دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

طبق قانون حق صدور سند خودرو با دفترخانه هاست

معاون حقوقی پلیس راهور با اشاره به طی همه مراحل قانونی در مراکز تعویض پلاک: برای نقل و انتقال خودرو نیازی به دو سند نیست. نایب رئیس کانون سردفتران: ماده 29 صراحت دارد ثبت سند خودرو باید در دفترخانه ها انجام شود.
کد خبر: ۹۶۲۸۱۳
ثبت سند خودرو؛ چالش پلیس و سردفتران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ محمد ترحمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه نباید پول و حق التحریر اضافی از مردم برای نقل و انتقال خودرو در دفترخانه ها گرفته شود، افزود: در مراکز تعویض پلاک مشروعیت معامله، اصالت وسیله نقلیه و جرایم و مالیات لحاظ و دریافت می شود و نباید مردم دوباره حق کانون سردفتران را در دفترخانه ها بپردازند.
وی گفت: در بررسی اصالت وسیله نقلیه و مشروعیت معامله در سال 94 از سه میلیون خودرویی که در مراکز تعویض پلاک، نقل و انتقال شد 1600 وسیله نقلیه دو تکه بود که باید اوراق می شدند.

ترحمی افزود: ماده 29 کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که سردار مؤمنی با آن مخالفت کرد این بود که نقل و انتقال خودرو باید در دفترخانه ها ثبت سند می شد.

وی با طرح این سؤال که چرا اموال منقول در دفترخانه ها ثبت سند می شود؟ گفت: دفترخانه ها 30 سال حضور غیرقانونی در نقل و انتقال خودرو داشته اند.

معاون حقوقی پلیس راهور افزود: نمایندگان مجلس در سال 89 بر تصویب ماده 89 گفته اند نقل و انتقال خودرو بر اساس سند رسمی است و مشخص نکرده اند که سند رسمی در کجا تنظیم شود.
ترحمی گفت: باید درباره مذاکرات 89/10/26 نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اطلاعات نادرست به مردم ندهیم.

محمد عظیمیان نایب رئیس کانون سردفتران نیز در این برنامه گفت: ماده 29 صراحت دارد ثبت سند خودرو باید در دفترخانه ها انجام شود.

وی افزود: ماده یک قانون اسناد رسمی اشاره می کند مرجع تنظیم و ثبت اسناد در دفترخانه هاست.

عظیمیان گفت: بر اساس قانون سال 1354، پلیس مسئول تعویض پلاک است اما معاملات مردم با تعویض پلاک زمین تا آسمان تفاوت دارد و ثبت معاملات فقط در صلاحیت دفترخانه هاست.

وی افزود: در سند تعویض پلاک پلیس شرایط معامله از جمله ثمن معامله نیامده است.

نایب رئیس کانون سردفتران گفت: سند مالکیت راهنمایی و رانندگی رسمی نیست.
عظیمیان افزود: دولت باید برای جلوگیری از سند گریزی مردم عوارض و مالیات نقل و انتقال خودرو را کاهش دهد.

داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به جلسه عصر امروز این کمیسیون درباره شکایت کانون سردفتران و دفتریاران مبنی بر الزام تنظیم سند خودرو بر اساس ماده 29 در دفترخانه ها گفت: نظرهای متفاوتی در این جلسه مطرح و قرار شد همة طرف های مرتبط به این موضوع استدلال ها و مدارک خود را در یک هفته آینده به کمیسیون اصل 90 برای تعیین تکلیف ارائه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
میكا
-
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
من تعجب میكنم چرا از خود مردم نمیخواهید كه چه نظری دارن اگه به رفراندم بگذارید همه چیز مشخص میشه سر دفتر داران برای مردم تصمیم نگیرند
سرباز
-
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
اگر قرار باشد همه چیز را به رفراندوم بگذارند كه نمیشه . در هر جامعه ای یك نهاد وجود دارد كه قانون تصویب میكند . و مردم هم تمكین میكنن . 85 درصد هزینه های كه در دفاتر از مردم گرفته میشود مالیات نقل و انتقال و حق الثبت و مالیات بر ارزش افزوده است . ربطی به دفترخانه ندارد اینها همگی حقوق دولتی است . در برنامه شب قبل هم نماینده پلیس گفت ما هم از این به بعد این مبالغ را از مردم دریافت میكنیم . باز هزینه های مردم تغییری نمیكند . به گفته نماینده پلیس (( ما سند تعویض پلاك صادر میكنیم )) بهتر است به علم حقوق و حقوق دانها مراجعه بكنیم ببینیم چه فرقی بین سند تعویض پلاك و سند رسمی وجود دارد . پلیس با عوام فریبی متاسفانه در حال بر هم زدن نظم عمومی جامعه است . قریب به 100 سال است كه سازمان ثبت در این كشور ایجاد شده و با قدرت در حال انجام كار است و هیچ مشكلی هم ندارد و تمام كارهایش هم قانونی است . اچرا در باره شركت خصوصی رهگشا كه سود این شركت به حساب آقایان واریز میشود صحبت نمی شود . چرا در شرایطی كه این همه بیكار در جامعه داریم اجازه نمیدهند جوانان شركت تاسیس كنند و مشغول كار شوند . چرا شخصی كه بازنشسته شده و حقوق مزایا میگیرد باز هم باید بیاید شركتی را با رانت تاسیس كند و به فكر درآمدهای جدید باشد . شاید بهتر باشد در خصوص این موارد هم رفراندوم گذاشته شود . (( از روزنامه جام جم خواستارم مطلب این جانب را هم نمایش دهند ))
اسماعیل
-
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
سلام باعنایت به توضیخات نیروی انتظامی مشخص است شناسنامه خودرواثبات مالكیت است وسندی كه ازشركت سازنده صادرمیشوددفترخانه هادرخصوص سندچه كاری راانجام میدهندآیاشناسنامه خودرویاسندمالكیت صادرمیكنند
ناشناس
-
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
نقل و انتقال وهمه ی كارها اگر زیر نظرراهنمایی و رانندگی صورت پذیرد بهتر است، فرمایشات مسئول محترم ناجا كاملا درست و كارشناسی است، اسناد رسمی در این مورد نباید نقشی داشته باشد، فقط هزینه كاذب وغیر معقول از ملت می گیرند .
مرتضی
-
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
ضمن سلام میخواستم یك خستنه باشید به مسئولین از جمله پلیس بگم اقا كارتان درسته لطفا جدی بگیرید این كاغذ بازی رو حذف كنید هم وقت مردم گرفته میشه هم هزینه زیادی رو دوش مردم میاد. هر كس ماشین میخواد بفروشه همان پلیس كافیه دفتر خونه حذف بشه ممنون از زحمات شما
من
-
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
واقعا نمایشگاه داران از این ماجرا خسته شدند ، چرا باید برای یك ماشین 200 میلیونی ، 2 میلیون و 975 تومن پرداخت كرد؟ مالیات و حق الثبت و هزینه های دیگه چیه؟
در حالی كه پلیس محترم فقط 100 تومن میگیره از پلیس میخواهم این رو ادامه بده تا به نتیجه برسه و تمام نمایشگاه داران رو از این ضررها نجات بده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها