لیبراسیون (که گاه در زبان عامیانه فرانسوی به اختصار «لیب» هم خوانده می‌شود) نام یکی از روزنامه‌های روز کشور فرانسه است که مرکزیت آن در شهر پاریس، پایتخت این کشور واقع شده. موسسان این نشریه پرمخاطب و شناخته شده ژان پل سارتر فیلسوف، نویسنده و منتقد ادبی و نیز سرژ ژولی هستند که این روزنامه را در سال 1973 و به نشانه حمایت از جنبش‌های اعتراضی ماه می‌سال 1968 در این کشور که جنبش‌هایی با ریشه کارگری بود، بنیان نهادند.
کد خبر: ۹۶۲۸۰۵
«لیبراسیون» اولین روزنامه فرانسوی صاحب وبسایت

ژان پل سارتر، فیلیپ گوی، برنارد للمنت، ژان کلود ورنیر، پیتر ویکتور و بنی لوی با همراهی سرژ ژولی، نخستین شماره از این روزنامه را در تاریخ سوم فوریه 1973 روانه دکه‌ها کردند و سارتر به عنوان شناخته شده‌ترین عضو این گروه، تا 24 می‌ماه 1974 همچنان سردبیر آن باقی ماند. روزنامه در ابتدا به صورت هر از گاهی و بدون تاریخ چاپ مشخص به انتشار می‌رسید، اما از میانه دهه هشتاد میلادی روند چاپی دائمی و ثابت برای آن در نظر گرفته شده و در سیاست‌های اتخاذ شده در سرمقاله‌های خود هم جناح چپ را مورد حمایت قرار داد. البته در همان دوران بحران‌هایی هم در روزنامه به وقوع پیوسته و برای چند شماره‌ای چاپ آن در فوریه سال 1981 متوقف شد؛ با این حال باز از سیزدهم می‌همان سال انتشار خود را از سر گرفته و در دوران جدید، سرژ ژولی سردبیر آن شد.

لیبراسیون در طول شش،‌ هفت سال نخست شروع به کار خود، همواره روزنامه‌ای منحصر به فرد، تکثرگرا و بسیار بانفوذ بود. روزنامه در آن سال‌ها از قبول هر نوع تبلیغات و آگهی هم سر باز می‌زد که این قضیه به دلیل تحت فشار قرار نگرفتن و دوری از فضاهای بازرگانی بود. حتی آگهی‌هایی که در آن سال‌ها در صفحه پشتی جلد روزنامه چاپ می‌شدند هم تماما رایگان بودند.

روزنامه اگرچه همسو با نام خود، رویکردی آزاداندیشانه دارد، اما مطالب و صفحات آن تنها به موضوعات سیاسی محدود نمانده و بارها نقطه نظرات قابل تامل و جریان‌سازی را هم در موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی ارائه داده است. به عنوان مثال، علاوه بر ارائه اخبار مرتبط با جرم و جنایت و حوادث گوناگون، بخشی را هم به بررسی روند دادگاه‌ها و محاکمات جنایی روزانه و انعکاس دیدگاه‌های انسانی و انسان‌شناسانه از چگونگی جرم و رفتارشناسی مجرمان اختصاص داده است.

در یازدهم دسامبر سال 2010 لیبراسیون شروع به حمایت از وبسایت ویکی‌لیکس و بازتاب اخبار و مقالات آن در وبگاه خود کرد که این اطلاعات و مقالات به طور عمده شامل خبرهایی در افشای اسناد دیپلماتیک ایالات متحده و اطلاعات دیگر می‌شد. این تصمیم در راستای حمایت از تصمیمات و اقدامات موسسان این وبسایت و نیز جلوگیری از رویکرد سرکوب‌سازی بود که دولت‌ها و شرکت‌های گوناگون ذی‌نفع در مقابله با افشای اطلاعات این وبسایت اتخاذ می‌کردند. در ژوئن سال 2015 لیبراسیون که همچنان در حال همکاری با ویکی‌لیکس بود، اعلام کرد که آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا به طور مخفیانه مکالمات تلفنی شخصیت‌هایی چون رئیس‌جمهور ژاک شیراک، نیکلاس سارکوزی و فرانسیس اولاند را در فاصله سال‌های 2006 تا 2012 شنود می‌کرده است.

لیبراسیون نخستین روزنامه فرانسوی زبانی است که در فضای مطبوعاتی آن کشور برای خود یک وبسایت مجازی و اینترنتی هم راه‌اندازی کرد. گفته می‌شد نسخه چاپی این روزنامه تا سال 2013، 101 هزار نسخه در هر شماره تیراژ داشته و این عدد تا همین سال جاری هم به صورت تقریبی ثابت مانده است.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها