نویسنده و شاعر برجسته کشور معتقد است؛ برندسازی محصولات ایرانی به عنوان یک قاعده اقتصادی و بین‌المللی ضروری است.
کد خبر: ۹۶۲۹۷۹
برندسازی محصولات ایرانی ضروری است

​به گزارش جام جم آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجتبی رحماندوست، نویسنده و شاعر کشور در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره ایران ساخت و برندسازی کالاهای ایرانی گفت: اینکه یکی از اهداف جشنواره «ایران ساخت»، برندسازی محصولات و کالاهای ایرانی در نظر گرفته شده، بسیار ایده خوب و موثری است.

وی افزود: برندسازی می‌تواند در برد و تبلیغ کالا تاثیر داشته باشد؛ زیرا این کار یک قاعده اقتصادی و تبلیغاتی بین‌المللی است و باید به چگونگی برندسازی محصولات ایرانی بیاندیشیم.

به گفته رحماندوست، صداوسیما بهترین ابزار برای برندسازی محصولات ایرانی است؛ زیرا با توجه به تاثیرگذاری این رسانه بزرگ در جامعه، قطعا می تواند نقش خوبی در برندسازی کالاهای ایرانی ایفا کند.

وی تصریح کرد: اگر صدا و سیما به صورت مستمر و مکرر یک نماد یا کالای ایرانی را به صورت درست نشان دهد و در این کار از افراد محبوب و مورد علاقه مردم نیز استفاده کند در بالاترین سطح به برندسازی محصولات ایرانی کمک خواهد کرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، همچنین خاطرنشان کرد: برای برندسازی محصولات ایرانی در درجه اول باید از صداوسیما بهره گرفت و در درجه بعدی از دیگر رسانه های دیداری و شنیداری.

رحماندوست استفاده از فضای مجازی در تبلیغ کالای ایرانی را بسیار موثر دانست و گفت: فضای مجازی برای هر هدفی کاربرد دارد و معتقدم فضای مجازی در حال حاضر آنقدر توانمندی دارد که تقریبا در تمام زمینه ها موثر است و به معنای واقعی اعجازی که فضای مجازی در جامعه دارد غیرقابل انکار است.

به اعتقاد این عضو فرهنگستان هنر، تبلیغات و فضای مجازی توان این را دارد که در زمستان به اسکیموها یخچال بفروشد که این هم از اعجاز تبلیغات است.

وی بیان کرد: استفاده از فضای مجازی برای ایجاد فرهنگ خرید کالای ایرانی نیز در جامعه نقش خوبی خواهد داشت و باید از این فضا به نحو درست و خوبی استفاده کرد و جشنواره «ایران ساخت» این مهم را فراهم خواهد کرد.

نویسنده کتاب مفتاح التفاسیر گفت: در واقع مردم ایران نه تنها با شبکه های مجازی آشنایی دارند بلکه به نوعی خبره کار با این شبکه ها نیز هستند که می توانیم از همین توانمندی آنها برای تبلیغ کالاهای ایرانی استفاده کنیم و از این نظر جشنواره «ایران ساخت» به موضوع مهمی توجه کرده است و حرکت معاونت علمی در این زمینه کارساز خواهد بود.

وی اظهار کرد: جوانان و نوجوانان ایرانی توانایی بالایی در استفاده از شبکه های مجازی دارند که می توان از پتانسیل موجود استفاده کرده و خود مردم را وارد این حوزه کرد به نحوی که کانال های تلگرامی کوچک خانوادگی و صنفی تشکیل داد و از تاثیرگذاری بالای شبکه های مجازی برای برد کالاهای ایرانی بهره برد.

رحماندوست در ادامه بیان کرد: گروه های تلگرامی در دسترس‌ترین و رایج‌‌ترین ابزارهای مجازی در اختیار مردم هستند که می توان با تشکیل گروه های کوچک که احساس تعلق، هویت و ارتباط بیشتری در آنها وجود دارد، کالاهای ایرانی را تبلیغ کرده و سیاست های تشویقی برای خرید این کالاها در اعضا ایجاد کرد؛ اما ایجاد کانال های بزرگ تاثیرگذار نیست.

به گفته این نویسنده و شاعر کشور، تشکیل کانال های کوچک در فضای مجازی بسیار موثر است، مثلا تشکیل کانال های متعدد و کوچک در صنف لباس فروش ها یا لوازم التحریر فروشی ها در تبلیغ و برد کالاهای ایرانی به شدت تاثیرگذار خواهد بود که البته این گروه های کوچک مدیریت کلان نیز نیاز دارد.

نویسنده کتاب مسافر تصریح کرد: البته تا زمانیکه واردات بی رویه کنترل نشود به خصوص در زمینه کالاهایی که در کشور داریم و بی جهت وارد می شود، هیچ کدام این روش ها موثر نخواهد بود، واردات بی رویه، اقتصاد کشور و تمام برنامه‌ریزیهای اقتصادی کشور را فلج کرده است.

رحماندوست گفت: اگر به سرعت فرصت را مغتنم نشماریم و از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری نکنیم کاری پیش نخواهیم برد به طور مثال پوشاک تولید داخل ما می تواند چندین کشور دنیا را پاسخگو باشد؛ ولی خجالت‌آور است که پوشاک ما از دیگر کشورها وارد می شود.

به اعتقاد وی، تا زمانیکه مانع ورود کالاهای بی رویه قاچاق به کشور نشویم، نه تنها اقتصاد کشور کمر راست نخواهد کرد بلکه تولید داخلی نیز در این شرایط امکان خودنمایی و برند شدن نخواهد یافت.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1395 است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها