بعد از انقلاب این نگرانی در میان آحاد مردم انقلابی وجود داشت که بازهم شاه خائن با دسیسه چینی آمریکایی‎ها به ایران باز گردانده شود که البته شواهد و مدارک موجود در آن مقطع احتمال بروز این چنین اتفاقی را بسیار تقویت می‎کرد.
کد خبر: ۹۶۲۴۴۷
کاپیتولاسیون لکّه‎ای ننگین در حیات سیاسی پهلوی/13 آبان؛ روز انهدام مرکز توطئه آمریکا در تهران

“جواد منصوری” اولین فرمانده سپاه پاسداران و دیپلمات ارشد کشورمان، در خصوص روز 13 آبان و ابعاد استکبارستیزی این روز در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین گفت:

با تصویب قانون حق کاپیتولاسیون در سال 1343 نطقه‎ای تاریک در تاریخ سیاسی ایران و دوران پهلوی رقم خورد.در آن سالها مجموعه اتفاقاتی در کشور، خیزش عظیم مردمی بر علیه مبارزه با استکبار را به همراه داشت.

وی با اشاره بر رخداد شگرف یوم الله 13 آبان تصریح کرد: این روز بعدها به شاخص مبارزه ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) بر ضد سلطه امپریالیستی آمریکا تبدیل شد.

منصوری در تشریح ماهوی حرکت سیاسی ملت ایران در این روز افزود: در آن مقطع با تصویب لایحه کاپیتولاسیون یکی از موضوعات بسیار خطرناک برای مردم ایران یعنی تسلط کامل و بی چون و چرای دولت آمریکا بر کشور بود که به وقوع پیوست.

دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه توصیف حق کاپیتولاسیون عنوان داشت: با تصویب این قانون ننگین که، به تعبیر حقوقی قضاوت کنسولی خوانده می‎شود، در واقع نفی حاکمیت حقوقی ملت ایران بر کشور در رژیم ستم شاهی عملیاتی شد.

فرمانده اسبق سپاه با تأکید بر روشنگری هوشمندانه بنیان‎گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام(ره) گفت : ایشان علاوه بر اعلامیه مشترکی که با چند تن از علما و مراجع بر ضد کاپیتولاسیون صادر نمودند، سخنرانی بسیار قاطع و تعیین کننده‎ای را در 4 آبان سال 43 داشتند که در پی این سخنرانی؛ رژیم شاه از اعظم و اراده امام خمینی در مبارزه با سلطه آمریکایی به طرز غیرقابل انکاری به وحشت افتاد.

منصوری ادامه داد: حکومت دست نشانده پهلوی فهمید که امام بزرگوار شخصیتی است که؛ در مقابل هیچ گونه تهدید و تطمیعی ضعفی از خود نشان نخواهد داد.در نتیجه رژیم پهلوی درصدد چاره‎ای برای مهار قدرت و نفوذ معنوی ایشان افتاد.

وی با اشاره بر قیام مردمی خرداد 42 گفت: حرکت مردم دراین سال، حکومت محمدرضا شاه را به شدت دچار استیصال نموده، لذا دستگاه سرکوبگر پهلوی از اتخاذ تصمیم در مورد حضرت امام دچار واماندگی محض شده بود.

دیپلمات پیشین ایران در چین، ضمن تأکید بر مداخلات دامنه‎دار مقامات کاخ سفید در امور داخله ایران گفت: با اعلام عجز دولت شاه در مواجهه با نهضت خمینی کبیر، آمریکایی‎ها مستقیما وارد شده و دستور صریح مبنی بر تبعید ایشان به ترکیه را به شاه خود فروخته صادر کردند.

منصوری در واکاوی ریشه اصلی عداوت شیطان بزرگ با مردم ایران اظهار داشت: بعبارت دیگر این دولت ایالات متحده آمریکا بود که، علیه حضرت امام تصمیم گیری کرد. از این رو، یکی از دلایلی که مبارزه با استکبار جهانی در روز 13 آبان متجلی شد همین مطلب بود.

وی در ادامه از فضای سیاسی حاکم بر جامعه پس از تبعید امام گفت: شاه از عاقبت تصمیم به تبعید حضرت امام بسیار نگران شده و از اینکه مبادا حادثه 15 خرداد 42 بازهم تکرار شود، سخت در هراس بود.به همین دلیل پس هجرت امام خمینی از کشور، حکام پهلوی بر دامنه ارعاب و سرکوب مردم مسلمان ایران افزود.

این کارشناس سیاست خارجی، گسترش سرکوب و ایجاد خفغان سیاسی - اجتماعی توسط حکومت ستم شاهی و نیز حمایتهای آشکار و پنهان دولت آمریکا از مواضع دیکتاتور مابانه شاه را از مهمترین مؤلفه‎های قیام دانش آموزان و دانشجویان در آبان 57 برشمرد و عنوان داشت: در روز 13 آبان سال 57 جمعیت کثیری از دانشجویان، دانش آموزان و مردم عادی در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.

منصوری در توصیف این روز گفت: در این حادثه تاریخی و روز خونین مردم ایران، گارد شاهنشاهی برای سرکوب و ایجاد وحشت در میان مردم دست به خونریزی و کشتار وحشیانه دانشجویان و دانش آموزان زد تا به خیال باطل خود حرکت مردمی را متوقف گرداند.

سفیر سابق تهران در پکن، ضمن بیان ادامه دشمنی و دخالت دولت آمریکا حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب این نگرانی در میان آحاد مردم انقلابی وجود داشت که بازهم شاه خائن با دسیسه چینی آمریکایی‎ها به ایران باز گردانده شود که البته شواهد و مدارک موجود در آن مقطع احتمال بروز این چنین اتفاقی را بسیار تقویت می‎کرد. از این جهت، روزهای پس از انقلاب آبستن یک واقعع مهم و سرنوشت ساز برای مردم ایران بود.

وی با اشاره بر عزم و اراده ملت بر تسخیر جاسوس‎خانه آمریکا در تهران گفت: سفارت آمریکا در آن مقطع به مرکز توطعه برضد جمهوری اسلامی تبدیل شده بود. بعبارت دیگر با ورود شاه به آمریکا، کارتر رییس جمهور وقت ایالات متحده در تلاش بود با حمایت خود از شاه مخلوع و بقایای این رژیم در داخل ایران، بستر لازم برای بازگشت مجدد وی به ایران را فراهم آورد.

منصوری با تأکید بر اقدام سنجدیه و بموقع ملت ایران در تسخیر سفارت آمریکا در تهران گفت: این کارشکنی‎ و توطئه چینی آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی بود که باعث شد سفارت آمریکا در تهران بعنوان لانه جاسوسی و خانه توطئه توسط مردم تسخیر شود.

وی خاطر نشان کرد: پس از واقعه بزرگ 13 آبان سال 58، این روز بعنوان یک روز تعیین کننده در تاریخ سیاسی ایران مبدل گشت. که از این تاریخ به بعد روز دانش آموز بعنوان سمبل استکبار ستیزی در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد.

محمدرضاشجاعیان- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
قدوسی
-
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
۰
۰
مرگ بر آمریكا شعار فرهنگ بلا فصل مردم مسلمان ایران است و 13 آبان شاید بزرگترین مصداق مرگ بر آمریكا برای كل جهان باشد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها