره علاوه بر اینکه هنرمندان صاحب ذوق را متوجه این حوزه کند، بتواند زمینه اصلاح نظام آموزشی را فراهم کند زیرا هیچ دستگاهی به تنهایی نمی تواند این مسئولیت را به دوش بکشد.

آقایی درباره نقش هنر در حمایت از کالاها و تولیدات دانش بنیان ساخت داخل ابراز کرد: جریان سازی و حمایت از تجاری سازی محصولات، ایجاد فرهنگ مصرف کالای داخلی ارزش آفرین بودن کار و اشتغال همه از مواردی است که هنر در راستای آن می تواند یاری و شتاب دهنده باشد تاآثاری که در این بخش تولید می شود بتواند به نحو مطلوب در سطح جامعه منتشر شود.

دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی ایران ساخت با بیان این که مشارکت رسانه ها در اطلاع رسانی جشنواره با توجه به نقش فراسازمانی آن مؤثر خواهد بود عنوان کرد: باید از همت معاونت علمی و فناوری در برگزاری چنین جشنواره‌ای قدردانی کرد. در واقع ایران ساخت پلکانی برای استفاده بهتر و بهینه هنر در جهت تبیین این مأموریت ملی است. همان طور که می دانیم فعالیتهای هنری در استمرار است که اثربخشی خود را نشان می دهند، بنابراین با استمرار و نظم جشنواره در دوره های آتی قطعاً نتایج آن را مشاهده خواهیم کرد.

وی همچنین درباره بحث داوری بخش عکس جشنواره نیز گفت: اولین شاخص داوران با توجه به موضوع کلی و اهداف جشنواره شکل می‌گیرد در حوزه عکس نیز بهره گیری از ظرفیت های این رشته برای تحقق محور اصلی جشنواره مد نظر است اما خواهش من از داوران جشنواره این است که شاخصه های و پیچیده را در این جشنواره در داوری ها لحاظ نکنند زیرا ایران ساخت جشنواره ای مردم و ترویجی است. از این رو صرف ارائه ایده واجد ارزش برای حمایت است تا زمینه برای مشارکت عمومی بیش تر فراهم شود.

آقایی شرکت در ایران ساخت را ادای تکلیف و نذر فرهنگی دانست و بیان کرد: نفع این جشنواره به سازمانی خاص نمی رسد و نتیجه آن برای آیندگان و فرزندان این کشور است. در ایران ساخت کلیت کشور و آینده اشتغال فرزندانمان مطرح است.

در بخش بعدی این نشست شهرام بابایی مدیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی جشنواره بیان کرد:تا به امروز تعداد شرکت کنندگان هررشته 73 نفر بوده و 97 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. همان طور که می دانیم در هنرهای تجسمی برای خلق اثر هنرمند نیاز به زمان دارد بنابراین این آمار با گذشت زمان تغییر خواهد داشت.

وی با بیان این که جوایز این جشنواره در دو سطح حرفه ای و غیر حرفه ای (مردمی) به برگزیدگان اهدا می شود گفت: در سطح حرفه ای نفر اول 4 میلون تومان، نفر دوم 3 میلیون و نفر سوم 2 میلیون تومان تعلق می گیرد. همچنین در بخش غیر حرفه ای به 3 نفر برگزیده نفری یک میلیون تومان اهدا می‌شود.

بابایی درباره اقدامات انجام شده در جشنواره تاکنون گفت: پوستر و فراخوان های جشنواره برای دانشگاه های هنر معتبر کشور ارسال شده است همچنین بر اساس رایزنی ها با شهرداری تهران شرایطی فراهم شده است تا از امکانات و فضاهای موزه‌ها و نگارخانه ها برای اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره استفاده شود و با همکاری شهرداری تهران بنرهایی با موضوع حمایت از تولیدات ساخت داخل در سطح شهر نصب شده است

وی هیات داوران جشنواره در بخش تجسمی را متشکل از ابراهیم حقیقی، محمدعلی بنی اسدی و محمد ستاری دانست و بیان کرد: پس از مشخص شدن آثار منتخب توسط هیات داوران نمایشگاهی از این آثار در خانه هنرمندان برگزار می‌شود همچنین شرکت کنندگان از طریق وبگاه جشنواره به نشانی www.iransaakht.ir می توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی همچنین اظهار کرد: تکنیک آثار ارسالی آزاد است و هر شرکت کننده می‌ تواند 3 اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کند داوری در هر بخش مجزاست و بر مبنای آثار ارسالی ارزیابی ها انجام می شود.

بابایی درباره بخش کاریکاتور در جشنواره بیان کرد: با توجه به این که رشته کاریکاتور به صورت مستقل است بنابراین وبگاه ایران ساخت و ایران کارتون آثار ارسالی را دریافت می‌کنند.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1395 است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها